LYHYTTERAPIA POP-UP LAPINLAHDESSA SU 27.11.2016

Kuva: Melissa Hanhirova

Keväällä 2017 valmistuvat opiskelijat haluavat lisätä suuren yleisön tietoisuutta ratkaisukeskeisistä menetelmistä. Pop-up –vastaanotto sopii hyvin tähän käytännönläheiseen matalan kynnyksen terapiaan. Ratkaisukeskeisessä terapiassa ei etsitä syitä tai syyllisiä, eikä kaivella menneitä. Nimensä mukaisesti ongelmien sijaan keskitytään ratkaisuihin, eletään tässä hetkessä ja katsotaan tulevaisuuteen. Asiakasta ei lähestytä ylhäältä valmiiden neuvojen kanssa, vaan häntä autetaan etsimään itselleen sopivia toimintamalleja elämän solmukohdissa.

Ratkaisukeskeisyys on Suomessa ja maailmalla vakiintunut suuntaus. Ratkaisukeskeisiä menetelmiä käytetään tuloksellisesti mm. sosiaali-, terveydenhuolto-, kasvatus- ja opetusalalla. Viime vuosina sen käyttö on lisääntynyt myös yritysmaailmassa työhyvinvoinnin  parantamisessa ja johtamiskoulutuksessa.

Lyhytterapeuttikoulutus on kaksivuotinen terapiakoulutus. Taitopainotteinen koulutus antaa vahvat perustaidot ratkaisukeskeisistä menetelmistä. Koulutus sisältää myös psykoterapeuttiset valmiudet.

Helsingin Psykoterapiainstituutti on oppimisen ilon ja vaikuttavan työn yhteisö. HPI kouluttaa ratkaisukeskeisiä Psykoterapeutteja sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeisiin sekä ratkaisukeskeisiä Lyhytterapeutteja nopean ja matalan kynnyksen mielenterveystyön tekijöiksi. Lisäksi HPI kouluttaa työyhteisöjen erityisosaajia, kuten työnohjaajia ja työyhteisösovittelijoita, alati muuttuvan työelämän asiantuntijarooleihin.

Lapinlahden Lähde on Helsingissä vanhassa Lapinlahden sairaalassa toimiva mielen hyvinvoinnin ja kulttuurin tapahtumapaikka, joka on avoinna kaikille kävijöille päivittäin. Lapinlahden Lähteen toimintaa koordinoi Suomen Mielenterveysseura.

Lyhytterapia Pop-up –päivänä opiskelijat jakavat tietoa ratkaisukeskeisistä menetelmistä ja antavat kävijöille mahdollisuuden kokeilla ilmaista lyhytterapiaa. Olipa ongelma sitten suuri tai pieni, jo lyhyessä keskustelussa voidaan löytää uusia voimavaroja ja nähdä oma tilanne  toisenlaisesta näkökulmasta.

Lyhytterapia Pop-up 27.11.2016 klo 11 - 16, Lapinlahden Lähde, Lapinlahdentie 1

Vapaaehtoinen ilmoittautuminen mukaan täältä (osallistujamäärien arvioimiseksi):

Kristiina Hanhirova p. 040 5128914 kristiina@kristiinahanhirova.fi
Iina Järvi p. 050 599 6555 iina.jarvi@gmail.com