Lux Helsingin reitti vie festivaalikävijät Kaartinkaupunkiin

Svenska Teaternin takaa alkava reitti valaisee teoksillaan 6.–10.1.2018.
Kuva: N2 Albiino

Loppiaislauantaina 6.1.2018 käynnistyvä valofestivaali Lux Helsinki vie jälleen kävijänsä Helsingin kauneimpiin kortteleihin. Esplanadin puistosta Kaartinkaupungin kautta Senaatintorille kulkevan reitin teokset esittelevät valotaiteen laajaa kirjoa. Kansainvälisistä menestysteoksista ja uniikeista tilaustöistä koostuvassa kokonaisuudessa nähdään teoksia ultraviolettigraffiteista arkkitehtuuria manipuloiviin videoteoksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin töihin.

Reitin aloituspisteenä toimii Mannerheimintien puoleinen Esplanadin puisto, josta matka jatkuu muun muassa Design- ja Arkkitehtuurimuseoiden kautta Kasarmitorille, siitä edelleen Esplanadin Lavalle ja Senaatintorille. Reitti on tarkoitettu kuljettavaksi dramaturgisena kokonaisuutena alkupisteestä loppupisteeseen, teokselta toiselle järjestyksessä edeten.

Valotaidetta minimalismista spektaakkeleihin ja perinteisistä tekniikoista moderneihin ilmaisunmuotoihin

Svenska Teaternin taakse kohoaa reitin avaava, tuhansista led-lampuista koostuva valotaideteos.

Lux Helsingin taiteellinen johtaja Ilkka Paloniemi valottaa myöhemmin paljastettavaa, festivaalin historian suurinta teosta: ”Aivan sähkövalon keksimisestä lähtien on Italiassa jatkunut perinne tehdä todella isoja valoteoksia, joissa yksittäisten lamppujen määrässä ei säästellä. Teokset ovat värikkäitä, isoja arkkitehtonisia rakennelmia, jotka riemukkaassa koristeellisuudessaan muistuttavat katedraaleja, basaareita ja palatseja.”

Esplanadin puistosta reitti jatkuu Kaartinkaupunkiin, jossa valaistaan Lux Arkkitehtuuri -kohteena historiallinen Erottajan paloasema. Näyttävä rakennus on Helsingin vanhin paloasema. Kasarmikadulle rakentuu UV-valomaaleilla maalattu graffitikontti Ultraviolet Gallery. Katu- ja valotaidetta yhdistelevää teosta on toteuttamassa kuusi suomalaista graffitimaailman huippunimeä, ja teoksen kuraattorina toimii video- ja graffititaiteilija Sellekhanks.

Lux Helsinki levittäytyy ensimmäistä kertaa Kasarmitorille, jonne rakentuu palestiinalais-libanonilaisen alaa minawin kansainvälisesti arvostettu työ ”my light is your light…”. Vaeltavaa pakolaisperhettä kuvaava neonvaloputkista tehty koskettava teos ottaa teemallaan kantaa ajankohtaiseen pakolaiskeskusteluun.

Reitti päättyy Senaatintorille, jossa festivaalikävijät pääsevät OP Helsingin työpajassa tutustumaan valomaalaamiseen. Valotaidepotretin saa itselleen muistoksi. Reitin päättää näyttävästi Tuomiokirkon teos. Unkarilainen László Bordos on vaikuttavan kansainvälisen uran tehnyt projection mapping- eli videomäppäystekniikan pioneeri, jonka käsittelyssä Helsingin tunnetuimpiin rakennuksiin kuuluva Tuomiokirkko muuntautuu projisointipinnaksi. Suomessa itsekin vaikuttanut Bordos kunnioittaa teoksellaan edesmenneen muusikon Mika Vainion muistoa käyttämällä tämän musiikkia osana Tuomiokirkon teosta.

”Vuonna 2018 Lux Helsinki valottaa jälleen uutta näkymää pääkaupunkiimme. Komea Kaartinkaupunki toimii arktisen festivaalin näyttämönä, missä olosuhteita uhmaavat vierailijat palkitaan jälleen valoteoksilla. Kadut, torit ja rakennukset elävät hetken toisenlaista elämää, kun valotapahtuma puhaltaa talviseen Helsinkiin uuden hengen”, Paloniemi kuvailee tulevaa festivaalia.

Lux Helsinki saa kymmenvuotisjuhlavuoden kunniaksi uuden ilmeen ja verkkosivut. Uusilla verkkosivuilla pyritään parantamaan yleisökokemusta reitillä liikkuessa, ja siellä voi jo nyt tutustua tarkemmin reittiin ja teoksiin.

Lux Helsinki 6.–10.1.2018 klo 17­–22

Tapahtumaan on vapaa pääsy, ja se on esteetön sekä ikärajaton.

Partnerit: OP Helsinki, SATO

Kumppanit: City, Granlund, Johan & Nyström, Local Crew

Tuotantopartnerit: Bright Group, Sun Effects

Yhteistyössä: Unkarin tiede- ja kulttuurikeskus

***

Lux Helsinki -valofestivaalin järjestää Helsingin kaupunki. Kaupungin osalta tapahtumaa koordinoi tuottaja Emma Lumme, ja valofestivaalin tuotannosta vastaa Sun Effects Oy. Festivaalin taiteellisesta suunnittelusta vastaavat Ilkka Paloniemi ja Matti Jykylä.

Median yhteydenotot:
Annina Pikkumäki