Lux Helsinki kannustaa taas ilahduttamaan valolla

Valohaasteeseen on tarttunut SATOn johdolla jo kymmeniä toimijoita. Haaste on osa 5.–9.1.2019 järjestettävää Lux Helsinkiä.

Valofestivaali Lux Helsinki haastaa jälleen kaupunkilaiset, yhteisöt ja yritykset valaisemaan yhdessä pimeää vuodenaikaa. Valohaasteeseen voi osallistua kuka vain jakamalla Instagramissa kuvan valoteoksestaan #valohaaste-tunnisteella.

Valohaasteen tavoitteena on tuoda yhteisöllisesti valon voimaa talven keskelle. Valoteoksen voi tehdä yksin, mutta ennen kaikkea haaste kannustaa yhdessä tekemiseen vaikka perheen, luokan tai taloyhtiön voimin. Lisätietoja haasteesta löytyy Lux Helsingin verkkosivuilta.

”Varmasti monessa rappukäytävässä vaihdetaan nyt useammin kuulumisia”

Lux Helsingin partneri SATO on toistamiseen mukana käynnistämässä valohaastetta. SATOn taloihin rakentuu alkutalven mittaan useita valoteoksia: haasteeseen ovat tarttuneet muun muassa Helsingin Puotilassa sijaitseva senioritalo ja yhteisöllisen StudioKodin asukkaat Vantaan Martinlaaksossa. Samalla SATO haastaa kaikkien talojensa asukkaat valoteostalkoisiin.

”Valotaiteen tekeminen yhdisti osallistuneiden talojen asukkaita viime vuoden valohaasteessa. Varmasti monessa rappukäytävässä vaihdetaan nyt useammin kuulumisia. Innostus tarttui – kun me teimme SATOn toimitalon ikkunoihin valoteoksen viime vuonna, vastapäinen toimistotalo vastasi siihen omalla teoksellaan!”, SATOn markkinointipäällikkö Sanna Marttinen iloitsee.

Valohaaste jatkuu Lux Helsingin yli tammikuun puoliväliin, jolloin SATO palkitsee taas kolme mieleenpainuvinta kuvaa lahjakortein.

Useita valoteoksia nähtävillä jo ympäri pääkaupunkiseutua

400 osallistumista viime vuonna keränneeseen valohaasteeseen ovat tänä vuonna SATOn lisäksi tarttuneet jo useat yritykset ja yhteisöt. Amnesty International Suomen osasto on mukana ikkunamielenosoituksellaan ja Annantalo sekä Ravintola Töölönranta pihansa valaistuilla puilla. Fazer on valjastanut Vantaan tehdasalueella olevan vesitorninsa vaihtuvat valoteokset mukaan haasteeseen ja Tyttöjen talo, Fredrikinkadun UFF ja Vepsäläinen Habitat Citycenter ovat luoneet ikkunoihinsa upeat teokset.

Kustaankartanon monipuolinen palvelukeskus osallistuu jo toistamiseen omilla valoviikoillaan, samoin kuin Paulig Kulma taivasta muistuttavalla, luonnonvaloa mukailevalla Big Sky -valaisimellaan. Teurastamon pihalle syntyy iso valoinstallaatio, Helsingin Kaupunginteatteri valaisee julkisivunsa ja Kansallismuseo edustallaan sijaitsevan puiston. Clarion Hotel Helsingin Sky Room -kattobaari kylpee pinkissä 23.11., 21.12. ja 30.12.–9.1.

Pelitaiteilija Robin Baumgarten on pystyttänyt Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle värikkäistä ledeistä ja kosketeltavista jousista koostuvan pelattavan taideteoksen. Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston kanssa yhteistyössä tehtyä Quantum Garden -nimistä teosta pelaamalla osallistuu kvanttifysiikan ongelmien ratkaisuun. Teos on pelattavissa 16.11.–14.12.

Lux Helsinki -valofestivaalin järjestää Helsingin kaupunki, ja festivaalin tuotannosta vastaa Sari Väänänen. Reitin ja teosten suunnittelusta ja tuotannosta vastaa Sun Effects Oy, ja kuraattoreina toimivat Ilkka Paloniemi ja Matti Jykylä.

Median yhteydenotot:
Annina Pikkumäki