M-Files sai Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt M-Filesille palkinnon menestyksestä kansainvälisillä markkinoilla. Kansainvälisen kasvun lisäksi M-Files valikoitui palkinnon saajaksi innovatiivisten älykkään tiedonhallinnan ratkaisujensa sekä Suomen talouteen tekemänsä positiivisen, inspiroivan vaikutuksen ansiosta. M-Files haluaa ratkaista tietokaaoksen aiheuttamat ongelmat sekä muuttaa tavan, jolla tietoa käsitellään.

Kuvassa Sauli Niinistön oikealla puolella M-Filesin edustajat: Timo Partanen, Antti Nivala ja Miika Mäkitalo.

Älykkään tiedonhallinnan ratkaisuja tarjoava M-Files sai tänään Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon vuoden kasvuyrityksenä. Palkinnon taustalla on M-Filesin merkittävä menestys liiketoimintansa kasvattamisessa – yritys on ponnistanut tamperelaisesta kasvuyrityksestä aidosti kansainväliseksi toimijaksi, joka kasvaa kansainvälisillä markkinoilla vauhdikkaasti. Viimeisen viiden vuoden aikana M-Files on kasvanut noin 40 prosenttia vuosittain. Viime vuonna yrityksen tarjoamien pilvipalvelujen liikevaihto kasvoi yli 120 prosentilla.

"Toimimme jo vahvasti kansainvälisillä markkinoilla: Tällä hetkellä 60 prosenttia liikevaihdostamme tulee ulkomailta. Meillä on toimipisteitä niin Euroopassa kuin myös USA:ssa, Kanadassa ja Australiassa sekä yli 600 jälleenmyyjää ympäri maailmaa. Älykkään tiedonhallinnan ratkaisujamme käytetään tuhansissa organisaatioissa yli 100 maassa", kertoo M-Filesin toimitusjohtaja Miika Mäkitalo.

Euroopan investointipankki rahoitti M-Filesin kansainvälistä kasvua vastikään 27 miljoonalla eurolla, ja useat riippumattomat tutkimuslaitokset ovat nimenneet yrityksen edelläkävijäksi tiedonhallinnassa. Viimeisimpänä M-Files on nimetty tiedonhallinnan edelläkävijäksi Gartnerin vuoden 2018 raportissa. M-Files on saanut Gartnerilta kiitosta järjestelmäriippumattomien ratkaisujensa lisäksi juuri kansainvälisestä kasvusta.

Tietokaaos kuriin älykkäällä tiedonhallinnalla

Nykyään yli puolet suomalaisyritysten datasta on pimeää tietoa, jota ei pystytä hyödyntämään, vaikka siitä olisi lisäarvoa liiketoiminnalle. Tietokaaos ja pimeä tieto ovat vieneet suomalaiset organisaatiot tilanteeseen, jossa jopa 30 prosenttia työntekijän työajasta voi kulua turhaan ja turhauttavaan työhön. Tämänkaltaisiin ongelmiin M-Files tarjoaa ratkaisuja.

"Digimaailmassa eläessämme digitaalisen sisällön määrä kasvaa ja tiedonhallinta on entistä hankalampaa. M-Filesin tekoälyyn perustuvan tiedonhallintaratkaisun avulla etsittävä tieto löytyy helpommin, jolloin myös työn tuottavuus ja työtyytyväisyys kohentuvat. M-Files on hieno esimerkki suomalaisesta kasvuhalukkuudesta, kyvystä rakentaa yhteistyösuhteita sekä innostaa mukaansa niin kotimaisia kuin kansainvälisiä osaajia. Innovatiivisten ratkaisujensa ansiosta M-Files on Suomen ohjelmistoviennin kärkiyrityksiä, jolla on rohkeutta kasvaa vahvasti", kuvailee Business Finlandin pääjohtaja ja Team Finland -johtoryhmän jäsen Pekka Soini.

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto on merkittävä virstanpylväs M-Filesin matkalla menestykseen.

"Tunnustuksen saaminen on suuri kunnia ja kertoo siitä, että olemme päässeet hyvään vauhtiin kansainvälistymisessä. Palkinto kannustaa meitä kasvamaan entisestään ja etenemään maailmanvalloituksessa. Tavoitteenamme on olla globaali edelläkävijä ja markkinajohtaja älykkäässä tiedonhallinnassa. Uskon, että M-Filesin nykyinen menestys on vasta alkusoittoa sille, mitä kaikkea voimme saavuttaa", iloitsee Mäkitalo.

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto on tunnustus suomalaisille, kansainvälisesti menestyneille yrityksille ja yhteisöille. Presidentti myöntää palkinnon vuosittain Team Finland -verkoston toimijoiden esityksestä. M-Filesin lisäksi tänä vuonna palkittiin kaksi muuta organisaatiota.

