Luovan sisällön ja maksetun mainonnan yhdistäminen on somen kultasuoni – Dentsu Aegis Network vahvistaa someosaamistaan

Asiakkaiden investoinnit sosiaalisen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin ovat kasvaneet merkittävästi markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Networkissa viime vuosina. Kasvuvauhtiin on vaikuttanut muun muassa kuluttajien somepalveluihin käytetyn ajan lisääntyminen – +50% kasvu kahdessa viime vuodessa – ja jatkuvasti kehittyneet ja ketterät mainonnan mahdollisuudet.

Vastatakseen brändien kasvaviin tarpeisiin Dentsu Aegis Network on nimittänyt kaksi asiantuntijaa laajempiin konsernitasoisiin rooleihin vastaamaan sosiaalisen median mainonnan, orgaanisen somen ja vaikuttajamarkkinoinnin kehittämisestä

Head of Social -rooliin astuu iProspect-toimiston mediatekniikan insinööri Sari Koskenkorva, 32, kun taas orgaanisesta somesta ja vaikuttajamarkkinoinnista vastuuta ottaa Isobar-toimiston Creative Strategist -roolissaan KTM Jussi Hakanen, 37.

- Jatkossa tulemme entistä tiiviimmin yhdistämään tulospohjaiseen markkinointiin erikoistuneen yksikön ja luovan toimiston osaamisen, sillä haluamme tukea asiakkaitamme erityisesti siinä, miten sosiaalista mediaa tulisi suunnitella kokonaisuutena, ja miten sosiaalinen media sekä vaikuttajamarkkinointi linkitetään liiketoiminnallisiin tavoitteisiin, Koskenkorva linjaa

Vuodesta 2011 konsernin eri yksiköissä ja viimeiset viisi vuotta tulospohjaiseen markkinointiin keskittyvässä iProspect-yksikössä sosiaalisen median mainonnan parissa työskennellyt Koskenkorva näkee sosiaalisen median mainonnan mahdollisuudet erittäin monipuolisina, mutta liian usein alihyödynnettyinä.

Mainonnan koko potentiaali jää valitettavan usein saavuttamatta, jos esimerkiksi some-palvelun seurantapikseliä ei hyödynnetä oikein tai jos sisältöjä ei ole suunniteltu sosiaalisen median alustoihin ja mobiiliin.

- Onneksi yhä laajemmin hyödynnetään erilaisia verkkokauppaan ja kivijalkaan ohjaavia ratkaisuja, ja kiinnostusta kerää myös mainonnan sekä sisältöjen automatisointi erilaisten työkalujen, kuten kumppanimme, suomalaisen markkinointiteknologiayhtiö Smartly.ion palveluiden avulla.

- Tulevien vuosien aikana tulemme myös näkemään enemmän muun muassa lisätyn todellisuuden käyttöä sosiaalisen median mainonnassa: tuotteet tuodaan lähemmäs kuluttajaa kännykän kameran avulla ja kuluttaja voi sovittaa vaikkapa aurinkolaseja ja siirtyä mainoksesta suoraan verkkokauppaan, Koskenkorva kertoo.

Dentsu Aegis Networkin luovassa toimistossa, Isobarissa, luovana strategina työskentelevä Hakanen odottaa yritysten ammentavan jatkossa ideoita sosiaalisen median palveluiden eri toiminnallisuuksista.

Jos aiemmin uutisvirtoja pahoinpideltiin tv-mainoksilla tai bannerimateriaaleilla, keskitytään jatkossa käyttämään tuttujen palvelujen eri osioita innovatiivisesti hyödyksi. Esimerkiksi Instagram Liven tai Messengerin chatbottien tuomat mahdollisuudet kutkuttavat nyt monia. Eikä kaiken tarvitse olla enää tykättävissä ja jaettavissa, vaan suhdetta asiakkaisiin halutaan syventää usein aitoon dialogiin kannustavilla avauksilla.

Vaikuttajamarkkinoinnista on muutamassa vuodessa tullut entistä merkittävämpi osa markkinointiviestinnän kokonaisstrategiaa. Hakanen näkee tilanteessa oppimisen varaa suomalaisilla yrityksillä.

- Vaikuttajan ja tämän seuraajakunnan suhde on niin ainutlaatuinen ja vahva, että harmittaa se hukattu potentiaali, jota vaikuttajamarkkinointiin pohjaavissa kampanjoissa usein nähdään.

- Parilla Instagram-kuvalla ei vielä kummoista jälkeä jätetä, mutta jos kampanjaan ideoidaan yhdessä vaikuttajan kanssa kiinnostava luova konsepti, vaikuttajan sisältöjä tuetaan sosiaalisessa mediassa maksetulla mainonnalla ja tuodaan vaikuttaja sen lisäksi vielä somen ulkopuolelle – tapahtumiin, kivijalkaan tai yrityksen sisäiseen viestintään – alamme olla aidosti vaikuttavan vaikuttajatekemisen äärellä, Hakanen sanoo.

Head of Social

Sari Koskenkorva

sari.koskenkorva@iprospect.com

+358 50 407 1350

Creative Strategist

Jussi Hakanen

jussi.hakanen@isobar.com

+358 50 534 8832

Markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Network toimii 145 maassa ja työllistää yli 46 000 ihmistä globaalisti. Suomessa työllistämme noin 200 markkinoinnin ammattilaista.

Visiomme “Innovating the Way Brands Are Built” toimii ohjenuoranamme tarjotessamme alan parhaita palveluita monipuolisesti koko markkinointiviestinnän alalta mediaratkaisuista digipalveluihin ja luoviin toteutuksiin.

Dentsu Aegis Networkiin kuuluu Suomessa mediatoimistot Carat ja Vizeum, luova toimisto Isobar, tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspect, sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media, kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, data- ja analytiikkayksikkö Dentsu Data Services sekä ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet.