Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Ihminen on riippuvainen luonnosta, mikä on huomioitu YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa vuodelle 2030. Maa- ja metsätaloustuottajat ovat avainasemassa luonnonvarojen kestävässä hyödyntämisessä, jotta ihmiskunta selviää. Perustarpeemme – puhdas vesi, ruoka, lämpö ja suoja – ovat kytköksissä maaperän hyvinvoinnin ja kasvun vaalimiseen. Kasvavat kasvit puolestaan sitovat ilmakehästä hiilidioksidia sekä puhdistavat ilmaa ja vettä. Luonnon monimuotoisuuden vaaliminen ja maaseutumaisema jokamiehenoikeuksin on yhteinen voimavaramme.

– YK:n 17 Kestävän kehityksen tavoitetta eivät toteudu ilman maaseudun yrittäjien vahvaa panosta, huomautti Pietola.

Tehtävälista ei ole helppo: Vaikka viljelymenetelmämme uudistuvat ja mahdollisuudet luonnonvarojen kestävämpään käyttöön paranevat, viljelijät ja puuntuottajat kohtaavat yhä suurempia haasteita luonnon kantokyvyn horjuessa. Luonto haastaa ja lisääntyvä ympäristösääntely kasvattaa paineita edelleen.

Luonto on aina näyttänyt ylivaltansa maan kasvun vaalijalle, mutta tänä päivänä ilmastonmuutos lisää vaikeusastetta: maaperän märkyys hankaloittaa ja estää sadonkorjuuta pelloilla ja metsissä. Säiden ennustettavuus on heikkoa ja ääri-ilmiöt tekevät tyhjäksi vuosikymmenten vesiensuojelutyötä. Uutta teknologiaa tarvitaan avuksi. Bonnin ilmastokokouksen ja EU:n maatalouspolitiikan viime viikkojen linjaukset ovat jo asialla.

– Ilmastonmuutokseen sopeutuminen on vuosisadan haasteemme, joka on kannettava yhdessä. Erityisen herkkä on luonnon kanssa yhteistyötä tekevä maa- ja metsätaloussektori, muistutti Pietola.

Vaikka yhteiskuntamme teknologinen kehitys on valtaisaa ja uudet keksinnöt vyöryvät vanhojen tilalle, maa- ja metsätalouden keskeinen rooli luomakunnan hyvinvoinnin perustana säilyy. Ymmärrystä maa- ja metsätalouden erityispiirteistä ja luontoyhteydestä tulisi lisätä. MTK:n ympäristölupaukset jakavat tietoa elinkeinojemme moninaisesta roolista ihmisen ja luonnon hyvinvoinnin yhteensovittajana.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.