Maailma kylässä -festivaalin ilmaiskonsertit julkaistu

Festivaali tarjoaa toukokuun viimeisenä viikonloppuna 18 konserttia maailmanmusiikin huippunimiltä ja kotimaisilta eturivin artisteilta.

Abou Diarra / kuva Victor Delfim

Maailma kylässä -festivaalin kulttuuriohjelma on julkaistu. Ilmainen festivaali Helsingin sydämessä Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla tarjoaa toukokuun viimeisenä viikonloppuna 18 konserttia maailmanmusiikin huippunimiltä ja kotimaisilta eturivin artisteilta.

Lähi-idän lupaavimpiin kokoonpanoihin kuuluva 47SOUL yhdistää perinteisen palestiinalaisen musiikin ja elektronisen soinnin moderniksi shamstepiksi, itäisten sävelkulkujen, hip hopin ja electro beatin fuusioksi. The Guardian -lehti nosti taannoin yhtyeen helmikuussa julkaiseman Balfron Promise -albumin kuukauden maailmanmusiikin julkaisuksi. Euroopan suurimmilla festivaaleilla esiintynyt yhtye nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa.

Afrikka kuuluu ohjelmassa muun muassa festivaalisunnuntaina malilaisen Abou Diarran musiikissa. Diarran soinnissa blues, jazz, reggae, perinteinen malilainen musiikki ja urbaanit rytmit sekoittuvat moninaiseksi taiteen ilotulitukseksi. Jo kerran Suomessa vieraillut kongolainen, maineikkaalla Glitterbeatilla julkaiseva Jupiter & Okwess taas tuo maanosan biletunnelmat Kaisaniemen puistoon. Sunnuntaina lavan täyttää myös afrobeatia ja etiogroovea soittava Les Freres Smith 11 hengen bändillään. Lisäksi Savanni-lavalla kuullaan Norsunluurannikolta kotoisin olevaa, Grammy-palkittua Dobet Gnahoréa sekä eteläafrikkalaista Freshlygroundia.

Ohjelman kotimaista tähtikaartia edustaa suomalaisen reggaen ja dancehallin kuningas Raappana. Sunnuntaina lavalle nousee suomalais-beniniläinen Afrojazz Quintet, joka nähdään yhdessä spacejazz-afrobeat-avantgardisti Jimi Tenorin ja blueslaulaja Charlotta Kerbsin kanssa. Kotimaisia kokoonpanoja kuullaan niin ikään Rautatientorin Mekong-lavalla, jossa esiintyvät muun muassa Muuan Mies, AK sekä pitkän linjan lattariorkesteri Maria Gasolina.

Maailma kylässä -festivaali on myös lasten oma karnevaali; Savanni-lavan avaa lauantaina koko perheen pop rock -poppoo Päistikka, jonka esityksessä on luvassa yllättäviä käänteitä ja riemukkaita hetkiä. Sunnuntaina Savannin aamun aloittaa Pomppulinnan Kreivi, jonka tahdissa naperot pääsevät tanssimaan niin rockia ja räppiä kuin rumbaa ja salsaakin. Lisäksi lapsille on tarjolla muun muassa ilmastonmuutokseen, jäätiköiden sulamiseen, maapallon hyvinvointiin ja muoviroskasta tehtyyn taiteeseen liittyviä työpajoja ja esityksiä.

Häiriköt-päämajan Vastamainosnäyttely tarjoaa pureksittavaa Kaisaniemen Mahdollisuuksien Tori -teltassa. Näyttely pureutuu parodian keinoin yritysvastuuseen ja maailmankaupan rakenteisiin.

Festivaalin asiaohjelma julkaistaan 17. huhtikuuta.

Oikeudenmukaisen maailman puolesta

Maailma kylässä -festivaali  järjestetään 26.-27. toukokuuta 2018 Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla. Festivaali tarjoaa ohjelmassaan monipuolisesti konsertteja, lastenohjelmaa, elokuvia ja keskusteluita yli sadan ohjelmanumeron verran. Lisäksi puiston valtaavat viikonloppuna yli 60 ruokamyyjää sekä lähes 250 kansalaisjärjestöä.

Festivaalin vuoden 2018 teema on YK:n kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 ja festivaalin alueellinen painotus on Afrikassa. Festivaalin pääjärjestäjä on kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ry, joka on yli 300 kansalaisjärjestön kattojärjestö. Festivaalin pääyhteistyökumppaneita ovat ulkoministeriö, Euroopan unioni, Ben & Jerry's, Eko Lumme sekä Maailman Kuvalehti.

Viestintä- ja varainhankintapäällikkö

Johanna Virmavirta

johanna.virmavirta@kepa.fi

Abou Diarra / kuva Victor Delfim
Jupiter & Okwess / Kuva Micky Clement

Uutuuskirja kertoo suomalaisjärjestöjen työstä sodan ja konfliktien keskellä5.6.2018 13:13Kutsu

TIEDOTE/MEDIAKUTSU julkistamistilaisuuteen 11.6. kello 16.30 Kaisa-talon Kirja & Kahvi (Vuorikatu 7). Miten tehdä töitä ja rakentaa rauhaa maailman haastavimmissa maissa ja kaikkein hankalimmissa olosuhteissa? Esimerkiksi Somaliassa, Syyriassa ja Afganistanissa tilanne vaikuttaa loputtomalta sodan ja inhimillisen kärsimyksen kierteeltä. Tänään ilmestyvä uutuuskirja Rauhaa rakentamassa valaisee, kuinka suomalaiset kansalaisjärjestöt tekevät pitkäjänteistä työtä rauhan puolesta sotien runtelemissa maissa.

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, dokumentteja ja keskusteluja globaaleista kehityskysymyksistä Helsingin keskustaan ensi viikonloppuna21.5.2018 08:00Tiedote

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, keskusteluja, dokumentteja, lastenohjelmaa, katutaidetta ja kirjallisuutta Kaisaniemen puistoon ja Rautatientorille ensi viikonloppuna 26.-27.5. yli sadan ohjelmanumeron verran. Lukuisien ilmaiskonserttien ohella festivaali on myös ajankohtaisten keskusteluiden foorumi sekä maailman keittiöitä esittelevä ruokafestivaali. Festivaalin vuoden 2018 teema on Agenda 2030 – Kestävä kehitys ja alueellinen painopiste Afrikka.