Maailman mielenterveyspäivänä 10.10. muistutamme: "Jokaisen nuoren mieli on arvokas!"

Maailman mielenterveyspäivänä 10.10. näytämme vihreää valoa yhdenvertaisuudelle ja kannustamme kohtaamaan nuoria – arvostaen ja yhdenvertaisesti!

Maailman mielenterveyspäivän kampanja “Vihreää valoa yhdenvertaisuudelle” käynnistyy 4.10. ja huipentuu Maailman mielenterveyspäivään 10.10.2021.

Tänä vuonna kampanjan pääviesti on ”Jokaisen nuoren mieli on arvokas”. Kannustamme jokaista nuorten parissa toimivaa kohtaamaan nuoria yhdenvertaisesti, avoimesti, aidosti ja arvostelematta sekä kysymään nuorilta heidän hyvinvoinnista ja elämästä.

Näin osallistut Kymppikymppi-kampanjaan 4.–10.10.2021

Löydä oma tapasi osallistua:
Pysähdy kohtaamaan nuoria aidosti ja samanarvoisesti, ole läsnä. 💚

Järjestä vihreä valaistus 10.10. klo 18 tai koristaudu vihreään kampanjan aikana. Jaa vihreät kuvasi tunnisteilla #vihreäävaloa #yhdenvertaisuus #kymppikymppi #maailmanmielenterveyspäivä 💚

Jaa kampanjaviestiäsosiaalisessa mediassa 4.–10.10.

o   Kerro omaa viestiäsi nuorten arvostavasta kohtaamisesta tai oma tarinasi kohdatuksi tulemisesta

o   Jaa MIELI ry:n kampanjaviestejä: Instagram, Facebook, Twitter💚

o   Käytä jaoissasi tunnisteita #vihreäävaloa #yhdenvertaisuus #kymppikymppi #maailmanmielenterveyspäivä

Tue MIELI ry:n tekemää mielenterveystyötä. Lahjoita 10 euroa 10.10. Maailman mielenterveyspäivänä: Avaa MobilePay. Syötä lahjoitettava summa. Syötä numeroksi: 50705. Hyväksy lahjoitus pyyhkäisemällä. 💚

Kampanjan aihetunnisteet: #vihreäävaloa #yhdenvertaisuus #kymppikymppi #maailmanmielenterveyspäivä

Seitsemän vinkkiä nuoria kohtaaville aikuisille

Kuinka kuunnella ja kohdata nuoria paremmin? Kokosimme vinkkejä työssään tai perheessään nuoria kohtaaville aikuisille.

1. Kiinnostu nuoresta ja kysy, mitä kuuluu

Osoita kiinnostusta nuorta kohtaan. Joskus voi toimia kysymys: ”Miten menee?”, joku toinen kerta taas: "Onko kaikki okei, haluaisitko jutella?" Kiinnostusta voi osoittaa paitsi kysymällä kuulumisia, myös olemalla nuorelle läsnä.

2. Huolten ilmaantuessa ole kuulolla ja anna tukea

Jos nuoren kanssa jutellessa nousee esiin huolia, ei haittaa, että asioihin ei aina ole ratkaisuja. Nuoret eivät useinkaan kaipaa neuvoja vaan enemmänkin sitä, että joku kuuntelee ja on kiinnostunut. Uskalla myös kysyä suoraan, jos epäilet nuorella olevan itsetuhoisia ajatuksia. Se ei ole aina helppoa, mutta se on tärkeää.

3. Välitä myötätuntoa, toivoa ja armollisuutta itseä kohtaan

Aikuinen voi välittää nuorille myötätuntoa ja toivoa. Muistuta nuoria myös itsemyötätunnosta ja armollisuudesta itseä kohtaan. Aikuisena voit näyttää näissä esimerkkiä. Rohkaise nuortta ottamaan itselle sopivan kokoisia askeleita. Omaa polkua saa etsiä rauhassa. Valitsipa miten vain, kaikesta voi oppia. Usein rohkaiseminen lempeästi kannustaen toimii paremmin kuin puskeminen.

4. Huomioi nuoren näkökulma pettymyksissä

Aikuisten tehtävä on muistuttaa suhteellisuudentajusta pettymyksissä. Nuoren ajattelussa voi näkyä ajattelun ehdottomuutta ja kypsymättömyyttä niin, että jo yhden pettymyksen jälkeen hanskat lentävät tiskiin. Aikuisten osoittama myötätunto on siksi erityisen arvokasta. Mieti myös, voiko nuorta lohduttaa tarjoamalla korvaavia kokemuksia pettymysten tilalle.

5. Bongaa nuoren vahvuuksia

Auta nuoria huomaamaan vahvuutensa, ja ota tavaksi sanoittaa niitä ääneen. Huomioi hetket, jolloin nuori on ollut sinnikäs, avulias tai vaikkapa vitsikäs. Lausu nuorelle spontaaneja kohteliaisuuksia ja myönteisiä huomioita. Vahvuusbongaus tuo hyvää mieltä molemmille. Miettikää joskus yhdessä, mitä positiivista voi olla heikkouksina ajatelluissa ominaisuuksissa. Muistele omaa nuoruuttasi: kenen rohkaisevat sanat jäivät sinulle mieleen?

6. Viljele iloa ja huumoria

Huumori voi luoda yhteisen kielen nuorten kanssa, vaikka muuten olisi hankalaa. Kohtaa siis nuoria leikkimielisesti ja tietyllä kepeydellä, pilke silmäkulmassa. Myös kyky nauraa itselleen on tärkeää. Myönteinen huumori ei koskaan tarkoita mollaamista tai naurunalaiseksi saattamista. Naura siis nuoren kanssa, älä nuorelle.

7. Ole avoin: opi nuorilta uutta

Nuorissa on ajattelun joustavuutta, jolla he luovivat moninaisessa, muuttuvassa maailmassa. Kun kohtaat nuoren avoimin mielin, voit kuulla paljonkin innostusta, ideoita, unelmia, tavoitteita ja tuoreita näkemyksiä. Mitä uusia näkökulmia voit itse saada nuorilta?

Nuorilta kannattaa myös kysyä toiveita yhdessä tekemiselle ja ajan viettämiselle. Jos nuori ehdottaa spontaanisti jotain uudenlaista yhdessä tekemistä, ota koppi vastaan ja lähde kokeilemaan!

Maailman mielenterveyspäivän kampanjan taustaa

Vihreää valoa kuuntelemiselle on MIELI Suomen Mielenterveys ry:n koordinoima kampanja Maailman mielenterveyspäivänä 2021. Kampanja verkossa: mieli.fi/kymppikymppi

Maailman mielenterveyspäivän vieton käynnisti Mielenterveyden maailmanliitto (World Federation for Mental Health) jo vuonna 1992. MIELI Suomen Mielenterveys ry nostaa vuosittaisena teemapäivänä mielenterveyttä keskusteluun hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta.

Kampanjakippari Katja Müller
040 667 1415, katja.muller@mieli.fi