Luotettava ehkäisy ja seksuaalivalistus vähentävät tehokkaimmin nuorten raskauksia

Suomessa ja muissa Pohjoismaissa teinien synnytykset ja abortit ovat harvinaisempia muihin maihin verrattuna. Pohjoismaiset tutkijat selvittivät, miten näin hyvään tilanteeseen on päästy.

Tilastoja 13–19-vuotiaiden synnytyksistä ja aborteista vertailtiin tietoihin reseptillä hankitusta hormonaalisesta ehkäisystä 2008–2015. Luotettavaa ja ikäryhmäkohtaista tietoa hormonaalisen ehkäisyn ostoista oli saatavilla vain kolmesta Pohjoismaasta.

Vuonna 2015 hormonaalista ehkäisyä käytti 18-19-vuotiaista Tanskassa ja Norjassa 61 prosenttia sekä Ruotsissa 56 prosenttia. Yhdistelmäpillerit olivat yleisin ehkäisymenetelmä, minipillereitä käytettiin jonkin verran.

Pitkävaikutteisten ehkäisymenetelmien eli kupari- ja hormonikierukoiden sekä hormonikapselien suosio kasvoi jyrkimmin edellä mainituissa kolmessa maassa erityisesti 18-19-vuotiailla.

- Samanaikaisesti 18–19-vuotiaiden synnytysten määrä väheni eniten. Norjassa niiden määrä puolittui, Tanskassa ja Ruotsissa väheni neljänneksellä. Myös aborttien määrä väheni kaikissa maissa erityisesti tässä ikäryhmässä, tutkimukseen osallistunut HUSin naistentautien ja synnytysten osastonylilääkäri, professori Oskari Heikinheimo sanoo.

Myös 15–17 vuotiaiden synnytysten ja aborttien määrät vähenivät ja heistä hormonaalista ehkäisyä käytti 27–34 prosenttia vuonna 2015.

Tutkimuksen nuorimmalla ikäryhmällä, 13–14-vuotiailla, ei ollut synnytyksiä juuri lainkaan ja aborttien määrä vaihteli 1,9:stä 0,3:een tuhatta tyttöä kohden. Ikäryhmässä käytettiin hormonaalista ehkäisyä vähän. Luotettavaa tietoa kondomien käytön yleisyydestä ei ole saatavilla mistään ikäryhmästä.

- Tämä on erittäin tervetullut tulos ja se kertoo nuorten vastuuntuntoisesta seksuaalikäyttäytymisestä, Heikinheimo toteaa.

Terveystiedolla suora vaikutus

Pitkäaikaisista tilastoista voi tutkijoiden mukaan tehdä johtopäätöksen, että vähenevien synnytysten ja aborttien taustalla on luotettavien ja pitkävaikutteisten ehkäisymenetelmien suosion lisääntyminen.

Tulokset ovat sovellettavissa myös Suomen tilanteeseen. Suomessa 15–19-vuotiaiden synnytykset vähenivät 23:sta 8:aan ja aborttien määrä 15:stä 8:aan tuhatta teini-ikäistä kohden 2000–2015. Tähän trendiin arvellaan vaikuttaneen myös koulujen terveystiedon opetuksen ja seksuaalivalistuksen.

- Kun seksuaalikasvatusta vähennettiin suomalaisissa kouluissa 1990-luvun puolivälissä, aborttien lukumäärä lisääntyi, mutta väheni taas seksuaalikasvatuksen palatessa kouluihin. Lisäksi kunnissa, joissa nuoret saavat ilmaisen ehkäisyn, ovat nuorten raskaudet vähentyneet, Oskari Heikinheimo kertoo.

Terveystieto, johon myös seksuaalikasvatus kuuluu, on Suomessa lakisääteinen oppiaine ja Suomea pidetäänkin terveyskasvatuksen mallimaana.

Alaikäisten raskauksien määrä on Pohjoismaissa huomattavan alhainen verrattuna moneen muuhun maahan. Englannissa ja Walesissa oli vuonna 2011 raskauksia 47, Yhdysvalloissa 57, Romaniassa ja Bulgariassa 60 tuhatta teini-ikäistä kohden.

Meilahden kampuksella tuotetaan vuosittain noin 2000 uutta tieteellistä julkaisua. Juuri julkaistu -juttusarjassa uutisoidaan pieni otos näistä artikkeleista. Tavoitteena on esimerkein avata Meilahden kampuksen tutkimuksen laajaa kirjoa ja tuoda terveystieteellistä tutkimusta lähemmäksi ihmisten arkea.

Teksti: Teija Riikola

Oskari Heikinheimo 050 4271533

HUS palauttaa vuoden 2018 ylijäämän kokonaan kunnille13.12.2018 15:44Tiedote

HUS-kuntayhtymän valtuusto pohti tämän päiväisessä kokouksessaan, mitä tehdä tänä vuonna syntyneelle taloudelliselle ylijäämälle. Yksi vaihtoehto oli palauttaa ylijäämä kokonaan. Toinen oli se, että ylijäämästä palautetaan osa ja säästetään osa ensi vuodelle. - Minun kantani on, että kaikki ylijäämä pitää palauttaa. Luotan siihen, että ensi vuonna pärjätään, vaikka kaikki palautettaisiinkin, viimeistä kertaa valtuuston kokouksessa toimitusjohtajana esiintynyt Aki Lindén sanoi. Valtuusto äänesti asiasta. Äänestyksen jälkeen valtuusto päätti suurella enemmistöllä, että vuoden 2018 ylijäämä palautetaan kokonaisuudessaan kunnille. Vielä ei tarkasti tiedetä, paljonko ylijäämää on. Lopullinen summa tarkentuu, kun joulukuun tulos on tiedossa. Toimitusjohtaja Lindén arvioi, että palautus voisi olla jopa 70-80 miljoonaa euroa, jossa on mukana Töölön sairaalakiinteistön myyntivoitto 38 miljoonaa euroa. Palautukset suoritetaan tammikuussa. Lindén kertoi vuoden 2018 talouskehityksestä myös muita a