Suomen Punainen Risti

Maailman ensiapupäivänä kilpaillaan ensiaputaidoilla eri puolella Suomea

Maailman ensiapupäivänä lauantaina 9.9. Suomen Punaisen Ristin ensiapuryhmät kilpailevat ensiaputaidoista eri puolilla Suomea – myös Mikkelissä. Kilpailut juhlistavat 60 vuotta täyttävää Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoisten ensiaputoimintaa ja 140-vuotiasta Suomen Punaista Ristiä.

- Jokainen voi auttaa. Koskaan ei tiedä milloin hätätilanne tulee eteen itselle, läheiselle tai tuntemattomalle. Ensiaputaitoja kannattaa harjoitella, jotta itsellä auttajana on varmempi olo. Perustaidoilla ja rohkeudella kuka tahansa meistä voi pelastaa ihmishengen, kertoo Suomen Punaisen Ristin terveydenhuollon suunnittelija Niina Hirvonen.

Suomen Punaisella Ristillä on yli 3000 koulutuettua ensiapuryhmäläistä, jotka haluavat auttaa harrastuksenaan. Vuosittain he antavat ensiapua eri tapahtumissa yli 13 000 ihmiselle.

Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälinen liitto on viettänyt maailman ensiapupäivää vuodesta 2000 lähtien syyskuun toisena lauantaina.

Ensiapukilpailut innostavat auttamaan

Maailman ensiapupäivänä 9.9. klo 9.00 eri puolella Suomea käynnistyvät ensiapukilpailut, joiden tavoitteena on innostaa vapaaehtoisia auttamaan. Kilpailijat voivat myös testata omaa osaamistaan tositilanteita varten.

Ensiapukilpailussa kisataan neljässä sarjassa: alakouluikäiset, nuoret (13–18-vuotiaat), aikuiset ja ensiauttajat.

Piirikilpailujen voittajat kisaavat ensiavun Suomen mestaruudesta Turussa kesäkuussa 2018. Aikuisten sarjan voittajajoukkue osallistuu ensiavun Euroopan mestaruuskisoihin.

Lauantaina 9.9. Mikkelissä järjestettävässä SPR 140 vuotta -tapahtumassa kaupunkilaiset pääsevät tutustumaan Punaisen Ristin toimintaan sekä parantamaan omia ensiaputaitojaan. Päivän aikana Kirkkopuistossa on tarjolla nähtävää ja koettavaa kaiken ikäisille.

Toivotamme median edustajat lämpimästi tervetulleiksi mukaan tapahtumaamme ja ensiapukisoihin Mikkeliin!

Tapahtumassa on mahdollisuus haastatella niin ensiavun asiantuntijoita kuin eri-ikäisiä vapaaehtoisia auttajia.

SPR:n Kaakkois-Suomen piirin ensiapukilpailut
9.9.2017 klo 9.00

Kilpailupaikka: Mikkelin Kirkkopuisto

Yhteyshenkilöt: Ensiapukilpailut: valmiuspäällikkö Eila Siira, p. 0207 012 724,