Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Ihminen on riippuvainen luonnosta, mikä on huomioitu YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa vuodelle 2030. Maa- ja metsätaloustuottajat ovat avainasemassa luonnonvarojen kestävässä hyödyntämisessä, jotta ihmiskunta selviää. Perustarpeemme – puhdas vesi, ruoka, lämpö ja suoja – ovat kytköksissä maaperän hyvinvoinnin ja kasvun vaalimiseen. Kasvavat kasvit puolestaan sitovat ilmakehästä hiilidioksidia sekä puhdistavat ilmaa ja vettä. Luonnon monimuotoisuuden vaaliminen ja maaseutumaisema jokamiehenoikeuksin on yhteinen voimavaramme.

– YK:n 17 Kestävän kehityksen tavoitetta eivät toteudu ilman maaseudun yrittäjien vahvaa panosta, huomautti Pietola.

Tehtävälista ei ole helppo: Vaikka viljelymenetelmämme uudistuvat ja mahdollisuudet luonnonvarojen kestävämpään käyttöön paranevat, viljelijät ja puuntuottajat kohtaavat yhä suurempia haasteita luonnon kantokyvyn horjuessa. Luonto haastaa ja lisääntyvä ympäristösääntely kasvattaa paineita edelleen.

Luonto on aina näyttänyt ylivaltansa maan kasvun vaalijalle, mutta tänä päivänä ilmastonmuutos lisää vaikeusastetta: maaperän märkyys hankaloittaa ja estää sadonkorjuuta pelloilla ja metsissä. Säiden ennustettavuus on heikkoa ja ääri-ilmiöt tekevät tyhjäksi vuosikymmenten vesiensuojelutyötä. Uutta teknologiaa tarvitaan avuksi. Bonnin ilmastokokouksen ja EU:n maatalouspolitiikan viime viikkojen linjaukset ovat jo asialla.

– Ilmastonmuutokseen sopeutuminen on vuosisadan haasteemme, joka on kannettava yhdessä. Erityisen herkkä on luonnon kanssa yhteistyötä tekevä maa- ja metsätaloussektori, muistutti Pietola.

Vaikka yhteiskuntamme teknologinen kehitys on valtaisaa ja uudet keksinnöt vyöryvät vanhojen tilalle, maa- ja metsätalouden keskeinen rooli luomakunnan hyvinvoinnin perustana säilyy. Ymmärrystä maa- ja metsätalouden erityispiirteistä ja luontoyhteydestä tulisi lisätä. MTK:n ympäristölupaukset jakavat tietoa elinkeinojemme moninaisesta roolista ihmisen ja luonnon hyvinvoinnin yhteensovittajana.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.