Maailman ensimmäinen teollinen 5G-tekoälysovellus tuotantokäyttöön ABB:n taajuusmuuttajatehtaalla Helsingissä

ABB yhteistyökumppaneineen toteuttaa Helsingin Pitäjänmäellä sijaitsevalle taajuusmuuttajatehtaalleen maailman ensimmäisen langatonta 5G-tekniikkaa hyödyntävän teollisen tekoälysovelluksen. ABB:n, Atostekin ja Telian pilottihanke luo pohjaa langattomaan tekniikkaan pohjautuville uusille teollisille ratkaisuille. Robotin ja työntekijöiden kokoonpanotyön tukena toimiva ratkaisu parantaa tuotannon laatua ja opastaa työntekijöitä. Jatkossa vastaavalla toteutuksella voidaan rakentaa nopeita tietoliikenneyhteyksiä ja suurta laskentatehoa vaativia teollisia tekoälyratkaisuja paikasta riippumatta.

Uusi 5G-tekoälysovellus toteutetaan ABB:n taajuusmuuttajatehtaan robottiavusteiseen tehomoduulien kokoonpanolinjastoon. Ratkaisu on tietokoneavusteinen reaaliaikainen laadunvalmistusjärjestelmä, jonka ytimessä on viiveettömän 5G-yhteyden kautta pilvipalveluun kytkettävä konenäkösovellus.

