Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Taksonomiakriteereissä on kyse siitä, millä ehdoilla maa- ja metsätalous luetaan tulevaisuudessa kestävän rahoituksen piiriin kuuluviksi elinkeinoiksi. MTK huomauttaa, ettei nyt komission käsittelyyn menevä raportti täytä mitään komission omista päätöksenteon ehdoista: tiedeperustaisuutta, käyttökelpoisuutta tai poliittista hyväksyttävyyttä. Esityksessä on noudatettu jo tuttua ”Bryssel-kaavaa”, eli kuultavat ja faktat on valikoitu tarkoitushakuisesti.

-        Tämäkin uudistus on ideologinen, ja kriittiset äänenpainot pyritään vaientamaan. Mukaan kutsuttuja metsätietelijöitä ei lopulta kuunneltu ja vaihtoehtoista mallia, mikä olisi ollut toteuttamiskelpoinen ei todellisuudessa haluttu käsitellä, harmittelee MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.

-        Toimimattomien monimuotoisuuskriteerien lisäksi maatalouden harjoittajia kohtaa esityksessä perusehtojen mahdottomuus, kuten esimerkiksi turpeen käytön täyskielto, MTK:n maatalousjohtaja Johan Åberg sanoo.

MTK on pettynyt, ettei elinkeinojen perusteltuja korjausesityksiä valmistelussa kuultu. Maa- ja metsätalouden edustajat panostivat voimakkaasti sellaisiin taksonomiakriteereihin, joilla saataisiin merkittävää monimuotoisuushyötyä, mutta jotka olisivat samalla toteuttamiskelpoiset. Nyt esitetyt kriteerit ovat Suomen maa- ja metsätaloudelle vahingollisia. MTK edellyttää Suomen hallitukselta nopeita ja määrätietoisia toimia, ettei maamme hyvinvoinnille keskeisten elinkeinojen tulevaisuutta tuhota järjettömillä päätöksillä.

Juha Ruippo, johtaja, MTK, 040 553 3232
Marko Mäki-Hakola, metsäjohtaja, MTK, 040 502 6810
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, 040 523 3864

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.