Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, dokumentteja ja keskusteluja globaaleista kehityskysymyksistä Helsingin keskustaan ensi viikonloppuna

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, keskusteluja, dokumentteja, lastenohjelmaa, katutaidetta ja kirjallisuutta Kaisaniemen puistoon ja Rautatientorille ensi viikonloppuna 26.-27.5. yli sadan ohjelmanumeron verran. Lukuisien ilmaiskonserttien ohella festivaali on myös ajankohtaisten keskusteluiden foorumi sekä maailman keittiöitä esittelevä ruokafestivaali. Festivaalin vuoden 2018 teema on Agenda 2030 – Kestävä kehitys ja alueellinen painopiste Afrikka.
Kuva vuoden 2017 Maailma kylässä -festivaalilta. Kuva: Andrea Balogh

Ilmainen festivaali Helsingin sydämessä tarjoaa ensi viikonloppuna 18 konserttia maailmanmusiikin huippunimiltä ja kotimaisilta eturivin artisteilta.

Lähi-idän lupaavimpiin kokoonpanoihin kuuluva 47SOUL yhdistää perinteisen palestiinalaisen musiikin ja elektronisen soinnin moderniksi shamstepiksi, itäisten sävelkulkujen, hip hopin ja electro beatin fuusioksi. The Guardian -lehti nosti taannoin yhtyeen helmikuussa julkaiseman Balfron Promise -albumin kuukauden maailmanmusiikin julkaisuksi. Euroopan suurimmilla festivaaleilla esiintynyt yhtye nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa.

Festivaalin lavalla kuullaan myös muun muassa Norsunluurannikolta kotoisin olevaa, Grammy-palkittua Dobet Gnahoréa sekä Etelä Afrikan äänitorvena tunnettua Freshlygroundia. Jo kerran Suomessa vieraillut kongolainen, maineikkaalla Glitterbeatilla julkaiseva Jupiter & Okwess tuo niin ikään maanosan biletunnelmat Kaisaniemeen.

Lisäksi ilmaiskonserteissa nähdään afrobeatia ja etiogroovea soittava Les Freres Smith, ghanalainen laulaja-lauluntekijä Guy One sekä malilainen n'goni-virtuoosi Abou Diarra.

Ohjelman kotimaista tähtikaartia edustavan muun muassa suomalaisen reggaen ja dancehallin kuningas Raappana sekä Afrojazz Quintet, joka nähdään yhdessä Jimi Tenorin ja blueslaulaja Charlotta Kerbsin kanssa.

Maailma kylässä -festivaali tuo myös ajankohtaiset dokumenttielokuvat Helsingin keskustaan. Luvassa on kaikkiaan seitsemän ilmaisnäytöstä, niiden joukossa Olli Laineen ohjaaman Kotimaa Kosovo-Suomi -dokumentin maailman ensi-ilta.

Dokumenttiohjelma toteutetaan yhteistyössä muun muassa YK Kinon, Sitran, Pohjoismaisen kulttuuripisteen ja Ylen kanssa. Esityksiä seuraa keskusteluja ja haastatteluita dokumenttien teemoihin liittyen.

Maailma kylässä -festivaali tarjoaa viikonlopun aikana monipuolisen kirjon yhteiskunnallista, ajankohtaista keskustelua ja kokoaa puhujavieraita Helsinkiin ympäri maailmaa. Puhujina keskusteluohjelmissa ovat muun muassa presidentti Tarja Halonen, Suomen vastarintaliikkeen perustaja Esa Holappa, näyttelijä Aku Hirviniemi ja pitkän linjan vaikuttaja Elisabeth Rehn.

Kansalaisjärjestöjen suurtapahtuma keskellä Helsinkiä

Maailma kylässä -festivaali järjestetään 26.–27. toukokuuta Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina kello 11–21 ja sunnuntaina kello 11–19. Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy.

Festivaalin toteuttaa kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ry, joka on yli 300 suomalaisen kansalaisjärjestön kattojärjestö ja globaalien kehityskysymysten asiantuntija. Festivaalin pääyhteistyökumppaneita ovat ulkoasiainministeriö, Euroopan unioni, Eko Lumme, Ben & Jerry’s ja Maailman Kuvalehti.

Tutustu koko ohjelmaan osoitteessa www.maailmakylassa.fi/ohjelma

Pressikuvat Flickrissä

Viestintä- ja varainhankintapäällikkö

Johanna Virmavirta

johanna.virmavirta@kepa.fi

Kuva vuoden 2017 Maailma kylässä -festivaalilta. Kuva: Andrea Balogh

EMBARGO 1.11. klo 9.00. Kehityspolitiikan tulosraportti: Järjestöjen kehitysyhteistyö on tuloksellista, erityiskiitosta saa työ hauraissa maissa1.11.2018 09:00:00 EET | Tiedote

Tänään julkaistu Kehityspolitiikan tulosraportti osoittaa, kuinka Suomen kehitysyhteistyöllä on saatu aikaan tuloksia köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentämiseksi. Yhä useampi kehittyvissä maissa asuva saa puhdasta vettä, yhä useampi nainen saa mahdollisuuden ehkäisyyn ja yhä useampi lapsi pääsee yläkouluun. Järjestöjen työ tavoittaa erityisesti vaikeimmissa olosuhteissa eläviä ihmisiä.