Helsingin Tapahtumasäätiö

Lux Helsingin ohjelma on valmis – yksi teema nousee teoksissa ylitse muiden

Festivaalin 29 teoksen kokonaisuus esittelee monipuolisesti valotaidetta aina 3D-animoidusta videosta lasereihin ja käsin valmistettuihin lyhtyihin. Moni taiteilija haluaa teoksellaan kääntää yleisön huomion ympäristökysymyksiin. Lux Helsinki valaisee kaupungin 5.–9.1. klo 17–22.

Tutut rakennukset ja tilat ainutlaatuisiksi kaupunkitaideteoksiksi muuttavan Lux Helsingin ohjelma on nyt valmis. Kaikkiaan tapahtuman kahdessa kokonaisuudessa nähdään ennätykselliset 29 teosta. Lux1 on Eläintarhan aluetta rengasmaisesti kiertävä reitti ja Lux2-kokonaisuus vie valotaiteen ympäri kaupunkia: nyt julkistetut uudet teokset levittyvät aina eteläisestä kantakaupungista Vuotalolle, Malmitalolle ja Kanneltalolle asti.

Festivaalin yhteydessä on koettavissa myös valo- ja esitystaiteesta koostuvaa oheisohjelmaa. Lisäksi valotaiteen ammattilaisille järjestetään aiempien vuosien tapaan oma kansainvälinen symposium. Lux Helsingin koko ohjelma ja kartat löytyvät festivaalin verkkosivuilla.

“Vastuu ihmisten herättelyyn Lux Helsingin kokoisella alustalla on tilaisuus, jota ei voi jättää käyttämättä”

Lux Helsingissä ei ole erityistä teemaa, mutta teoksilla otetaan vuosi vuodelta enemmän kantaa erityisesti ympäristön tilaan.

Viemällä Borealis-teoksensa revontulet Olympiastadionin ylle – paikkaan, jossa niitä ei tavallisesti nähdä – sveitsiläinen Dan Acher haluaa kiinnittää huomion ilmastonmuutokseen ja uusien, epätavallisten luonnonilmiöiden syntymiseen. Brittiläisen Kathy Hinden Chirp & Drift -teoksessa lintuparvi laulaa leikkisästi helsinkiläislasten haaveista Hammarskjöldintien puissa. Teoksella on kuitenkin painava sanoma: Hinde haluaa nostaa esille ilmastonmuutoksen ja elinympäristön pienenemisen takia ahdinkoon joutuneita lintulajeja.

Jari Vuorisen dynaaminen valo- ja videoinstallaatio HAPPI viestii suoraviivaisesti Helenin Hanasaaren hiilikasan väistymisestä uudenlaisen kaupunkikuvan tieltä ja juhlistaa siirtymää kohti vihreämpää energiaa. Anne Roinisen Car Show tuo Kanneltalolle autojen hautausmaan, joka kuvaa ihmisten muuttuvaa suhdetta autoihin ylellisyyden symboleista ilmansaasteiden aiheuttajiksi. UPM Kymmenen pääkonttorin seinään projisoitava Soil Searchers Collectiven Sen lauluja laulamme herättelee katsojan toisenlaiseen metsämaisemaan, jossa maaperää tarkastellaan neliömetrien sijaan tilavuutena – ei vain kasvualustana vaan monimuotoisena biologisena maailmana, johon ilmastomme ja ravintomme nojaa.

“On selvää, että maapallomme tila äärimmäisen ajankohtaisena aiheena on yhä useamman taiteilijan työn keskiössä. Kunnioitan sitä suuresti. Tarkoitus ei ole toimia ilmastoahdistuksen levittäjänä, mutta vastuu ja mahdollisuus ihmisten herättelyyn Lux Helsingin kokoisella alustalla on monelle taiteilijalle tilaisuus, jota ei voi jättää käyttämättä”, festivaalin kuraattoritiimiin kuuluva Lari Suominen kertoo.

Yli puolen miljoonan ihmisen yleisön viime vuosina kerännyt Lux Helsinki on esteetön ja maksuton koko perheen tapahtuma. Lux Korkeasaareen on erillinen pääsymaksu, ja jokaisesta pääsylipusta sekä vuosikortilla tehdystä vierailusta lahjoitetaan euro lumileopardien suojelutyöhön. Lux Korkeasaari on avoinna 25.12.2021–9.1.2022 klo 10–19.

Lux Helsinki toteutetaan koronaturvallisuus ja ajantasaiset viranomaisohjeet huomioiden. Noudatamme tapahtuman järjestämisessä viranomaisten ohjeistuksia ja suosituksia, ja päivitämme tietoja koronaa koskevista käytännöistä tarpeen mukaan.

Lux Helsinki 5.–9.1.2022 klo 17–22. Lux Aamu valaisee teokset 1, 10, 15, 16, 17 ja 18 myös pe 7.1. klo 7–9. Tapahtuman järjestää ja tuottaa Helsingin tapahtumasäätiö. Reitin ja teosten suunnittelusta sekä tuotannosta vastaa Sun Effects Oy ja kuraattoreina toimivat Lari Suominen, Ilkka Paloniemi, Christina Dvinge, Petra Martinez, Suomen valotaiteen seura FLASH ja Juha Rouhikoski.

Lux Helsingin kumppaneita ovat Sun Effects Oy, STEK ry, Yle, Korkeasaaren eläintarha, Italian kulttuuri-instituutti, Eduskunta, Kauppakeskus Citycenter, Kauppakeskus Forum, UPM-Kymmene, UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiö, Helen, Varma ja Kulttuurikeskus Stoa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Annina Pikkumäki | Mellakka Helsinki
annina@mellakkahelsinki.fi

Anne Roinisen Car Show Seinäjoen ValotOn-tapahtumassa vuonna 2017.
Dan Acherin Borealis-teos Lontoossa 2019.
Kathy Hinden Chirp & Drift -teos Light Up Lancasterissa vuonna 2018.
Luonnoskuva Soil Searchers Collectiven Sen lauluja laulamme -teoksesta.

Helsingin Tapahtumasäätiö
Kaasutehtaankatu 1, rak. 6, 3. krs