Maailman AVH-päivää vietetään 29.10. - Suomessa mitataan verenpaineita

Maailman AVH-päivänä 29.10. kiinnitetään huomiota aivoverenkiertohäiriöiden ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen.

Teemapäivän aikana halutaan kiinnittää huomiota siihen, että aivoverenkiertohäiriöitä voidaan hoitaa. On tärkeää, että ihmiset tunnistavat aivoverenkiertohäiriöiden oireet itsellään tai muilla sekä hakeutuvat välittömästi hoitoon tai hakevat apua sairastuneelle soittamalla hätänumeroon 112. Sairastuneiden tulee päästä nopeasti hoitoon AVH-yksikköön sekä saada moniammatillista kuntoutusta.

Maailman AVH-järjestö (World Stroke Organization, WSO) sekä Aivoliitto ry haluavat vaikuttaa siihen, että yhä harvempi sairastaa aivoverenkiertohäiriön (AVH) ja kaikki AVH:n sairastaneet ovat laadukkaan ja ammattitaitoisen tuen piirissä.

Salakavala riskitekijä - verenpaine

Aivoverenkiertohäiriöiden paras hoitomuoto on ennaltaehkäisy - kahdeksan kymmenestä AVH:sta voidaan estää. Yksi tärkeimmistä riskitekijöistä on verenpaine, joka tuplaa sairastumisriskin. Noin kahdella miljoonalla suomalaisella on kohonnut verenpaine.

Kohonnut verenpaine on salakavala riskitekijä, koska se ei tunnu fyysisesti. Tuoreen tutkimuksen mukaan iso osa suomalaisista pystyy listaamaan useita verenpaineen aiheuttamia sairauksia. Tästä huolimatta puolet aikuisväestöstä ei pidä verenpaineen mittaamista tarpeellisena.

Aivoliiton Korvaamaton kovalevy -hanke teetti TNS Gallupilla selvityksen 30-50-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa. Selvityksen mukaan jopa 80 prosenttia suomalaisista tietää, mitä kohonnut verenpaine voi aiheuttaa. Seurauksiksi osattiin listata etenkin sydänsairaus.

Huomattavasti huonommin tiedetään, että kohonneella verenpaineella on yhteys aivoinfarktiin, aivoverenvuotoihin ja ohimenevään aivoverenkiertohäiriöön (TIA).

Aivoliitto ja Yksi elämä -terveystalkoot osallistuvat lokakuun viimeisellä viikolla maailmanlaajuiseen AVH-kampanjaan verenpainemittauksilla. Terveysjärjestöjen aktiivit sekä terveydenhuollon ammattilaiset mittaavat vaivattomasti suomalaisten verenpaineita noin 220 pop-up-mittauspisteessä ympäri maan Helsingistä Kemiin. Mittauspisteet löytyvät osoitteesta www.korvaamatonkovalevy.fi/.

AVH-lukuja maailmalla ja meillä

Joka toinen sekunti joku sairastuu aivoverenkiertohäiriöön maailmassa. Kuka tahansa voi sairastua milloin tahansa. Maailmanlaajuisesti yli 17 miljoonaa ihmistä sairastuu aivoverenkiertohäiriöön ja yli kuusi miljoonaa ihmistä kuolee vuosittain.

Maailmassa on noin 26 miljoonaa aivoverenkiertohäiriön sairastanutta. Heistä monille on jäänyt pysyvä haitta, joka vaikeuttaa heidän jokapäiväistä elämäänsä. Yksi kuudesta ihmisestä sairastuu aivoverenkiertohäiriöön.

Aivoverenkiertohäiriöihin sairastuneita on Suomessa vuonna 2015 arvioitu olleen noin 100 000. Aivoinfarktin saa vuosittain noin 18 000 suomalaista ja aivoverenvuodon noin 1 800 suomalaista. Noin 2 500 henkilöllä aivoinfarkti uusiutuu vuoden sisällä. Ohimenevän aivoverenkiertohäiriön (TIA) saa noin 5 000 henkilöä. Yhteensä vuosittain 25 000 suomalaista sairastaa aivoverenkiertohäiriön eli joka päivä 68 henkilöä.

Aivoverenkiertohäiriöihin menehtyy vuosittain Suomessa noin 4 500 henkilöä. AVH on kolmanneksi yleisin kuolinsyy.

AVH-potilaista joka toiselle jää pysyvä haitta, puolelle heistä vaikea-asteinen. Joka neljäs toipuu täysin oireettomaksi, yli puolet omatoimiseksi ja joka seitsemäs tarvitsee laitoshoitoa.

Lisätietoja:

Verenpaine