Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Ihminen on riippuvainen luonnosta, mikä on huomioitu YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa vuodelle 2030. Maa- ja metsätaloustuottajat ovat avainasemassa luonnonvarojen kestävässä hyödyntämisessä, jotta ihmiskunta selviää. Perustarpeemme – puhdas vesi, ruoka, lämpö ja suoja – ovat kytköksissä maaperän hyvinvoinnin ja kasvun vaalimiseen. Kasvavat kasvit puolestaan sitovat ilmakehästä hiilidioksidia sekä puhdistavat ilmaa ja vettä. Luonnon monimuotoisuuden vaaliminen ja maaseutumaisema jokamiehenoikeuksin on yhteinen voimavaramme.

– YK:n 17 Kestävän kehityksen tavoitetta eivät toteudu ilman maaseudun yrittäjien vahvaa panosta, huomautti Pietola.

Tehtävälista ei ole helppo: Vaikka viljelymenetelmämme uudistuvat ja mahdollisuudet luonnonvarojen kestävämpään käyttöön paranevat, viljelijät ja puuntuottajat kohtaavat yhä suurempia haasteita luonnon kantokyvyn horjuessa. Luonto haastaa ja lisääntyvä ympäristösääntely kasvattaa paineita edelleen.

Luonto on aina näyttänyt ylivaltansa maan kasvun vaalijalle, mutta tänä päivänä ilmastonmuutos lisää vaikeusastetta: maaperän märkyys hankaloittaa ja estää sadonkorjuuta pelloilla ja metsissä. Säiden ennustettavuus on heikkoa ja ääri-ilmiöt tekevät tyhjäksi vuosikymmenten vesiensuojelutyötä. Uutta teknologiaa tarvitaan avuksi. Bonnin ilmastokokouksen ja EU:n maatalouspolitiikan viime viikkojen linjaukset ovat jo asialla.

– Ilmastonmuutokseen sopeutuminen on vuosisadan haasteemme, joka on kannettava yhdessä. Erityisen herkkä on luonnon kanssa yhteistyötä tekevä maa- ja metsätaloussektori, muistutti Pietola.

Vaikka yhteiskuntamme teknologinen kehitys on valtaisaa ja uudet keksinnöt vyöryvät vanhojen tilalle, maa- ja metsätalouden keskeinen rooli luomakunnan hyvinvoinnin perustana säilyy. Ymmärrystä maa- ja metsätalouden erityispiirteistä ja luontoyhteydestä tulisi lisätä. MTK:n ympäristölupaukset jakavat tietoa elinkeinojemme moninaisesta roolista ihmisen ja luonnon hyvinvoinnin yhteensovittajana.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.