Lupa- ja valvontaviraston valmistelu tarvitsee poliittista ohjausta

Maakuntauudistus on osittain salavalmisteluvaiheessa. Etenkin tulevaa lupa- ja valvontavirastoa on valmisteltu suurelta yleisöltä pimennossa kesästä saakka. Avoimuuden puute on ymmärrettävää, jos pöydällä on valtakunnallisen luonnonsuojeluviraston valmistelu. Hallituksen on syytä ensitilassa ohjata valmistelu oikeaan suuntaan, totesi MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola MTK Etelä-Pohjanmaan syyskokouksessa 25.11.2017.

SOTE-keskustelun alle on jäänyt se, että maakuntauudistuksessa Suomeen on rakentumassa valtakunnallinen luonnonsuojeluvirasto. Luonnonsuojelutehtävät siirtyisivät aluehallinnosta valtakunnalliselle virastolle. Lisäksi ympäristöhallinto haluaa perustaa maahamme uuden ammattikunnan, ympäristöasioiden yleiset edunvalvojat.

– Hallituksen on syytä välittömästi palauttaa valmistelu raiteilleen. Luonnonsuojelun tulee olla kokonaisuutena normaali osa maakuntien toimintaa eikä osittain eriytetty valtakunnalliseen valvontavirastoon, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.

Lupa- ja valvontaviraston valmistelusta annettiin lausuntoja viime kesänä. Tämän jälkeen kaikki valmistelu on käytännössä tehty virkamiesvalmisteluna, kansalaisilta salassa. Suuri osa lausunnonantajista tyrmäsi aikeet perustaa tulevaan virastoon yleisen edunvalvonnan yksikkö. MTK hämmästelee päätöksentekojärjestelmää, jossa ympäristöperusoikeus ja ympäristöasioihin liittyvä etu nostettaisiin muiden perusoikeuksien yläpuolelle

– Ajatus yksipuolisesti investointihankkeissa ympäristön etua valvovista asiantuntijoista tuntuu perusoikeuksen vastaiselta. Jokaista päätöstä tulee tarkastella kokonaisuutena. Kokonaisuuteen kuuluvat myös sosiaaliset ja taloudelliset näkökulmat. Myös perusoikeuksiin kuuluva omistusoikeus on turvattava. Ei voida luoda tilannetta, jossa yksittäinen virkamies esimerkiksi virkistysarvomielikuvaansa vedoten estää maatalousyrityksen kehittämisen, Mäki-Hakola huomauttaa.

Hallitus ei ole tuonut julkisuuteen poliittisia linjauksiaan lupa- ja valvontavirastosta. Ympäristö- sekä kunta- ja uudistusministeri ovat avainasemassa uudistuksen valmistelussa. Tähän mennessä ministereiden näkemykset ovat jääneet kuulematta.

– Jos tulevassa virastossa halutaan varmistaa päätöksenteon vaikutukset yleiseen etuun, ovat viraston sisäiset tarkastajat riittävä työkalu. Tarkastajien tulisi valvoa päätöksentekoa myös muiden perusoikeuksien kannalta. Nyt esimerkiksi omistusoikeuksista huolehtiminen ei tunnu uudistuksen valmistelijoita kiinnostavan, Mäki-Hakola ihmettelee.

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.