Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

Maaseudun yrityksissä on suuri kasvupotentiaali, mutta työvoiman saatavuus rajoittaa monen yrityksen kehittymistä. Jo tällä hetkellä muista maista tulevat työntekijät ovat välttämättömiä maaseudun liiketoiminnalle. Löytääkseen avaimia etenkin EU:n ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien työllistämisen helpottamiseksi, laati maaseutuverkoston yrittäjyysryhmä suositukset asian helpottamiseksi.

– Työllistämisen helpottamiseen ei ole yhtä taikatemppua, vaan tarvitaan useita samanaikaisia toimenpiteitä. Työryhmämme teki konkreettisia esityksiä, kuten saatavuusharkinnan poistamisen maaseutuyrityksistä sekä maahanmuuttajan sähköisen työkortin kehittämisen, työryhmää vetänyt MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo.

Ryhmän suosituksissa pureudutaan työllistämisen käytäntöihin, kulttuurien tuntemiseen, työpaikkojen näkyvyyden parantamiseen, kokonaisharkinnan kehittämiseen, kuntien rooliin ja osaamisen parempaan tunnistamiseen.

– Haluamme myös korostaa kulttuuritulkkauksen merkitystä, onnistuminen työllistämisessä vaatii sekä työntekijältä että työnantajalta ymmärrystä toistensa taustatekijöistä. On myös tärkeää nopeuttaa työllistämiseen liittyviä prosesseja kuten tutkintojen vastaavuuden selvittämistä ja lupien saamista. Kotoutumisen ja työllistymisen kannalta haluamme myös kiinnittää huomiota siihen, että kotoutumistyössä autetaan maahanmuuttajaa tekemään asiat itse, eikä tehdä kaikkea valmiiksi, Mäki-Hakola toteaa.

Maaseutuverkoston yrittäjyysryhmän suositukset:

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32Tiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).