Taloudellinen tiedotustoimisto TAT

Maailman paras koulutusinnovaatio on nyt myös osa suomalaista koulutusvientiä

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT on perustanut EduTAT Oy -koulutusvientiyhtiön. Sen ensimmäinen asiakas on kiinalainen EE City, joka perustaa Pekingiin kiinalaisen version suomalaisesta Yrityskylä-konseptista.

EduTATin hallituksen puheenjohtaja Kari Väisänen, Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho sekä EE Cityn toimitusjohtaja Li Jingdong Pekingissä yhteistyösopimuksen allekirjoitusseremoniassa 26.3.2018.

EduTAT tarjoaa koulutusvientiin TATissa kehitettyjä pedagogisia ratkaisuja, erityisesti talous- ja työelämäosaamisen opettamiseen. Uuden yhtiön avulla suomalaista pedagogista osaamista saadaan vietyä maailmalle entistä monipuolisemmin.

Maailman parhaana koulutusinnovaationa palkitusta* Yrityskylän konseptista jalostetaan kansainväliseen toimintaympäristöön sopiva Me & MyCity -konsepti. EduTATin ensimmäinen asiakas on kiinalainen EE City, jolle myydään Me & MyCity -konseptin käyttöoikeus viiden vuoden ajaksi.

”EduTAT vie maailmalle arvostettuja suomalaisia koulutusinnovaatioita, alussa Yrityskylän eri versioita ja kansainvälisiä bisneskurssejamme. EduTATin tarjoamat palvelut ovat TATissa kehitettyjä, muokkaamme ne tapauskohtaisesti eri asiakkaiden toimintaympäristöön sopiviksi ratkaisuiksi”, EduTATin toimitusjohtaja Mikko Hakala kertoo.

”Olemme innoissamme yhteistyöstämme kiinalaisen EE Cityn kanssa. Heillä on useita työelämää simuloivia toiminnallisia ympäristöjä, mutta heiltä puuttuu koulutuksellinen osaaminen. Me tarjoamme heidän toimintaympäristöönsä sopivaa, tutkitusti toimivaa pedagogista sisältöä”, Hakala jatkaa.

"Odotamme innolla Me & MyCityn kiinalaista versiota, joka palvelee lapsia, perheitä ja kouluja sekä auttaa oppilaita saamaan paremmat valmiudet tulevaisuuden työelämää varten”, EE Cityn toimitusjohtaja Li Jingdong kommentoi.

Kansainvälinen kiinnostus johti EduTATin perustamiseen

TATin hallitus päätti EduTATin perustamisesta helmikuussa 2018, sillä TATin palveluille on ollut enenevissä määrin kysyntää eri puolilla maailmaa.

”On hienoa, että suomalaiset toimijat etsivät vakavasti jalansijaa Kiinan markkinoilla. Yrityskylä on hyvä esimerkki innovaatiosta, jolla on paljon mahdollisuuksia vientituotteena. Juuri tätä me tarvitsemme: hyviä ratkaisuja, jotka räätälöidään kansainväliseen toimintaympäristöön sopiviksi konsepteiksi”, kommentoi hallituksen nuorisoasioista vastaava Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho.

”TATin tehtävänä on auttaa suomalaiset nuoret sujuvasti työelämään ja opettaa kaikille ikäryhmille talousosaamista. Palvelumme kiinnostavat monia ulkomaisia toimijoita. TATissa keskitymme jatkossakin kotimaassa tehtävään työhön, minkä vuoksi koulutusvientiä varten oli järkevää perustaa oma yhtiö”, TATin toimitusjohtaja Kari Väisänen kommentoi.

EduTAT on sataprosenttisesti TATin omistama yhtiö. EduTATilla on oma, TATista erillinen rahoituksensa. TATin rahoitus ohjautuu vastedeskin kotimaan toimintoihin.

*World Innovation Summit for Education 2014

Mikko Hakala
EduTAT Oy

Kari Väisänen
hallituksen puheenjohtaja
EduTAT Oy

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT

Rohkeiden ja osaavien nuorten Suomi

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT toimii siltana tulevaisuuteen. Toimintamme keskiössä ovat nuorten talous- ja työelämätaidot.

Lue lisää julkaisijalta Taloudellinen tiedotustoimisto TAT