M-Files tarjoaa älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoratkaisuja, joiden avulla organisaatiot saavuttavat merkittäviä liiketoimintaetuja tehostamalla toimintaansa ja prosessienhallintaansa. M-Files toimii täysin uudella tavalla verrattuna perinteisiin järjestelmiin: M-Files yhdistää eri järjestelmät ja niissä olevan liiketoimintatiedon läpi koko organisaation häiritsemättä nykyisten järjestelmien käyttöä ja prosesseja ‒ ja ilman tietojen siirtämistä. M-Files poistaa tietosiilot sekä tarjoaa dynaamisen 360 asteen näkymän ja pääsyn kaikkeen liiketoimintatietoon riippumatta siitä, mihin järjestelmään tai paikkaan tieto on tallennettu. Eri järjestelmien tuottama tieto on yhtenäisesti koko liiketoiminnan käytössä. Käyttäjät löytävät nopeasti oikean tiedon ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta. Tuhannet yritykset yli 100 maassa käyttävät M-Filesia parantaakseen tietotyön laatua ja tuottavuutta sekä täyttääkseen tiedonhallintaan liittyviä standardeja ja vaatimuksia. M-Files on käytössä noin 1 200 organisaatiossa Suomessa. Asiakkaita ovat muun muassa SSAB, Nokian Renkaat, Caverion, Finavia, Fingrid, Rovio, Technopolis, Patria, R-kioski, DNA ja Liikennevirasto.Lisätietoja: www.m-files.fi.

Team Finland

Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto. Verkosto pyrkii tarjoamaan yrityksille sujuvan palveluketjun neuvonnasta rahoitukseen.

Verkostoon kuuluvat työ- ja elinkeinoministeriö, ulkoasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, Business Finland (entiset Finpro ja Tekes), Finnvera, Tesi (Suomen Teollisuussijoitus), ELY-keskukset, Patentti- ja rekisterihallitus, Suomalais-Venäläinen kauppakamari, Suomalais-ruotsalainen kauppakamari, Teknologian tutkimuskeskus VTT, Finnfund, Finnpartnership sekä Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit.

M-Files matkaa pääministerin mukana Washingtoniin ja vahvistaa asemaansa Yhdysvalloissa26.11.2018 08:30Tiedote

Yhdysvaltojen suurilla markkinoilla jo hyvän jalansijan saanut ohjelmistoyhtiö M-Files osallistuu pääministeri Juha Sipilän työvierailulle Washingtoniin. Tänään 26.11. alkavan matkan tarkoituksena on vahvistaa Suomen ja Yhdysvaltojen kahdenvälisiä suhteita sekä taloudellista ja teknologista yhteistyötä. M-Filesin toimitusjohtaja Miika Mäkitalo näkee matkan mahdollisuutena vahvistaa M-Filesin asemaa Yhdysvalloissa.

Gartner: M-Files on tiedonhallinnan globaali visionääri 201830.10.2018 08:10Tiedote

Älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoja kehittävä M-Files on nimetty visionääriksi Gartnerin tiedonhallintaa käsittelevässä globaalissa raportissa. Gartnerin arvio perustuu M-Filesin tiedonhallinnan vision täydellisyyteen sekä toimintakyvykkyyteen markkinoilla. Menestys maailman merkittävimpien markkinatutkimuslaitosten, kuten Gartnerin, raporteissa vauhdittaa suomalaisen ohjelmistoyhtiön kansainvälistymistä.

Pimeä tieto lamauttaa organisaatiot – jopa 30 prosenttia työajastamme kuluu turhaan työhön20.9.2018 08:30Tiedote

Tietokaaos ja pimeä tieto ovat vieneet suomalaiset organisaatiot tilanteeseen, jossa jopa 30 prosenttia työntekijän työajasta voi kulua turhaan ja turhauttavaan työhön. Yli 50 prosenttia organisaatioiden datasta on pimeää tietoa, josta olisi lisäarvoa organisaatiolle, mutta sitä ei pystytä hyödyntämään liiketoiminnassa. Tekoäly voi auttaa ratkaisemaan nämä ongelmat.

27 miljoonan euron rahoitus ohjelmistoyhtiö M-Filesille19.7.2018 15:00Tiedote

M-Files käyttää rahoituksen kansainväliseen kasvuun, kumppaniverkoston laajentamiseen sekä tutkimuksen ja kehityksen kiihdyttämiseen Euroopassa. Yhtiö laajentaa toimintojaan Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Australiassa ja Yhdysvalloissa sekä panostaa älykkään tiedonhallinnan tuotekehitykseen. Lainan takaajana on Euroopan strategisten investointien rahasto, joka on osa menestynyttä Junckerin suunnitelmaa.