Maailman laajin yksityinen Aalto-kokoelma avautuu virtuaalinäyttelynä

Alvar Aalto -museon kevään 2021 suuri yleisösuosikki Muotoja moneksi – 30 vuotta intohimoista keräilyä -näyttely on avautunut virtuaalisena. Näyttely tarjoaa mahdollisuuden kurkistaa yksityisen keräilijän, Pertti Männistön, ainutlaatuiseen Aalto-kokoelmaan, johon kuuluu yli tuhat esinettä. Laajassa kokoelmassa on huonekalujen, valaisinten ja lasiesineiden lisäksi Aino ja Alvar Aallon suunnittelemia sisustusdetaljeja. Kyseessä on Alvar Aalto -säätiön ensimmäinen, laajamittainen virtuaalinäyttely.

Muotoja moneksi -näyttelyn interiööri. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.

”Virtuaalisesti vierailtava näyttely tutustuttaa Aaltojen elämäntyöhön ja suomalaiseen kulttuuriperintöön. Näyttely vie eteenpäin viestiä Aaltojen laadukkaan muotoilun ajattomuudesta. Samalla se tekee helposti saavutettavan ”museovierailun” mahdolliseksi erilaisille yleisöille ajan haasteellisessa matkustustilanteessa”, iloitsee Alvar Aalto -museon intendentti Mari Murtoniemi.

Maksullisessa virtuaalinäyttelyssä voi tutkia eri teemojen ympärille rakennettuja kokonaisuuksia tai yksittäisiä esineitä omatoimisesti. Virtuaaliversiossa alkuperäistä näyttelykokonaisuutta on täydennetty arkistomateriaaleilla, kuten valokuvilla ja kalustepiirustuksilla, jotka havainnollistavat Aino ja Alvar Aallon suunnittelemien kalusteiden suunnittelun ja käytön historiaa. Lyhyet videoklipit avaavat keräilijän kokemuksia kokoelmansa kartuttamisesta. Ne tutustuttavat mm. Paimion parantolaan ja Kansaneläkelaitokselle suunniteltujen kalusteiden monivaiheiseen ja loppukäyttäjän huomioivaan suunnitteluun. Esillä on muotoiluharvinaisuuksia, kuten Mehiläispesä- ja Käsikranaatti-valaisinten valaisinten eri variaatioita sekä Aaltojen suunnittelemia lasiesineitä.

Kokonaiskuva Aino ja Alvar Aallon muotoilusta täydentyy

Näyttelyyn kootut esineet kertovat Aaltojen varhaisesta teollisesta muotoilusta, ajalta ennen varsinaista sarjatuotantoa ja huonekaluvalmistuksen koneellistumista. Huonekalumallien eri variaatiot valaisevat esineiden kehityskaarta, jossa jokainen palanen täydentää kokonaiskuvaa Aino ja Alvar Aallon muotoilusta. Näyttelyssä voi vierailla mm. pula-ajan olohuoneessa ja 1960-luvun Artek-kodissa, joiden kalusteita ja valaisimia leimaa ajan henki. Suomalaisen yhteiskunnan vaurastuminen sotien jälkeisinä vuosikymmeninä toi uudenlaisia sävyjä myös Aalto-kalusteiden materiaaleihin ja verhoilukankaisiin.

Pertti Männistön Aalto -kokoelman esineitä on nähty lukuisissa näyttelyissä kotimaassa sekä ulkomailla. Alvar Aalto -museossa keväällä 2021 esillä ollut näyttely oli ensimmäinen suomalaiselle suurelle yleisölle koottu näyttely. ”Alvar Aalto -museon ja keräilijä Pertti Männistön yhteistyön tuloksena syntynyt näyttely edistää yksityisen keräilijän ja julkisen museon yhteistä tavoitetta - tallentaa ja tehdä tunnetuksi Alvar ja Aino Aallon merkittävää muotoiluperintöä”, kiteyttää intendentti Murtoniemi.

Näyttely tarjoaa myös mahdollisuuden vierailla nyt peruskorjauksen vuoksi suljettuna olevan Alvar Aalto -museon veistoksellisessa näyttelytilassa. Uudistettu Alvar Aalto -museo näyttelyineen avataan yleisölle kesällä 2023. Virtuaalilipun (6 €) voi ostaa suoraan näyttelyn verkkosivulta ja yhden lipun hinnalla näyttelyssä voi vierailla kaksi kertaa. Virtuaalinäyttelyn englanninkielinen versio julkaistaan loppuvuoden aikana.

