Lyökö porilainen ja jatkuuko suomalaisen lapsuuden menestystarina?

Porin Esikon turvakoti aloitti toimintansa neljän vuoden tauon jälkeen. Ensimmäiset avun tarvitsijat saapuivat päivä sen jälkeen, kun toimilupa oli saatu. Turvakotiin tulevista avuntarvitsijoista noin kolmannes on lapsia. Kokemuksen käsittely lapsen kanssa on tärkeää, jotta väkivallasta voi selvitä. Vuosittain ilman apua jää kuitenkin tuhansia lapsia, joiden elämään väkivalta jättää pysyvät jäljet. Yksi heistä on toimittaja, kirjailija ja luontokuvaaja Kimmo Ohtonen, joka kertoo Suomi Areenassa kokemuksiaan lapsuutensa aikaisesta väkivallasta.

Ensi- ja turvakotien liitto ja Porin ensi- ja turvakotiyhdistys ry järjestävät Suomi Areenassa ja sen yhteydessä yhteistyökumppaniensa kanssa useita tilaisuuksia, joissa käsitellään lähisuhdeväkivaltaa, turvallisuutta ja lasten asemaa.

Jatkuuko suomalaisen lapsuuden menestystarina?

torstai 13.7. klo 11.45-13
kaupungintalon piha, Hallituskatu 12

Kimmo Ohtonen pakeni lapsuuden kotinsa väkivaltaa metsään. Metsä antoi turvan, mutta ei poistanut jälkiä. Taival tuotti vuosia myöhemmin omakohtaisen kirjan karhuista ja niiden kuvaajasta, jolla on raskas taakka kannettavana.

Ohtosen kertomus on kirjana ainutlaatuinen, mutta vastaavia tarinoita on Suomessa tuhansia. Arvioiden mukaan noin 17 prosenttia suomalaisista lapsista kokee kotonaan väkivaltaa. Väkivalta koskettaa kaikenlaisia perheitä sosioekonomiseen taustaan, asuinalueeseen tai perhemuotoon katsomatta. Lasten kaltoinkohtelua esiintyy kaikissa yhteiskuntaluokissa. Lisääntyykö turvattomuus? Jatkuuko suomalaisen lapsuuden menestystarina?

Puhujat: Pentti Arajärvi, puheenjohtaja, professori, Lastensuojelun Keskusliitto. Tuula Haatainen Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtaja, kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja,SDP. Suvi Koski, kokemusasiantuntija,Satanuoret. Milla Kuparinen, kokemusasiantuntija,Satanuoret.  Kimmo Ohtonen, toimittaja, kirjailija. Reija Paananen, tutkija, FT,Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak). Annika Saarikko, kansanedustaja,Kesk.

Järjestäjät: Lastensuojelun Keskusliitto, Itsenäisyyden juhlavuoden lastenrahaston säätiö (ITLA), Ensi- ja turvakotien liitto ry

Lähisuhdeväkivalta - lyökö porilainen lyötyä?

keskiviikkona 12.7 klo 14
Eteläpuisto 17 D 3. Tanssiterapia Piuman toimitila
(ei Suomi Areenan viralliseen ohjelmaan kuuluva tapahtuma)

Paneelissa keskustellaan lähisuhdeväkivallasta, sen tiedostamisesta, palvelujärjestelmästä sekä väkivallan ennaltaehkäisy. Panelisteina ovat Ensi - ja turvakotienliiton pääsihteeri Riitta Särkelä, turvakotiohjaaja Elina Ulvila Porin Esikon turvakodista, Porin kaupungin johtava sosiaalityöntekijä Carita Koivula - Pukkila, porilaiset kuntavaikuttajat Anssi Salmi (PS) ja Raisa Ranta (VAS) sekä Teljän seurakunnan perhediakoni Satu Katila.

Lähisuhdeväkivallan vastainen Pop- up 10.-14.7.2017

by Porin ensi- ja turvakotiyhdistys / Jalkautuva naistyö- hanke

avoinna ma- to 12 - 19 ja pe 12 - 17
Eteläpuisto 17 D 3. Tanssiterapia Piuman toimitila

Tarinakengät - askeleita lähisuhdeväkivallasta näyttely.
Tarinakengät on osa Naisjärjestöjen Keskusliiton ja tasa-arvoasiain neuvottelukunnan 100 tasa-arvotekoa -hanketta, joka on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden virallista ohjelmaa.

Pieni laulu ihmisestä – näyttelykokonaisuus, jonka teokset käsittelevät äidin ja lapsen suhdetta, sitä omaa pientä kuplaa joka suojaa ulkomaailmalta.

Tietoisku lähisuhdeväkivallasta, tiistaina 11.7 klo 17 - 18. Aiheena väkivaltaa kokeneen läheisen huoli.

Jokainen tarvitsee siivet - siipityöpaja torstaina 13.7 klo 15 - 18 Non-stop työpajassa huovutetaan siivet koruksi tai somisteeksi. Pajassa huovutetaan yhteisöteos, joka lahjoitetaan Porin Esikon turvakodille

pääsihteeri Riitta Särkelä

Maiju Lehtonen
Porin ensi-ja turvakotiyhdistys ry
Projektityöntekijä
Jalkautuva naistyö - Naisen hyvinvoinnin vahvistaminen väkivaltaa ennaltaehkäisevänä tekijänä - hanke (2015-2017)
p.0440332003 tai 026333850
jalkautuvanaistyo@gmail.com

Kimmo Ohtonen

Kutsu medialle 3.5 klo 10: Perheitä autetaan ajoissa26.4.2018 10:18Tiedote

Kaksikymmentä vuotta täyttävä Ylä-Savon Ensi- ja turvakoti ry tarjoaa matalan kynnyksen apua yläsavolaisten lapsiperheiden arjen tukemiseksi. Mediainfossa päiväryhmässä apua saanut äiti kertoo miten ryhmän tuki on auttanut heidän perhettään. Tervetuloa keskustelemaan myös yhdistyksen perheille tarjoamasta avusta ja kuulemaan miten monin tavoin perheitä autetaan Ylä-Savossa. Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri tuo näkökulmia järjestöjen tulevaisuudesta sote-uudistuksen jälkeen.

Ensi- ja turvakotien liitosta apua hakeneita ennätysmäärä23.4.2018 12:40Tiedote

Ensi- ja turvakotien liitossa haki viime vuonna apua yli 12 000 vaikeassa elämäntilanteessa olevaa ihmistä. Luku kasvoi edellisestä vuodesta 1000 henkilöllä ja on liiton historian suurin. Suomea pidetään yhtenä parhaista paikoista, johon lapsi voi syntyä ja saada edellytykset hyvään elämään. Osa lapsista elää kuitenkin osattomana tästä hyvästä kehityksestä, sanotaan Ensi- ja turvakotien liitosta.

Susanna Huovisesta Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja18.4.2018 09:23Tiedote

Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtajaksi on valittu kansanedustaja Susanna Huovinen. Hän on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri. Hän on ollut vuosien ajan aktiivisesti mukana erilaisten järjestöjen työssä. Myös ensi- ja turvakotityö on tuttua. Hän on ollut jäsenenä Keski-Suomen ensi- ja turvakodin hallituksessa sekä toiminut Ensi- ja turvakotien liiton varapuheenjohtaja. Susanna Huovisen osaaminen ja kontaktiverkostot ovat ainutlaatuiset ja yhdistys on ylpeä saadessaan hänet mukaan haastavaan, mutta palkitsevaan työhön.