Suomen Punainen Risti

Maailman ensiapupäivänä kilpaillaan ensiaputaidoilla eri puolella Suomea

Maailman ensiapupäivänä lauantaina 9.9. Suomen Punaisen Ristin ensiapuryhmät kilpailevat ensiaputaidoista eri puolilla Suomea. Hämeen piirin ensiapukilpailut järjestetään Asikkalassa. Kilpailut juhlistavat 60 vuotta täyttävää Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoisten ensiaputoimintaa.

- Jokainen voi auttaa. Koskaan ei tiedä milloin hätätilanne tulee eteen itselle, läheiselle tai tuntemattomalle. Ensiaputaitoja kannattaa harjoitella, jotta itsellä auttajana on varmempi olo. Perustaidoilla ja rohkeudella kuka tahansa meistä voi pelastaa ihmishengen, kertoo Suomen Punaisen Ristin terveydenhuollon suunnittelija Niina Hirvonen.

Suomen Punaisella Ristillä on yli 3000 koulutuettua ensiapuryhmäläistä, jotka haluavat auttaa harrastuksenaan. Vuosittain he antavat ensiapua eri tapahtumissa yli 13 000 ihmiselle.

Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälinen liitto on viettänyt maailman ensiapupäivää vuodesta 2000 lähtien syyskuun toisena lauantaina.

Ensiapukilpailut innostavat auttamaan

Maailman ensiapupäivänä 9.9. klo 9.00 eri puolella Suomea käynnistyvät ensiapukilpailut, joiden tavoitteena on innostaa vapaaehtoisia auttamaan. Kilpailijat voivat myös testata omaa osaamistaan tositilanteita varten.

Ensiapukilpailussa kisataan neljässä sarjassa: alakouluikäiset, nuoret (13–18-vuotiaat), aikuiset ja ensiauttajat.

Piirikilpailujen voittajat kisaavat ensiavun Suomen mestaruudesta Turussa kesäkuussa 2018. Aikuisten sarjan voittajajoukkue osallistuu ensiavun Euroopan mestaruuskisoihin.

Toivotamme median edustajat lämpimästi tervetulleiksi seuraamaan ensiapukisoja Asikkalan koulukeskukseen!

Tapahtumassa on mahdollisuus haastatella niin ensiavun asiantuntijoita kuin eri-ikäisiä vapaaehtoisia auttajia. Asikkalassa kilpailuun osallistuu 7 aikuisten ryhmää, 2 nuorten ryhmää ja 2 ensivasteryhmää.

SPR:n Hämeen piirin ensiapukilpailu
9.9.2017 klo 9.00

Kilpailupaikka: Asikkalan koulukeskus, Koulukuja 2, Vääksy
Yhteyshenkilö: Ensiapu- ja terveystoiminnan päällikkö Pirjo Mattila, p. 040 589 5779