Maailma kylässä -festivaalin ilmaiskonsertit julkaistu

Festivaali tarjoaa toukokuun viimeisenä viikonloppuna 18 konserttia maailmanmusiikin huippunimiltä ja kotimaisilta eturivin artisteilta.

Abou Diarra / kuva Victor Delfim

Maailma kylässä -festivaalin kulttuuriohjelma on julkaistu. Ilmainen festivaali Helsingin sydämessä Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla tarjoaa toukokuun viimeisenä viikonloppuna 18 konserttia maailmanmusiikin huippunimiltä ja kotimaisilta eturivin artisteilta.

Lähi-idän lupaavimpiin kokoonpanoihin kuuluva 47SOUL yhdistää perinteisen palestiinalaisen musiikin ja elektronisen soinnin moderniksi shamstepiksi, itäisten sävelkulkujen, hip hopin ja electro beatin fuusioksi. The Guardian -lehti nosti taannoin yhtyeen helmikuussa julkaiseman Balfron Promise -albumin kuukauden maailmanmusiikin julkaisuksi. Euroopan suurimmilla festivaaleilla esiintynyt yhtye nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa.

Afrikka kuuluu ohjelmassa muun muassa festivaalisunnuntaina malilaisen Abou Diarran musiikissa. Diarran soinnissa blues, jazz, reggae, perinteinen malilainen musiikki ja urbaanit rytmit sekoittuvat moninaiseksi taiteen ilotulitukseksi. Jo kerran Suomessa vieraillut kongolainen, maineikkaalla Glitterbeatilla julkaiseva Jupiter & Okwess taas tuo maanosan biletunnelmat Kaisaniemen puistoon. Sunnuntaina lavan täyttää myös afrobeatia ja etiogroovea soittava Les Freres Smith 11 hengen bändillään. Lisäksi Savanni-lavalla kuullaan Norsunluurannikolta kotoisin olevaa, Grammy-palkittua Dobet Gnahoréa sekä eteläafrikkalaista Freshlygroundia.

Ohjelman kotimaista tähtikaartia edustaa suomalaisen reggaen ja dancehallin kuningas Raappana. Sunnuntaina lavalle nousee suomalais-beniniläinen Afrojazz Quintet, joka nähdään yhdessä spacejazz-afrobeat-avantgardisti Jimi Tenorin ja blueslaulaja Charlotta Kerbsin kanssa. Kotimaisia kokoonpanoja kuullaan niin ikään Rautatientorin Mekong-lavalla, jossa esiintyvät muun muassa Muuan Mies, AK sekä pitkän linjan lattariorkesteri Maria Gasolina.

Maailma kylässä -festivaali on myös lasten oma karnevaali; Savanni-lavan avaa lauantaina koko perheen pop rock -poppoo Päistikka, jonka esityksessä on luvassa yllättäviä käänteitä ja riemukkaita hetkiä. Sunnuntaina Savannin aamun aloittaa Pomppulinnan Kreivi, jonka tahdissa naperot pääsevät tanssimaan niin rockia ja räppiä kuin rumbaa ja salsaakin. Lisäksi lapsille on tarjolla muun muassa ilmastonmuutokseen, jäätiköiden sulamiseen, maapallon hyvinvointiin ja muoviroskasta tehtyyn taiteeseen liittyviä työpajoja ja esityksiä.

Häiriköt-päämajan Vastamainosnäyttely tarjoaa pureksittavaa Kaisaniemen Mahdollisuuksien Tori -teltassa. Näyttely pureutuu parodian keinoin yritysvastuuseen ja maailmankaupan rakenteisiin.

Festivaalin asiaohjelma julkaistaan 17. huhtikuuta.

Oikeudenmukaisen maailman puolesta

Maailma kylässä -festivaali  järjestetään 26.-27. toukokuuta 2018 Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla. Festivaali tarjoaa ohjelmassaan monipuolisesti konsertteja, lastenohjelmaa, elokuvia ja keskusteluita yli sadan ohjelmanumeron verran. Lisäksi puiston valtaavat viikonloppuna yli 60 ruokamyyjää sekä lähes 250 kansalaisjärjestöä.

Festivaalin vuoden 2018 teema on YK:n kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 ja festivaalin alueellinen painotus on Afrikassa. Festivaalin pääjärjestäjä on kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ry, joka on yli 300 kansalaisjärjestön kattojärjestö. Festivaalin pääyhteistyökumppaneita ovat ulkoministeriö, Euroopan unioni, Ben & Jerry's, Eko Lumme sekä Maailman Kuvalehti.

Viestintä- ja varainhankintapäällikkö

Johanna Virmavirta

johanna.virmavirta@kepa.fi

Abou Diarra / kuva Victor Delfim
Jupiter & Okwess / Kuva Micky Clement

Kehitysjärjestöt jakoivat 0,7 prosentin ruisleipäsiivuja töihin palaaville kansanedustajille4.9.2018 15:14Tiedote

Syysistuntokauden ensimmäisenä päivänä kehitysjärjestöt muistuttivat kansanedustajia siitä, että Suomella on varaa tukea kehitysmaita. Ohuenohuet leipäviipaleet kuvasivat 0,7 prosentin osuutta, joka Suomen pitäisi kansainvälisen sitoumuksensa mukaisesti ohjata bruttokansantulostaan kehitysyhteistyöhön. “Kehitysyhteistyömäärärahoja täytyy ruveta nostamaan, koska juurisyihin pitää ruveta todella puuttumaan”, sanoi ruisleipäsiivun vastaanottanut Sirkka-Liisa Anttila.