Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Ihminen on riippuvainen luonnosta, mikä on huomioitu YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa vuodelle 2030. Maa- ja metsätaloustuottajat ovat avainasemassa luonnonvarojen kestävässä hyödyntämisessä, jotta ihmiskunta selviää. Perustarpeemme – puhdas vesi, ruoka, lämpö ja suoja – ovat kytköksissä maaperän hyvinvoinnin ja kasvun vaalimiseen. Kasvavat kasvit puolestaan sitovat ilmakehästä hiilidioksidia sekä puhdistavat ilmaa ja vettä. Luonnon monimuotoisuuden vaaliminen ja maaseutumaisema jokamiehenoikeuksin on yhteinen voimavaramme.

– YK:n 17 Kestävän kehityksen tavoitetta eivät toteudu ilman maaseudun yrittäjien vahvaa panosta, huomautti Pietola.

Tehtävälista ei ole helppo: Vaikka viljelymenetelmämme uudistuvat ja mahdollisuudet luonnonvarojen kestävämpään käyttöön paranevat, viljelijät ja puuntuottajat kohtaavat yhä suurempia haasteita luonnon kantokyvyn horjuessa. Luonto haastaa ja lisääntyvä ympäristösääntely kasvattaa paineita edelleen.

Luonto on aina näyttänyt ylivaltansa maan kasvun vaalijalle, mutta tänä päivänä ilmastonmuutos lisää vaikeusastetta: maaperän märkyys hankaloittaa ja estää sadonkorjuuta pelloilla ja metsissä. Säiden ennustettavuus on heikkoa ja ääri-ilmiöt tekevät tyhjäksi vuosikymmenten vesiensuojelutyötä. Uutta teknologiaa tarvitaan avuksi. Bonnin ilmastokokouksen ja EU:n maatalouspolitiikan viime viikkojen linjaukset ovat jo asialla.

– Ilmastonmuutokseen sopeutuminen on vuosisadan haasteemme, joka on kannettava yhdessä. Erityisen herkkä on luonnon kanssa yhteistyötä tekevä maa- ja metsätaloussektori, muistutti Pietola.

Vaikka yhteiskuntamme teknologinen kehitys on valtaisaa ja uudet keksinnöt vyöryvät vanhojen tilalle, maa- ja metsätalouden keskeinen rooli luomakunnan hyvinvoinnin perustana säilyy. Ymmärrystä maa- ja metsätalouden erityispiirteistä ja luontoyhteydestä tulisi lisätä. MTK:n ympäristölupaukset jakavat tietoa elinkeinojemme moninaisesta roolista ihmisen ja luonnon hyvinvoinnin yhteensovittajana.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.