Vuoden 2023 loppuun saakka avoinna olevan suomenkielisen virtuaalinäyttelyn teknisestä toteutuksesta vastaa Kupoli.

Näyttelyn sisältö:
Intendentti Mari Murtoniemi
mari.murtoniemi@alvaraalto.fi

Virtuaalivierailu:
Antti Nyman, Kupoli
info@anttinyman.com

Mediatiedustelut:
Viestintäpäällikkö Mirkka Vidgrén
mirkka.vidgren@alvaraalto.fi

Muotoja moneksi -näyttelyn interiööri. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.
Muotoja moneksi -näyttely. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.

100 years since the birth of architect Elissa Aalto26.1.2022 15:18:22 EET | Press release

In November 2022, it will be 100 years since the birth of the architect Elissa Aalto (1922−1994). Starting in the 1950s, Alvar Aalto’s colleague and second wife played a major role in several of Aalto’s architect’s office’s building projects. Elissa Aalto ran the office in 1976−1994, following her husband’s death. The Alvar Aalto Foundation will be celebrating Elissa Aalto in various ways during 2022, highlighting this gifted and determined architect and designer’s life’s work alongside her famous husband.

Arkkitehti Elissa Aallon syntymästä 100 vuotta26.1.2022 15:05:40 EET | Tiedote

Arkkitehti Elissa Aallon (1922−1994) syntymästä tulee kuluneeksi 100 vuotta marraskuussa 2022. Alvar Aallon kollega ja toinen puoliso oli tärkeässä roolissa useissa Aallon arkkitehtitoimiston rakennusprojekteissa 1950-luvulta lähtien. Elissa Aalto johti toimistoa miehensä kuoleman jälkeen vuosina 1976−1994. Alvar Aalto -säätiö juhlistaa Elissa Aaltoa vuoden 2022 aikana eri tavoin ja tuo esiin lahjakkaan ja määrätietoisen arkkitehdin ja suunnittelijan elämäntyötä kuuluisan miehensä rinnalla.

The world’s most extensive private Aalto collection opens as a virtual exhibition15.12.2021 12:40:03 EET | Press release

The Alvar Aalto Museum’s major hit with the public in spring 2021, the Diverse Design – 30 years of passionate collecting exhibition, has opened in virtual format. The exhibition offers an opportunity to take a peek at selected objects from the private collector Pertti Männistö’s unique Aalto collection of more than a thousand objects. The extensive collection includes not only pieces of furniture, lights and glass objects, but also details of interiors designed by Aino and Alvar Aalto. This is the Alvar Aalto Foundation’s first-ever paid virtual exhibition.

Visit Alvar Aalto verkkosivusto on laajentunut uusilla matkakohteilla ja palvelee nyt myös saksankielisenä12.8.2021 13:25:11 EEST | Tiedote

Visit Alvar Aalto -verkkopalvelu on laajentunut viidennellä kieliversiolla ja palvelee matkailijoita saksankielisenä. Uuden kieliversion lisäksi mukana on uusia vierailemisen arvoisia arkkitehtuurikohteita sekä houkuttelevia kiertomatkoja. Mestariarkkitehdin maineikkaiden luomusten ympärille rakennettu verkkopalvelu on julkaistu aiemmin suomen-, englannin-, venäjän- ja japaninkielisenä.

Kouvola on ”Yhtä Aaltoa” kun poikkitaiteellinen kulttuurifestivaali valloittaa kaupungin 14.–22.8.202111.8.2021 12:20:51 EEST | Tiedote

Kouvolaan 14.–22.8.2021 saapuva Alvar Aalto -viikko tuo paikkakunnalle poikkitaiteellisen ohjelmiston arkkitehtuurin, muotoilun, kuvataiteen, musiikin ja tanssin ystäville. Kulttuuritarjontaa ja elämyksiä on luvassa kaiken ikäisille ja tapahtumien lomassa voi voi nautiskella vaikkapa herkullisesta Alvar Aalto -viikon juhlamenusta tai tapahtumaviikon ilmeellä keimailevasta leivoksesta.