Lupa- ja valvontaviraston valmistelu tarvitsee poliittista ohjausta

Maakuntauudistus on osittain salavalmisteluvaiheessa. Etenkin tulevaa lupa- ja valvontavirastoa on valmisteltu suurelta yleisöltä pimennossa kesästä saakka. Avoimuuden puute on ymmärrettävää, jos pöydällä on valtakunnallisen luonnonsuojeluviraston valmistelu. Hallituksen on syytä ensitilassa ohjata valmistelu oikeaan suuntaan, totesi MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola MTK Etelä-Pohjanmaan syyskokouksessa 25.11.2017.

SOTE-keskustelun alle on jäänyt se, että maakuntauudistuksessa Suomeen on rakentumassa valtakunnallinen luonnonsuojeluvirasto. Luonnonsuojelutehtävät siirtyisivät aluehallinnosta valtakunnalliselle virastolle. Lisäksi ympäristöhallinto haluaa perustaa maahamme uuden ammattikunnan, ympäristöasioiden yleiset edunvalvojat.

– Hallituksen on syytä välittömästi palauttaa valmistelu raiteilleen. Luonnonsuojelun tulee olla kokonaisuutena normaali osa maakuntien toimintaa eikä osittain eriytetty valtakunnalliseen valvontavirastoon, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.

Lupa- ja valvontaviraston valmistelusta annettiin lausuntoja viime kesänä. Tämän jälkeen kaikki valmistelu on käytännössä tehty virkamiesvalmisteluna, kansalaisilta salassa. Suuri osa lausunnonantajista tyrmäsi aikeet perustaa tulevaan virastoon yleisen edunvalvonnan yksikkö. MTK hämmästelee päätöksentekojärjestelmää, jossa ympäristöperusoikeus ja ympäristöasioihin liittyvä etu nostettaisiin muiden perusoikeuksien yläpuolelle

– Ajatus yksipuolisesti investointihankkeissa ympäristön etua valvovista asiantuntijoista tuntuu perusoikeuksen vastaiselta. Jokaista päätöstä tulee tarkastella kokonaisuutena. Kokonaisuuteen kuuluvat myös sosiaaliset ja taloudelliset näkökulmat. Myös perusoikeuksiin kuuluva omistusoikeus on turvattava. Ei voida luoda tilannetta, jossa yksittäinen virkamies esimerkiksi virkistysarvomielikuvaansa vedoten estää maatalousyrityksen kehittämisen, Mäki-Hakola huomauttaa.

Hallitus ei ole tuonut julkisuuteen poliittisia linjauksiaan lupa- ja valvontavirastosta. Ympäristö- sekä kunta- ja uudistusministeri ovat avainasemassa uudistuksen valmistelussa. Tähän mennessä ministereiden näkemykset ovat jääneet kuulematta.

– Jos tulevassa virastossa halutaan varmistaa päätöksenteon vaikutukset yleiseen etuun, ovat viraston sisäiset tarkastajat riittävä työkalu. Tarkastajien tulisi valvoa päätöksentekoa myös muiden perusoikeuksien kannalta. Nyt esimerkiksi omistusoikeuksista huolehtiminen ei tunnu uudistuksen valmistelijoita kiinnostavan, Mäki-Hakola ihmettelee.

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.