Kokoonpanon työvaihe, johon uusi videosovellus toteutetaan, on kriittinen laadun kannalta. Työvaihe on myös työntekijälle vaativa, koska samalla tuotantolinjalla kootaan kymmeniä eri versioita samoista tuotteista. Tekoälysovellus toimii työntekijän tukena seuraamalla videokameran avulla taajuusmuuttajien kokoonpanoa ja varmistamalla, että laite on oikein koottu asiakastilauksen ja tuotteen työohjeen mukaisesti. Nopeat yhteydet mahdollistavat asentajalle reaaliaikaisen ja viivettömän palautteen omasta työstä, minkä odotetaan merkittävästi helpottavan kokoonpanoa käytössä olleeseen paperiseen työohjeeseen verrattuna.
"Uusien tekoäly- ja automaatiosovellusten käyttöönotossa olennaista on se, miten tekniikka voi toimia ihmisen työn tukena", Suomen ABB:n digitalisaatiojohtaja Simo Säynevirta kertoo. "Parhaimmillaan tietokoneavusteinen reaaliaikainen laadunvarmistusjärjestelmä paitsi parantaa tuotantolinjan laatua ja tuottavuutta, myös vähentää inhimillisiin virheisiin liittyvää stressiä ja siten parantaa työhyvinvointia."
Pitäjänmäen-taajuusmuuttajatehtaan tuotantolinjoilla pyritään jatkuvasti löytämään uusia keinoja laadun varmistamiseen ja työntekijöiden käyttäjäkokemuksen parantamiseen.
"Ensisijaisesti haemme lisäarvoa työn tekemiseen", tuotantoyksikön päällikkö Janne Nieminen sanoo. "Ratkaisun tulee olla helppo käyttää ja sen pitää aidosti tukea työntekijän työtä. Samalla parannamme jatkuvasti tehtaan tuottavuutta ja kilpailukykyä, jotta pärjäämme jatkossakin maailmanlaajuisilla markkinoilla. Näin varmistamme parhaiten tuotannon ja työpaikkojen säilymisen Suomessa. "
Projekti on toteutettu yhteistyössä vaativiin teollisuussovelluksiin erikoistuneen Atostek Oy:n sekä Telian kanssa. Atostek vastaa hankkeen konenäkö- ja tekoälysovelluksesta, ja Telia toteuttaa järjestelmän huippunopeat 5G-mobiiliyhteydet sekä vastaa tekoälysovelluksen tarvitsemasta laskentakapasiteetista datakeskuksessaan. Hanke toteutetaan vaiheittain, ja ratkaisu on täysimittaisessa tuotantokäytössä kuluvan vuoden kesällä.
”ABB:lle toteutettu 5G-ratkaisu on esimerkki seuraavaa teollista vallankumousta vauhdittavista tekijöistä eli nopeista yhteyksistä, datakeskusten tukemista pilvipalveluista ja analytiikasta. Kokonaisuus vauhdittaa asiakkaan teollisen prosessin digitalisaatiota tavalla, joka kansantalouden tasolla tarkoittaa merkittävää kilpailukyvyn ja tuottavuuden parannusta”, sanoo Telia Finlandin 5G-ohjelman johtaja Janne Koistinen.
"Yhtenä jatkokehitysajatuksena on ollut, että järjestelmään voitaisiin lisätä kokoonpanotyötä ohjaavia ominaisuuksia esimerkiksi työkohteeseen heijastettavan videoprojisoinnin avulla", Atostek Oy:n toimitusjohtaja Mika Torhola sanoo.
Pitäjänmäen 5G-tekoälyratkaisu toimii samalla tutkimushankkeena, jossa kartoitetaan, miten nopeaa tietoliikennekapasiteettia ja suurta laskentatehoa vaativia teollisuussovelluksia voidaan jatkossa toteuttaa skaalautuvasti paikasta riippumatta. Tekoälysovellus voidaan jatkossa integroida entistä kiinteämmin tehtaan tuotantoon sekä muun muassa toiminnanohjausjärjestelmiin. Järjestelmään voidaan myös lisätä laajennetun todellisuuden ominaisuuksia, jotka edelleen parantavat tuotantolinjan työntekijöiden työhyvinvointia.
ABB:n, Atostekin ja Telian 5G-hanke on kasvanut suomalaisen valmistavan teollisuuden ja mobiilialan yhteistyöekosysteemeistä.
"Hankkeen tavoitteena on paitsi toteuttaa uudenlainen teollinen laadunvalvontasovellus, myös löytää uusia tapoja työskennellä tehokkaasti yhdessä kumppanien kanssa", ABB:n Simo Säynevirta sanoo. "Suomessa on vahva ja elinvoimainen innovaatioympäristö, ja tulevaisuuden kilpailukyvyn avaimena on tuoda yhteen eri alojen erikoisosaamista ja myös erikokoisia yrityksiä. Tekoälyn mahdollisuudet ovat vahvimmillaan, kun ne yhdistetään ihmisen osaamisalueisiin, ja myös tämän projektin keskiössä on ihmisen työn tukeminen uudella tavalla."
ABB:n Helsingin-taajuusmuuttajatehdas on ABB:llä taajuusmuuttajien tuotekehityksen johtava yksikkö. Tehtaalla työskentelee noin 1300 henkilöä. Maailmanlaajuisesti ABB:n taajuusmuuttajaliiketoiminta työllistää 6000 henkilöä yli 80 maassa. ABB on toimittanut yli 300 000 teollisuusrobottia vaativiin kohteisiin ympäri maailmaa. Suomessa ABB on robotiikan markkinajohtaja.

Lisätietoja: Simo Säynevirta, ABB, simo.saynevirta@fi.abb.com, p. 050 332 4475, Janne Koistinen, Telia Fin-land, janne.koistinen@teliacompany.com, p. 040 3024624, Mika Torhola, Atostek, mika.torhola@atostek.com, p. 050 412 3453

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jolla on kattava tarjonta teollisuuden digitalisaatioon. Innovointimme on jatkunut yli 130 vuoden ajan, ja olemme tänään digitaalisten teollisuudenalojen johtava toimija. ABB:llä on neljä asiakaskeskeistä globaalisti johtavaa liiketoimintaa: Electrification, Industrial Automation, Motion ja Ro-botics & Discrete Automation. Liiketoimintoja tukee yhteinen, digitaalinen ABB Ability™ -alusta. ABB:n johtava Power Grids -liiketoiminta divestoidaan Hitachille vuonna 2020. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. abb.fi

Atostek tarjoaa tietojärjestelmien ja ohjelmistokehityksen poikkitieteellisiä asiantuntijapalveluita. Tärkeimpiä sovellusaloja ovat terveydenhuolto ja lääketiede, teollisuuden tuotekehitys sekä julkisen sektorin IT-konsultointi. Atostekilla on myös omia terveydenhuollon ja lääketieteen tietojärjestelmätuotteita. Atostek työllistää yhteensä lähes sata henkeä toimipisteissään Tampereella ja Espoossa. Atostek.com.

