Lupa- ja valvontaviraston valmistelu tarvitsee poliittista ohjausta

Maakuntauudistus on osittain salavalmisteluvaiheessa. Etenkin tulevaa lupa- ja valvontavirastoa on valmisteltu suurelta yleisöltä pimennossa kesästä saakka. Avoimuuden puute on ymmärrettävää, jos pöydällä on valtakunnallisen luonnonsuojeluviraston valmistelu. Hallituksen on syytä ensitilassa ohjata valmistelu oikeaan suuntaan, totesi MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola MTK Etelä-Pohjanmaan syyskokouksessa 25.11.2017.

SOTE-keskustelun alle on jäänyt se, että maakuntauudistuksessa Suomeen on rakentumassa valtakunnallinen luonnonsuojeluvirasto. Luonnonsuojelutehtävät siirtyisivät aluehallinnosta valtakunnalliselle virastolle. Lisäksi ympäristöhallinto haluaa perustaa maahamme uuden ammattikunnan, ympäristöasioiden yleiset edunvalvojat.

– Hallituksen on syytä välittömästi palauttaa valmistelu raiteilleen. Luonnonsuojelun tulee olla kokonaisuutena normaali osa maakuntien toimintaa eikä osittain eriytetty valtakunnalliseen valvontavirastoon, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.

Lupa- ja valvontaviraston valmistelusta annettiin lausuntoja viime kesänä. Tämän jälkeen kaikki valmistelu on käytännössä tehty virkamiesvalmisteluna, kansalaisilta salassa. Suuri osa lausunnonantajista tyrmäsi aikeet perustaa tulevaan virastoon yleisen edunvalvonnan yksikkö. MTK hämmästelee päätöksentekojärjestelmää, jossa ympäristöperusoikeus ja ympäristöasioihin liittyvä etu nostettaisiin muiden perusoikeuksien yläpuolelle

– Ajatus yksipuolisesti investointihankkeissa ympäristön etua valvovista asiantuntijoista tuntuu perusoikeuksen vastaiselta. Jokaista päätöstä tulee tarkastella kokonaisuutena. Kokonaisuuteen kuuluvat myös sosiaaliset ja taloudelliset näkökulmat. Myös perusoikeuksiin kuuluva omistusoikeus on turvattava. Ei voida luoda tilannetta, jossa yksittäinen virkamies esimerkiksi virkistysarvomielikuvaansa vedoten estää maatalousyrityksen kehittämisen, Mäki-Hakola huomauttaa.

Hallitus ei ole tuonut julkisuuteen poliittisia linjauksiaan lupa- ja valvontavirastosta. Ympäristö- sekä kunta- ja uudistusministeri ovat avainasemassa uudistuksen valmistelussa. Tähän mennessä ministereiden näkemykset ovat jääneet kuulematta.

– Jos tulevassa virastossa halutaan varmistaa päätöksenteon vaikutukset yleiseen etuun, ovat viraston sisäiset tarkastajat riittävä työkalu. Tarkastajien tulisi valvoa päätöksentekoa myös muiden perusoikeuksien kannalta. Nyt esimerkiksi omistusoikeuksista huolehtiminen ei tunnu uudistuksen valmistelijoita kiinnostavan, Mäki-Hakola ihmettelee.

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.