Lunttila MTK:n valtuuskunnan kokouksessa: Ruuan sertifioinnista potkua vientiin

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila uskoo vahvasti maa-ja metsätalouden tulevaisuuteen. Myönteisiksi asioiksi hän nostaa suomalaisten elintarvikkeiden vientimahdollisuudet ja ehdottaa ruuan sertifiointia viennin tehostamiseksi.

– Ruuan viennistä puhuvat kaikki, mutta aika vähän on saatu aikaan. Yksittäiset lihatalot ja yrittäjät ovat saaneet ovea raolleen, mutta sekä yritysten että muiden tahojen yhteinen isompi harjoitus puuttuu. Tuotteemme ovat laadullisesti huippuluokkaa, mutta markkinointi uupuu, Lunttila sanoo.

MTK:ssa mietitään parhaillaan hallituksen vientirahoilla tehtäviä toimia viennin tehostamiseksi. MTK:n johtokunta päätti kokouksessaan 21.11.2017 hakea rahoitusta vienninedistämistoimintaan. Hankkeen kärkitavoitteena on elintarvikeyritysten yhteistyön edistäminen ja mukana olisivat keskeiset elintarvikeyritykset ja viranomaiset. Myös maaseutumatkailu otetaan mukaan hankkeeseen.

Ruuan verkkokaupan markkinat ovat suuret. Esimerkiksi Kiinan verkkokaupan arvo oli viime vuonna yli 750 miljardia dollaria ja elintarvikkeiden verkkokaupan arvioidaan kasvavan ensi vuonna yli 30 prosenttia. Suomalaiset laatutuotteet voivat saada noilta markkinoilta jo pienellä panostuksella merkittävän osuuden ja mahdollisesti kysyntä tuo myös kaivattua nousua tuottajahintoihin.

Helppoa Kiinan markkinoille pääsy ei kuitenkaan ole, koska kiinalaiset vaativat tarkat tiedot kaikista maahan tuotavista elintarvikkeista. Kiinassa panostetaan terveellisyyteen, ja taustalla ovat ruokaskandaalit.

– Me voimme erottua Kiinan markkinoilla, koska meillä on valmiina maailman seuratuin ruokaketju. Tiedämme tuotteemme laadun, puhtauden ja hyvinvoinnin sen takana, Lunttila muistuttaa.

– Esitän, että selvitämme mahdollisuuden sertifioida suomalaisen ruuan. Laatujärjestelmät ovat olemassa, miksi niitä ei mallinnettaisi ja tehtäisi tunnetuksi? Suomalainen ruuan tuotantotapa on aika tehdä näkyväksi ja saada siitä arvoa tuottajallekin. Mallina voisimme käyttää PEFC-sertifikaattia, joka on puun markkinoille pääsyn edellytys. Myydystä puusta onkin nykyään 90 prosenttia sertifioitua. Luomme samanlaisen toimintatavan myös suomalaiselle ruualle, Lunttila ehdottaa.

– Tällä sertifioinnilla vakuutamme ostajat suomalaisesta laadusta ja vastuullisuudesta, Lunttila uskoo.

MTK:n valtuuskunta pitää kokouksensa 22.-23.11.2017 Espoossa.

Lisätietoja: MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila puh. 0400 716 090

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.