Lunttila MTK:n valtuuskunnan kokouksessa: Ruuan sertifioinnista potkua vientiin

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila uskoo vahvasti maa-ja metsätalouden tulevaisuuteen. Myönteisiksi asioiksi hän nostaa suomalaisten elintarvikkeiden vientimahdollisuudet ja ehdottaa ruuan sertifiointia viennin tehostamiseksi.

– Ruuan viennistä puhuvat kaikki, mutta aika vähän on saatu aikaan. Yksittäiset lihatalot ja yrittäjät ovat saaneet ovea raolleen, mutta sekä yritysten että muiden tahojen yhteinen isompi harjoitus puuttuu. Tuotteemme ovat laadullisesti huippuluokkaa, mutta markkinointi uupuu, Lunttila sanoo.

MTK:ssa mietitään parhaillaan hallituksen vientirahoilla tehtäviä toimia viennin tehostamiseksi. MTK:n johtokunta päätti kokouksessaan 21.11.2017 hakea rahoitusta vienninedistämistoimintaan. Hankkeen kärkitavoitteena on elintarvikeyritysten yhteistyön edistäminen ja mukana olisivat keskeiset elintarvikeyritykset ja viranomaiset. Myös maaseutumatkailu otetaan mukaan hankkeeseen.

Ruuan verkkokaupan markkinat ovat suuret. Esimerkiksi Kiinan verkkokaupan arvo oli viime vuonna yli 750 miljardia dollaria ja elintarvikkeiden verkkokaupan arvioidaan kasvavan ensi vuonna yli 30 prosenttia. Suomalaiset laatutuotteet voivat saada noilta markkinoilta jo pienellä panostuksella merkittävän osuuden ja mahdollisesti kysyntä tuo myös kaivattua nousua tuottajahintoihin.

Helppoa Kiinan markkinoille pääsy ei kuitenkaan ole, koska kiinalaiset vaativat tarkat tiedot kaikista maahan tuotavista elintarvikkeista. Kiinassa panostetaan terveellisyyteen, ja taustalla ovat ruokaskandaalit.

– Me voimme erottua Kiinan markkinoilla, koska meillä on valmiina maailman seuratuin ruokaketju. Tiedämme tuotteemme laadun, puhtauden ja hyvinvoinnin sen takana, Lunttila muistuttaa.

– Esitän, että selvitämme mahdollisuuden sertifioida suomalaisen ruuan. Laatujärjestelmät ovat olemassa, miksi niitä ei mallinnettaisi ja tehtäisi tunnetuksi? Suomalainen ruuan tuotantotapa on aika tehdä näkyväksi ja saada siitä arvoa tuottajallekin. Mallina voisimme käyttää PEFC-sertifikaattia, joka on puun markkinoille pääsyn edellytys. Myydystä puusta onkin nykyään 90 prosenttia sertifioitua. Luomme samanlaisen toimintatavan myös suomalaiselle ruualle, Lunttila ehdottaa.

– Tällä sertifioinnilla vakuutamme ostajat suomalaisesta laadusta ja vastuullisuudesta, Lunttila uskoo.

MTK:n valtuuskunta pitää kokouksensa 22.-23.11.2017 Espoossa.

Lisätietoja: MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila puh. 0400 716 090

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.