M-Files osti tekoälyyn erikoistuneen kanadalaisen Apprenton

Suomalainen tiedonhallinnan ohjelmistoja kehittävä M-Files Oy on ostanut kanadalaisen teknologiayhtiö Apprenton. Yrityskauppa vahvistaa M-Filesin edelläkävijän asemaa älykkään tiedonhallinnan ratkaisujen kehittäjänä ja toimittajana.

Yli 100 maassa toimiva M-Files Oy on ostanut kanadalaisen Apprenton, joka kehittää tekoälyyn ja luonnollisen kielen käsittelyyn perustuvia teknologiaratkaisuja.

Apprenton kehittämä teknologia osaa tulkita vapaamuotoista tekstisisältöä, kuten sähköpostiviestejä sekä verkkolevyillä sijaitsevia tiedostoja. Se löytää niistä liiketoiminnan kannalta oleellisia asiayhteyksiä ja avaintietoja. Tämä tekee liiketoimintatietojen luokittelusta, käsittelystä ja suojauksesta entistä helpompaa. Apprento Business Context Engine -ratkaisun taustalla on patentoitava teknologia, joka hyödyntää luonnollisen kielen käsittelyä (NLP) ja ymmärtämistä (NLU). Näiden kehittyneiden menetelmien ansiosta ratkaisu kykenee tulkitsemaan merkityksiä ja käsitteitä eri sisällöistä ja järjestelmistä.

Apprentoa koskeva yrityskauppa sekä äskettäin julkistettu teknologiayhteistyö globaalin tekoälyteknologioihin erikoistuneen ABBYY:n kanssa vahvistavat M-Filesin asemaa älykkään tiedonhallinnan edelläkävijänä. Tekoälyn avulla tiedonhallintaan saadaan älykkyyttä ja automatiikkaa, jolloin liiketoimintatietojen ja -prosessien hallinta on entistä tehokkaampaa ja yksinkertaisempaa.

"Analyytikot, yritysjohtajat ja alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että tiedonhallinnan perinteiset lähestymistavat ja ratkaisut eivät enää vastaa nykypäivän liiketoiminnan tarpeita. Tekoälyn, analytiikan ja automatisoinnin avulla tiedonhallintaa voidaan tehdä paljon älykkäämmin, jolloin myös käyttäjät löytävät tarvitsemansa tiedon nopeasti ajasta ja järjestelmästä riippumatta. Yrityksillä on eri järjestelmissä ja tietovarastoissa valtava määrä jäsentämätöntä sisältöä. Haluamme tarjota asiakkaillemme uuden älykkään tavan hallita tätä massiivista ja sekalaista liiketoimintatietoa. Samalla M-Files poistaa tietosiilot ja tarjoaa nopean ja helpon pääsyn oikeaan sisältöön liiketoiminnan kaikista keskeisistä järjestelmistä ja laitteista", toteaa M-Files Oy:n toimitusjohtaja Miika Mäkitalo.

"Yhdistämällä Apprenton teknologian M-Filesin ohjelmistoratkaisuihin voimme tarjota yrityksille ihmisälyä jäljitteleviä ratkaisuja päivittäiseen liiketoimintatietojen hallintaan. Tekoälyn avulla yritykset saavat jatkossa kaiken hyödyn irti käytössä olevasta liiketoimintatiedostaan. On hienoa päästä osaksi M-Filesin tuotekehitystä kehittämään uuden ajan ratkaisuja, jotka yksinkertaistavat ja tehostavat tietojen hallintaa", kertoo Apprenton toimitusjohtaja Trevor Cookson.

Aiemmin tänä vuonna M-Files laajensi toimintaansa Euroopassa yrityskaupan myötä ostamalla ranskalaisen StreamDesignin. Ranskan-toimipisteen avulla M-Files kiihdyttää kasvuaan suoramyynnin, asiakastoimitusten, tukipalvelujen kuin myös kanavamyynnin kautta.

Arvostetut kansainväliset markkinatutkimuslaitokset ovat nostaneet M-Filesin maailman johtavien toimijoiden joukkoon uusimmissa raporteissaan, kuten Gartner Magic Quadrant for Enterprise Content Management (ECM) sekä Forrester Wave: ECM Business Content Services.

M-Files tarjoaa älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoratkaisuja, joiden avulla organisaatiot saavuttavat merkittäviä liiketoimintaetuja tehostamalla toimintaansa ja prosessienhallintaansa. M-Files toimii täysin uudella tavalla verrattuna perinteisiin järjestelmiin: M-Files yhdistää eri järjestelmät ja niissä olevan liiketoimintatiedon läpi koko organisaation häiritsemättä nykyisten järjestelmien käyttöä ja prosesseja ‒ ja ilman tietojen siirtämistä. M-Files poistaa tietosiilot sekä tarjoaa dynaamisen 360-asteen näkymän ja pääsyn kaikkeen liiketoimintatietoon riippumatta siitä, mihin järjestelmään tai paikkaan tieto on tallennettu (verkkolevyt, SharePoint, CRM, ERP ja muut liiketoimintajärjestelmät). Eri järjestelmien tuottama tieto on yhtenäisesti koko liiketoiminnan käytössä ja hyödynnettävissä. Tietoa hallitaan intuitiivisesti ja tekoälyä hyödyntäen sisällön, metatietojen sekä tiedon merkityksen perusteella. Käyttäjät löytävät nopeasti oikean tiedon ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta.

Tuhannet yritykset yli 100 maassa käyttävät M-Filesia parantaakseen tietotyön laatua ja tuottavuutta sekä täyttääkseen tiedonhallintaan liittyviä standardeja ja vaatimuksia. M-Files on käytössä noin 1 200 organisaatiossa Suomessa. Asiakkaita ovat muun muassa SSAB, Nokian Renkaat, Caverion, Finavia, Technopolis, Patria, R-Kioski ja Liikennevirasto. Yhtiöllä on toimipisteet Suomessa, USA:ssa, Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa. Lisätietoja: www.m-files.fi.