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 4000 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita. Vuoden 2018 lopussa noin 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toi-mii 9 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.

Simo Säynevirta, ABB, simo.saynevirta@fi.abb.com, p. 050 332 4475
Janne Koistinen, Telia Finland, janne.koistinen@teliacompany.com, p. 040 3024624
Mika Torhola, Atostek, mika.torhola@atostek.com, p. 050 412 3453

Uusi energia-alan edelläkävijäyhtiö ABB Power Grids Finland Oy käynnisti toimintansa Suomessa4.11.2019 13:00:00 EETTiedote

ABB julkaisi viime vuoden joulukuussa suunnitelman myydä Power Grids -liiketoiminta Hitachille. Osana globaalia liiketoiminnan eriyttämistä myös Suomeen on syntynyt marraskuun alussa uusi energia-alan teknologiajohtaja: ABB Power Grids Finland käynnisti toimintansa itsenäisenä osakeyhtiönä 1.11.2019. Kauppa saatetaan loppuun arviolta ensi vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Siihen saakka uusi yhtiö toimii edelleen 100-prosenttisesti ABB:n omistuksessa, mutta omana osakeyhtiönä.

ABB-yhtymän Q3/2019 tulos: Suunnanpitoa tiukentuneilla markkinoilla23.10.2019 10:39:16 EESTTiedote

Tilaukset -1%1, tilauskanta +3% Vakaa liikevaihto sekä saatujen tilausten ja liikevaihdon suhde (book-to-bill)2 Operatiivinen EBITA-marginaali2 11,7%, +20 peruspistettä, johon kertaluontoisilla kustannuksilla 70 peruspisteen laimentava vaikutus Jatkuvien toimintojen tulos ilman veroja 422 miljoonaa US dollaria, -1% Nettotulos 515 miljoonaa US dollaria, -15% Operatiivinen EPS2 0,33 US dollaria, -7%3 Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 670 miljoonaa US dollaria, +19%, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Björn Rosengren nimitetty toimitusjohtajaksi 1. maaliskuuta 2020 alkaen Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta: Q3 2019 results: Holding course in tougher markets.

ABB:n pikalatauspisteet täydentämään K-ryhmän valtakunnallista latausverkostoa3.10.2019 09:00:00 EESTTiedote

ABB toimittaa yhteistyössä Onnisen kanssa Terra 54 High Voltage -pikalatauspisteitä K-ryhmän valtakunnalliseen sähköautojen latausverkostoon syksyn 2019 aikana. Uudet pikalatauspisteet ovat valmiita uusien sähköautojen korkeisiin akkujännitteisiin. K-kauppojen yhteyteen tulevat 50 kW:n tehoiset pikalatauspisteet soveltuvat hyvin kaupassakäynnin aikana tapahtuvaan nopeaan lataukseen.

ABB-yhtymän Q2/2019 tulos: Kasvu jatkui markkinoiden haasteista huolimatta, muutos etenee25.7.2019 08:40:22 EESTTiedote

• Tilaukset +1 %1, tilauskanta +7 % • Liikevaihto +2 %, saatujen tilausten ja liikevaihdon suhde (book-to-bill ratio) 2 1,03x • Operatiivinen EBITA-marginaali2 11,5 %, johon GEIS-yritysostolla 60 peruspisteen laimentava vaikutus sekä kertaluontoisilla kustannuksilla 90 peruspisteen laimentava vaikutus • Nettotulos 64 miljoonaa US dollaria, sisältäen 455 miljoonan dollarin erän liittyen suunniteltuun aurinkoinvertteriliiketoiminnasta luopumiseen • Operatiivinen EPS2 0,34 US dollaria, -10 %3 • Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta nolla, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa • Aurinkoinvertteriliiketoiminnasta luopuminen virtaviivaistaa portfoliota Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta: Q2 2019 results: Continued growth despite market headwinds; transformation progressing Lisätieoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11