Maailma on yhtä, me ihmiset emme ole

Heikki Peltolan uusi kirja Yhtä ja kaikki – näe ja ole maailma (Basam Books 2020) esittää, että maailman ongelmien juurisyy on ajattelussa, joka pirstoo maailman osiin.

Lähivuosina ratkaistaan ihmiskunnan kohtalo. Meidän on nyt löydettävä keinot kääntää kurssia. Tämä tapahtuisi korjaamalla kaksi virhettä egosysteemistämme ja kytkeytymällä maailmaan uudella tavalla.

Heikki Peltolan uuden kirjan Yhtä ja kaikki – näe ja ole maailma (Basam Books 2020) ajatukset perustuvat amerikkalaisen fyysikon David Bohmin näkemyksiin. Bohmin piilojärjestysteorian mukaan havaitsemamme todellisuuden takana on maailma, jota ei voi koskaan täysin ymmärtää ajattelun avulla. Siitä voi kuitenkin olla tietoinen.

Sittemmin Bohm sovelsi teoriaansa mieleen ja ajatteluun ja haastoi maailmankuvamme perusoletukset. Näemme maailmasta kovin vähän ja senkin vähän tulkitsemme helposti väärin. Tällä on vakavat seuraukset omassa elämässämme ja yhteiskunnassa. Bohm katsoi, että monet ongelmat johtuvat virheistä ajattelussamme.

Kirjassaan Peltola esittää, että David Bohmin oivallukset auttaisivat meitä toteuttamaan YK:n Agenda 2030:n kunnianhimoiset tavoitteet. Ensin on kuitenkin nähtävä maailma oikein ja tajuttava, että emme ole erillisiä maailmasta. Toiseksi pitää ymmärtää, tämä muutos ajattelussa tapahtuu nyt tai ei koskaan. Aika on vain mielen luoma kuvitelma.

Peltola pohtii, että maailman suunnan muuttaminen edellyttää, että otamme käyttöön ajatusaistin ja tarkistamme ajatteluun perustuvaa egoistista agendaamme. Ajatusaistin avulla tunnistaisimme ainakin osan virheistä ennen kuin teemme ne. Hyvä uutinen on, että meillä on tämä aisti. Huono uutinen on, että emme juurikaan käytä sitä.

Yhtä ja kaikki – näe ja ole maailma on Heikki Peltolan kymmenes kirja ja se ilmestyi tammikuussa englanniksi nimellä Whole and One - Seeing and being the world.

Julkistus sunnuntaina 2.2.2020 klo 14.00 Oodissa.

Lisätietoja:
Heikki Peltola
heikki.peltola@nostetuotanto.fi

Arvostelukappaleet:

Pike Hilakari
Markkinointi ja viestintä
pike@basambooks.fi

Helsinkiläinen erikoiskustantamo Basam Books on palannut juurilleen filosofian, kaunokirjallisten klassikkojen, runojen ja suurten hahmojen elämäkertojen pariin. Vanha kunnon Basam Books jatkaa tutulla laadusta tinkimättömällä linjallaan ja kustantamon puikkoihin on palannut yli 20 vuotta alalla toiminut kustannusjohtaja Batu Samaletdin. Jatkossa kustannusohjelmaamme kuuluvat vahvasti myös äänikirjat, tavoitteena on tuoda kaikki Basam Booksin mestariteokset kuunneltavaksi myös äänikirjoina!

"Anssi Ylirönnin syvällinen monitieteellinen teos 'Ajasta iäisyyteen' tarjoaa uudenlaisen katsauksen kuolemaan"11.4.2024 09:18:00 EEST | Tiedote

Anssi Ylirönnin monitieteellinen teos 'Ajasta iäisyyteen' tarjoaa syvällisen katsauksen kuolemaan uusien näkökulmien kautta. Ylirönni yhdistää filosofiaa ja biologiaa etsiessään vastauksia kysymyksiin kuolemasta, elämästä ja tietoisuudesta. Teos tarkastelee kuolemaa osana luonnon kiertokulkua ja ihmisten ohella myös muiden lajien näkökulmasta.

Äänesi, ikuinen viha-rakkaussuhde? Äänikouluttaja Sara Rouvisen uusi teos "Löydä luonnollinen äänesi" rohkaisee vapaaseen ilmaisuun9.4.2024 10:24:35 EEST | Tiedote

Löydä luonnollinen äänesi-teos opastaa lukijan ainutlaatuiselle matkalle äänen maailmaan. Ääni on tärkeä tunneilmaisun ja rentoutumisen väline, ja kirja tarjoaa helpot harjoitukset äänen kehittämiseen ja huoltamiseen. Tekijä Sara Rouvinen on esiintymisen ja äänenkäytön kouluttaja, puheviestinnän FM, laulaja ja esiintyvä artisti. Kirja avaa äänen eri piirteitä ja rohkaisee lauluun, puhumiseen ja vapaaseen ilmaisuun, olitpa sitten esiintyjä, puhetyöntekijä tai muuten vain kiinnostunut äänestäsi. Kirja pitää sisällään myös inspiroivia haastatteluja ihmisten suhteesta omaan ääneen. Kirjassa on haastateltu mm. näyttelijä Sari Havasta, sokeaa laulunopettajaa Riikka Hännistä ja lukuisia muita äänenkäyttäjiä.

"Fasismista ja demokratiasta: George Orwellin upea klassikko herää uudelleen henkiin"5.4.2024 11:22:44 EEST | Tiedote

George Orwellin intohimoinen älykkyys ja vastustus totalitarismia kohtaan heijastuvat uudessa kirjajulkaisussa "Fasismista ja demokratiasta". Kokoelma koostuu 1940-luvun esseistä, joissa Orwell käsittelee sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta ja puolustaa demokratiaa. Näiden uudelleen julkaistujen klassikoiden avulla lukijat voivat löytää ajankohtaisia näkökulmia politiikkaan ja yhteiskuntaan.