Geomachine Oy

Maailman ensimmäinen sähköllä toimiva maaperätutkimusvaunu GM100GT Hybrid toimitettu onnistuneesti asiakkaalle Norjassa

Geomachine Oy on toimittanut Norjaan Multiconsult Ab:lle maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen maaperätutkimusporavaunun. Toimitetussa poravaunussa on dieselmoottorin lisäksi sähkömoottori, jolla voidaan sekä liikuttaa konetta että suorittaa tarvittavat kairaukset.

”Geomachine on alan teknologiajohtaja ja panostaa jatkuvasti uusiin ympäristö- ja käyttäjäystävällisempiin teknologioihin. Hybridikäyttöisen poravaunun ainoa etu ei ole sen hiilidioksidipäästöttömyys; sähköllä toimittaessa voidaan maaperää tutkia asutuksen keskellä, jopa rakennusten sisällä, täysin ilman pakokaasuja. Sähkömoottorin käyttö on myös polttomoottoria hiljaisempaa, edullisempaa ja huoltovapaampaa”, kertoo Geomachine Oy:n toimitusjohtaja Samuli Salmela.

Päästöttömyys ja äänettömyys luovat koneelle merkittävän kilpailuedun markkinoilla. Norja on jo kauan ollut edelläkävijä sähkökäyttöisten laitteiden käyttöönotossa. Geomachinella uskotaan, että tuotteelle on kysyntää myös globaalisti rakennusalankin vähitellen herätessä ympäristöarvojen tärkeyteen. Hybridi voimalinja voidaankin toimittaa lisävarusteena Geomachinen kaikkiin isompiin poravaunuihin mallista GM75 ylöspäin. Geomachine käy useita neuvotteluita seuraavien hybridilaitteiden toimituksista.

Aiheesta muualla:

1) Kuvia ja videoita koneesta:

2) TU Bygg web site, Norja

Lisätietoa:

Samuli Salmela
samuli.salmela@geomachine.fi

Geomachine Oy
Hiekkakuopantie 4
04300 TUUSULA

office(at)geomachine.fihttp://www.geomachine.fi

Geomachine Oy (GM) perustettiin vuonna 1984 ja yritys on tänään yksi Pohjois-Euroopan johtavista erikoisporauslaitteiden valmistajista. Geomachinen poravaunuja on toimitettu kaikkiaan yli kymmeneen maahan yhteensä noin 700 kappaletta. GM toimii Tuusulassa ja sillä on huoltokumppaneita Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa sekä jälleenmyyjät Ruotsissa, Venäjällä, Baltiassa ja Puolassa. Poralaitteiden myynnin lisäksi yhtiö panostaa vahvasti huolto- ja varaosamyyntiin, joka muodostaakin jo noin neljänneksen yrityksen liikevaihdosta.

Vuodesta 2019 GM on toiminut osana Tampereen Konepajat Oy -konsernia (TKP). Konsernin pääkonttori sijaitsee Ylöjärvellä ja sen palveluksessa työskentelee kahdeksalla tehtaalla yli 200 koneenrakennuksen ammattilaista. Liikevaihtoa yhtiöryhmällä on noin 40 M€.

TKP uskoo suomalaiseen metalliteollisuuteen ja satsaa voimakkaasti uusien kotimaisten tuotteiden suunnitteluun ja valmistamiseen. TKP:llä on vuosikymmenten osaaminen koneenrakennuksen järjestelmätoimittajana isoille kansainvälisille pörssiyhtiöille. Konsernin strategia on jatkossa hyödyntää skaalautuvia, aiemmin alihankintaan keskittyneitä, valmistusyksiköitään myös konsernin omien tuoteyksiköiden tukemiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Geomachine Oy