LUONNONKIVITEOLLISUUS VETOAA SATAMALAKON LOPETTAMISEKSI

Lehdistötiedote, Lahti 18.3.2010. Luonnonkiviteollisuutta edustava Kiviteollisuusliitto vetoaa satamalakon osapuoliin lakon nopeaksi lopettamiseksi. Luonnonkiviteollisuuden liikevaihdosta yli kolmannes syntyy viennistä.

Viime vuosi oli kiviteollisuuden vientiyrityksille vaikea. Viennin arvo supistui neljänneksen. Vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa vienti on alkanut piristyä. "Orastava viennin elpyminen uhkaa taittua ahtaajien lakon pysäytettyä luonnonkivituotteiden vientikuljetukset. Suomalaista kiveä viedään rakennusprojekteihin ympäri maailman. Kivitoimitusten viivästyminen vaikeuttaa rakennusprojektien pysymistä aikatauluissaan. Tämä taas syö luottamusta suomalaiseen teollisuuteen", sanoo Kiviteollisuusliiton hallituksen puheenjohtaja Jouni Okko .

Suomi on kansainvälisesti hyvin tunnettu graniitin tuottaja ja vuolukivituotteissa maailman markkinajohtaja. "Talouden taantuman aikana kotimarkkinoiden merkitys on kasvanut mutta kotimaisella kysynnällä ei voida paikata viennin supistumista", sanoo Kiviteollisuusliiton toimitusjohtaja Pekka Jauhiainen . Hänen mukaansa kotimainen luonnonkiviteollisuus on sinänsä selvinnyt taantumasta kohtuudella ja erityisesti ympäristörakentamisen odotetaan tänäkin vuonna tarjoavan runsaasti kivityötä.

Luonnonkiveä on perinteisesti käytetty paljon julkisessa rakentamisessa. Tämän vuoksi Jauhiainen vetoaakin kuntiin ja kaupunkeihin, että nämä ympäristökivivalintoja tehdessään ottaisivat huomioon suomalaisen kiviteollisuuden työllisyysvaikutukset. "Suomessa on maailman parhaita kivilaatuja, joita arvostetaan kautta maailman; miksi emme käyttäisi niitä myös itse?", Jauhiainen kysyy.

Kiviteollisuusväki kokoontui Lahdessa liittokokoukseensa. Kiviteollisuusliiton hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin toimitusjohtaja Jouni Okko Ylämaa Groupista. Varapuheenjohtajaksi valittiin Palin Granit Oy:n toimitusjohtaja Heikki Palin. Muiksi hallituksen jäseniksi valittiin toimitusjohtajat Eero Pietarila, OK Graniitti Oy, Tapani Elomaa, Tampereen Kovakivi Oy, Katja Huhta, Ikikivi Oy, Keijo Vierimaa, Keikyän Kivi Oy, Ilkka Ylitalo, Vientikivi Oy, Juha Miettinen, Peipohjan Kiviveistämö Oy ja liiketoiminnan johtaja Jouko Toivanen, Tulikivi Oyj.

Luonnonkiviteollisuuden liikevaihto on n. 250 miljoonaa euroa ja ala työllistää lähes 2000 ihmistä; kerrannaisvaikutuksineen kaksinkertaisen määrän. Tilastokeskuksen mukaan alalla on hieman yli 300 yritystä. Kivituotteita viedään noin 40 maahan. Tärkeitä vientimaita ovat Kiina, Saksa, Italia, Puola, Ranska, Belgia ja Ruotsi. Tuontimaista keskeisiä ovat Kiina, Italia, Norja ja Ruotsi. Viennin arvo on lähes viisinkertainen tuontiin verrattuna.

Lisätiedot: toimitusjohtaja Pekka Jauhiainen, Kiviteollisuusliitto ry, 0400- 427620, toimitusjohtaja Jouni Okko, Ylämaa Group, 040- 5004920