Luottamushenkilöiden asema ja työehtosopimusten kattavuus varmistettava viime kädessä lainsäädännöllä

Luottamushenkilöiden asemaa on muuttuneessa työmarkkinatilanteessa vahvistettava lainsäädännöllä, vaatii SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Hän pitää erityisen tärkeänä sen varmistamista, että työntekijöiden valitsemat ammattiliiton luottamushenkilöt tunnustetaan myös työnantajaliittoon kuulumattomissa yrityksissä ja heille taataan työehtosopimuksen mukaiset oikeudet.

Työntekijöiden oikeus liittyä ammattiliittoon ja valvoa etujaan kollektiivisesti perustuu kansainvälisiin sopimuksiin ja on suomalaisen työelämän keskeisiä periaatteita. Luottamushenkilöiden hyvät toimintamahdollisuudet ja osaaminen hyödyttävät myös työnantajia.

– Ammattiliittojen toiminnan häiritseminen ja estäminen on maailmalta tuttua. Sitä emme voi Suomessa sallia. Viime kädessä ammattiyhdistysliikkeen ja sitä kautta työntekijöiden oikeudet on turvattava nykyistä vahvemmin ja selkeämmin lainsäädännöllä, Jarkko Eloranta sanoi SAK:n edustajiston kokouksessa.

Hallitus on ohjelmassaan luvannut tukea yleissitovuuteen perustuvaa työ- ja virkaehtosopimusjärjestelmää.

– Nyt kun työnantajat haluavat muuttaa toimivaa järjestelmää, hallituksen on syytä valmistautua muuttamaan lainsäädäntöä niin, että työehtosopimusten kattavuus ja sitä kautta työehtojen taso voidaan varmistaa myös uudessa tilanteessa, Eloranta painottaa.

Koordinoiduilla työmarkkinaratkaisuilla on tuotu vakautta kansantalouteen, varmistettu hyvä tuottavuus- ja työllisyyskehitys sekä solidaarinen ansioiden kehitys. Nyt yksittäisten yritysten lyhyen aikavälin edut näyttävät ohittavan yhteisen edun.

– Me allekirjoitamme työllisyyden, tuottavuuden ja ansiokehityksen periaatteet. Tarvetta näiden toteuttamiseen on varmasti tulevalla sopimuskierroksella. Se vain on kovin vaikeaa työnantajan tavoitteiden ja toimien vuoksi.

Jarkko Eloranta ennakoi syksyllä käynnistyvästä neuvottelukierroksesta kireää, kun sopiminen hajautuu osittain myös työpaikkatasolle ja neuvottelupöytiä on paljon aiempaa enemmän.

– Työnantajapuolen tavoitteita leimaa ristiriitaisuus. Halutaan neuvotella mahdollisimman pitkälle yksittäisten yritysten tilannetta vastaavia työehtosopimuksia ja samalla koordinoida sopimuksia valtakunnan tasolla.

Eloranta muistuttaa, että työnantajien jo aiemmilla kierroksilla esittämiä työsuhteen ehtojen heikennyksiä ei ole vedetty pois. Esitykset työajan pidentämisestä, työnantajan määräysvallan kasvattamisesta ja kustannusten karsimisesta työntekijöiden etuja heikentämällä ovat todennäköisesti esillä syksyn neuvotteluissa.

– Kun tähän lisätään neuvottelujen hajauttaminen ja työehtosopimusten yleissitovuuden horjuttaminen, riski työtaisteluihin kasvaa.

Lisätiedot: Jarkko Elorannan haastattelupyynnöt Pirjo Pajuselle, p. 040 527 6429

Regeringens planerade jobbsökningsmodell blev komplicerad och svår att förstå8.6.2021 09:08:18 EEST | Tiedote

Fackcentralen FFC kritiserar regeringens förslag till så kallad nordisk jobbsökningsmodell eftersom modellen är svår att förstå. Regeringens utkast till proposition slår detaljerat fast olika intervjuer och skyldigheter för arbetslösa att söka jobb. I stället för att införa en reglering på detaljnivå, borde man satsa på att ge arbetslösa individuell service, säger Alli Tiensuu som är arbetskraftspolitisk expert på FFC.

De förtroendevaldas ställning och kollektivavtalens täckning måste i sista hand tryggas genom lagstiftning20.5.2021 09:26:51 EEST | Tiedote

När situationen på arbetsmarknaden förändras måste de förtroendevalda personalrepresentanternas ställning stärkas genom lagstiftning, kräver FFC:s ordförande Jarkko Eloranta. Han anser att det är särskilt viktigt att se till att de fackligt förtroendevalda som arbetstagarna har valt, erkänns också vid de företag som inte hör till arbetsgivarförbundet i branschen, och att de förtroendevalda garanteras de rättigheter som de har enligt kollektivavtalet.