Lunttila MTK:n valtuuskunnan kokouksessa: Ruuan sertifioinnista potkua vientiin

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila uskoo vahvasti maa-ja metsätalouden tulevaisuuteen. Myönteisiksi asioiksi hän nostaa suomalaisten elintarvikkeiden vientimahdollisuudet ja ehdottaa ruuan sertifiointia viennin tehostamiseksi.

– Ruuan viennistä puhuvat kaikki, mutta aika vähän on saatu aikaan. Yksittäiset lihatalot ja yrittäjät ovat saaneet ovea raolleen, mutta sekä yritysten että muiden tahojen yhteinen isompi harjoitus puuttuu. Tuotteemme ovat laadullisesti huippuluokkaa, mutta markkinointi uupuu, Lunttila sanoo.

MTK:ssa mietitään parhaillaan hallituksen vientirahoilla tehtäviä toimia viennin tehostamiseksi. MTK:n johtokunta päätti kokouksessaan 21.11.2017 hakea rahoitusta vienninedistämistoimintaan. Hankkeen kärkitavoitteena on elintarvikeyritysten yhteistyön edistäminen ja mukana olisivat keskeiset elintarvikeyritykset ja viranomaiset. Myös maaseutumatkailu otetaan mukaan hankkeeseen.

Ruuan verkkokaupan markkinat ovat suuret. Esimerkiksi Kiinan verkkokaupan arvo oli viime vuonna yli 750 miljardia dollaria ja elintarvikkeiden verkkokaupan arvioidaan kasvavan ensi vuonna yli 30 prosenttia. Suomalaiset laatutuotteet voivat saada noilta markkinoilta jo pienellä panostuksella merkittävän osuuden ja mahdollisesti kysyntä tuo myös kaivattua nousua tuottajahintoihin.

Helppoa Kiinan markkinoille pääsy ei kuitenkaan ole, koska kiinalaiset vaativat tarkat tiedot kaikista maahan tuotavista elintarvikkeista. Kiinassa panostetaan terveellisyyteen, ja taustalla ovat ruokaskandaalit.

– Me voimme erottua Kiinan markkinoilla, koska meillä on valmiina maailman seuratuin ruokaketju. Tiedämme tuotteemme laadun, puhtauden ja hyvinvoinnin sen takana, Lunttila muistuttaa.

– Esitän, että selvitämme mahdollisuuden sertifioida suomalaisen ruuan. Laatujärjestelmät ovat olemassa, miksi niitä ei mallinnettaisi ja tehtäisi tunnetuksi? Suomalainen ruuan tuotantotapa on aika tehdä näkyväksi ja saada siitä arvoa tuottajallekin. Mallina voisimme käyttää PEFC-sertifikaattia, joka on puun markkinoille pääsyn edellytys. Myydystä puusta onkin nykyään 90 prosenttia sertifioitua. Luomme samanlaisen toimintatavan myös suomalaiselle ruualle, Lunttila ehdottaa.

– Tällä sertifioinnilla vakuutamme ostajat suomalaisesta laadusta ja vastuullisuudesta, Lunttila uskoo.

MTK:n valtuuskunta pitää kokouksensa 22.-23.11.2017 Espoossa.

Lisätietoja: MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila puh. 0400 716 090

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.