Lyökö porilainen ja jatkuuko suomalaisen lapsuuden menestystarina?

Porin Esikon turvakoti aloitti toimintansa neljän vuoden tauon jälkeen. Ensimmäiset avun tarvitsijat saapuivat päivä sen jälkeen, kun toimilupa oli saatu. Turvakotiin tulevista avuntarvitsijoista noin kolmannes on lapsia. Kokemuksen käsittely lapsen kanssa on tärkeää, jotta väkivallasta voi selvitä. Vuosittain ilman apua jää kuitenkin tuhansia lapsia, joiden elämään väkivalta jättää pysyvät jäljet. Yksi heistä on toimittaja, kirjailija ja luontokuvaaja Kimmo Ohtonen, joka kertoo Suomi Areenassa kokemuksiaan lapsuutensa aikaisesta väkivallasta.

Ensi- ja turvakotien liitto ja Porin ensi- ja turvakotiyhdistys ry järjestävät Suomi Areenassa ja sen yhteydessä yhteistyökumppaniensa kanssa useita tilaisuuksia, joissa käsitellään lähisuhdeväkivaltaa, turvallisuutta ja lasten asemaa.

Jatkuuko suomalaisen lapsuuden menestystarina?

torstai 13.7. klo 11.45-13
kaupungintalon piha, Hallituskatu 12

Kimmo Ohtonen pakeni lapsuuden kotinsa väkivaltaa metsään. Metsä antoi turvan, mutta ei poistanut jälkiä. Taival tuotti vuosia myöhemmin omakohtaisen kirjan karhuista ja niiden kuvaajasta, jolla on raskas taakka kannettavana.

Ohtosen kertomus on kirjana ainutlaatuinen, mutta vastaavia tarinoita on Suomessa tuhansia. Arvioiden mukaan noin 17 prosenttia suomalaisista lapsista kokee kotonaan väkivaltaa. Väkivalta koskettaa kaikenlaisia perheitä sosioekonomiseen taustaan, asuinalueeseen tai perhemuotoon katsomatta. Lasten kaltoinkohtelua esiintyy kaikissa yhteiskuntaluokissa. Lisääntyykö turvattomuus? Jatkuuko suomalaisen lapsuuden menestystarina?

Puhujat: Pentti Arajärvi, puheenjohtaja, professori, Lastensuojelun Keskusliitto. Tuula Haatainen Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtaja, kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja,SDP. Suvi Koski, kokemusasiantuntija,Satanuoret. Milla Kuparinen, kokemusasiantuntija,Satanuoret.  Kimmo Ohtonen, toimittaja, kirjailija. Reija Paananen, tutkija, FT,Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak). Annika Saarikko, kansanedustaja,Kesk.

Järjestäjät: Lastensuojelun Keskusliitto, Itsenäisyyden juhlavuoden lastenrahaston säätiö (ITLA), Ensi- ja turvakotien liitto ry

Lähisuhdeväkivalta - lyökö porilainen lyötyä?

keskiviikkona 12.7 klo 14
Eteläpuisto 17 D 3. Tanssiterapia Piuman toimitila
(ei Suomi Areenan viralliseen ohjelmaan kuuluva tapahtuma)

Paneelissa keskustellaan lähisuhdeväkivallasta, sen tiedostamisesta, palvelujärjestelmästä sekä väkivallan ennaltaehkäisy. Panelisteina ovat Ensi - ja turvakotienliiton pääsihteeri Riitta Särkelä, turvakotiohjaaja Elina Ulvila Porin Esikon turvakodista, Porin kaupungin johtava sosiaalityöntekijä Carita Koivula - Pukkila, porilaiset kuntavaikuttajat Anssi Salmi (PS) ja Raisa Ranta (VAS) sekä Teljän seurakunnan perhediakoni Satu Katila.

Lähisuhdeväkivallan vastainen Pop- up 10.-14.7.2017

by Porin ensi- ja turvakotiyhdistys / Jalkautuva naistyö- hanke

avoinna ma- to 12 - 19 ja pe 12 - 17
Eteläpuisto 17 D 3. Tanssiterapia Piuman toimitila

Tarinakengät - askeleita lähisuhdeväkivallasta näyttely.
Tarinakengät on osa Naisjärjestöjen Keskusliiton ja tasa-arvoasiain neuvottelukunnan 100 tasa-arvotekoa -hanketta, joka on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden virallista ohjelmaa.

Pieni laulu ihmisestä – näyttelykokonaisuus, jonka teokset käsittelevät äidin ja lapsen suhdetta, sitä omaa pientä kuplaa joka suojaa ulkomaailmalta.

Tietoisku lähisuhdeväkivallasta, tiistaina 11.7 klo 17 - 18. Aiheena väkivaltaa kokeneen läheisen huoli.

Jokainen tarvitsee siivet - siipityöpaja torstaina 13.7 klo 15 - 18 Non-stop työpajassa huovutetaan siivet koruksi tai somisteeksi. Pajassa huovutetaan yhteisöteos, joka lahjoitetaan Porin Esikon turvakodille

pääsihteeri Riitta Särkelä

Maiju Lehtonen
Porin ensi-ja turvakotiyhdistys ry
Projektityöntekijä
Jalkautuva naistyö - Naisen hyvinvoinnin vahvistaminen väkivaltaa ennaltaehkäisevänä tekijänä - hanke (2015-2017)
p.0440332003 tai 026333850
jalkautuvanaistyo@gmail.com

Kimmo Ohtonen

Kutsu medioille 15.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 09:30Tiedote

Märäjälahden vastaanottokeskuksessa Lieksassa asuu parhaillaan 15 lapsiperhettä, joissa on kaikenikäisiä lapsia. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Kutsu medioille 14.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 08:00Tiedote

Suomen Punaisen Ristin ylläpitämässä Salmirannan vastaanottokeskuksessa Jyväskylässä asuu parhaillaan parikymmentä perhettä, joissa on yli 40 lasta. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Kutsu medioille12.9.: "En olisi uskaltanut jäädä vauvan kanssa hetkeksikään yksin"5.9.2017 10:47Tiedote

- Ensikotiin tulo oli elämäni paras päätös, kertoo apua saanut äiti. Nyt vointini on hyvä ja pystyn huolehtimaan itse vauvastani. Tampereen ensikodilla kuulemme ensikodilla apua saaneen perheen tarinan sekä tutustumme uuteen tutkimukseen, jossa selvitettiin vanhempien kokemuksia ensikodista saadusta tuesta ja muutoksen pysyvyydestä. Tiiviin, ympärivuorokautisen tuen avulla kaikkien tutkimukseen osallistuneiden äitien kunto koheni merkittävästi. Ensikodin apua tarvitaan silloin, kun perheessä on mielenterveys- tai päihdeongelmia tai arjen asioiden hoitaminen ei suju.

Kutsu medioille: Turvapaikanhakijaperheiden toiminnasta vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia8.6.2017 12:38Kutsu

Turun seudulla on useita vastaanottokeskuksia, joissa asuu kymmeniä lapsiperheitä. Porin vastaanottokeskuksessa asuu parhaillaan 28 lapsiperhettä, joissa on lähes 50 alle kouluikäistä lasta ja koululaisia. Lapsiperheiden tilanne on haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.