Suomen NNKY-liitto ry

Maailman rukouspäivä 3.3.2017: Hyvinvointi ei jakaudu tasaisesti

Ekumeenista Maailman rukouspäivää (World Day of Prayer) vietetään vuosittain maaliskuun ensimmäisenä perjantaina 140 maassa. Maailman rukouspäivän aiheina ovat tänä vuonna epäoikeudenmukaisuus ja luonnonvarojen epätasa-arvoinen jakaminen.
Maailman rukouspäivä edistää ihmisoikeuksia ja maailmanrauhaa.

Maailman rukouspäivä tuo esille naisten elämään liittyviä ongelmia sekä ilonaiheita. Maailmanlaajuisen rukousketjun tarkoituksena on edistää ihmisoikeuksia ja maailmanrauhaa. Tämän vuoden tekstin ovat laatineet filippiiniläiset kristityt naiset.

Epäoikeudenmukaiset työmarkkinat, työttömyys ja epäreilut palkanmaksutavat pitävät ihmiset köyhyydessä ja hädässä. Köyhät eivät myöskään omista viljelysmaata. Niinpä eräänlaiseen talkootyöhön perustuva vuokraviljely on monen perheen ainoa pelastus. Erityisesti köyhyys koettelee naisia ja lapsia. Filippiineillä 20 % väestöstä omistaa 80 % maan vauraudesta.

Filippiiniläisten naisten valitsema Maailman rukouspäivän hartausteksti Matteuksen evankeliumi 20:1–16 käsittelee palkkareiluutta. Vertauksen isäntä maksaa kaikille saman päiväpalkan riippumatta siitä, kuinka suuren osaa päivää työntekijä työskenteli. Ne, jotka tulivat jo aamulla, olivat nyreissään siitä, että ne, jotka tulivat töihin juuri ennen päivän päättymistä, saivat saman palkan. Siihen isäntä vastasi: ”Katsotko karsaasti sitä, että olen hyvä?”

Suomessa Maailman rukouspäivän keräyskohteena Yhteisvastuukeräys

Suomessa Maailman rukouspäivän viettoa koordinoi NNKY (Nuorten Naisten Kristillinen Yhdistys). Kotimaassa tänä vuonna järjestettävissä Maailman rukouspäivän tilaisuuksissa rahankeräyskohteena on Kirkon Ulkomaanavun Yhteisvastuukeräys 2017, joka torjuu ihmiskauppaa ja tukee nuorten syyrialaisten pakolaisten koulutusta. Keräysvaroin autetaan ihmiskaupan uhreja yhteistyössä Pro-tukipiste ry:n, Rikosuhripäivystyksen, Pakolaisneuvonta ry:n ja Monika-Naiset liitto ry:n kanssa. Kokonaistuotosta menee 5 % kansainvälisen Maailman rukouspäivätoiminnan keskustoimiston kulujen kattamiseen.

Kaikille avoimet Maailman rukouspäivän tilaisuudet:

Maailman rukouspäivän yhteiskristillinen tilaisuus 3.3.2017 klo 12 Metodistikirkko, Punavuorenkatu 2, Helsinki. Tilaisuudessa kerätään kolehti, jonka kohteena on Kirkon Ulkomaanavun Yhteisvastuukeräys 2017.

Maailman rukouspäivän ilta pe 3.3. klo 18, Adventtikirkko, Ilomäentie 5, Tampere. Järj. Tampereen ekumeeninen työryhmä.

Maailman rukouspäivän hartaushetki pe 3.3. klo 15 Jyväskylän NNKY, Puistotori 4, Jyväskylä.

Maailman rukouspäivän iltaohjelma 3.3. klo 18 Olavin toimintakeskus, Nuotta-Sali, Uotintie 7, 19700 Sysmä. Järj. Sysmän NNKY.

Maailman rukouspäivän taustaa

Maailman rukouspäivän taustalla on naisten rukousliike, joka sai alkunsa Amerikassa 1800-luvun lopulla, kun presbyteerinaiset kutsuivat muiden kirkkokuntien naisia rukoukseen yhteisten asioiden puolesta sisällissodan seurausten, mustien vapautumisen ja maahanmuuttajien monenlaisten ongelmien pakottamana. Suomeen Maailman rukouspäivä vietto vakiintui 1960-luvulla.

Rukouspäiväliike painottaa naisten yhteistä vastuuta ja rukousyhteyden voimaa. Rukoilemme eri maiden naisten esittämien rukousaiheiden puolesta ja jaamme omastamme niille, jotka tarvitsevat taloudellista tukeamme.

Maailman rukouspäivän 2017 suomennettu aineisto löytyy kotisivuilta www.ywca.fi

Lisätietoja kansainvälisestä Maailman rukouspäivästä: www.worlddayofprayer.net

Suomen kansallinen Maailman rukouspäivän toimikunta, puheenjohtaja Anne Huoponen, p. 050 590 8308 tai anne.huoponen@evl.fi.

Aineistopyynnöt ja -kysymykset: toimittaja Anne Lagerstedt anne.lagerstedt@ywca.fi

Maailman rukouspäivä edistää ihmisoikeuksia ja maailmanrauhaa.
Filippiineillä köyhyys koettelee erityisesti naisia ja lapsia.
Maailman rukouspäivä 2017 teemakuva

Suomen NNKY-liitto ry
Pohjoinen Rautatiekatu 23 B

09 434 2290http://www.ywca.fi

NNKY (Nuorten Naisten Kristillinen Yhdistys) on kansainvälinen, ekumeeninen ja monikulttuurinen naisten ja tyttöjen liike, jossa erilaisuuden ymmärtämisen kautta halutaan rakentaa väkivallatonta ja turvallista maailmaa. NNKY:n tavoitteena on tyttöjen ja naisten voimaannuttaminen sekä tasa-arvon ja ekumenian edistäminen. NNKY:n paikallisyhdistyksissä on tarjolla toimintaa kaikenikäisille naisille. Suomeen vuonna 1896 perustettu NNKY on yksi Suomen vanhimmista naisjärjestöistä.

www.ywca.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen NNKY-liitto ry

IKIOMA ensikirja on näkövammaisen lapsen ensikosketus tarinoiden maailmaan23.3.2017 15:39:23 EET | Tiedote

Ensimmäiset näkövammaisille lapsille valmistetut kosketeltavat ensikirjat, IKIOMA-kirjat, ovat valmistuneet. Ne luovutetaan Keikyän kyläpäivillä jaettavaksi Pirkanmaan alueella perheisiin, joissa on alle kaksivuotias näkö- tai monivammainen lapsi. IKIOMA koskettelukirjat ovat syntyneet kymmenien vapaaehtoisten käsissä Sastamalassa, Köyliössä, Kiikassa ja Nurmossa sekä Oulussa, joka on idean äidin Vuokko Keräsen kotikaupunki. Keikyän kyläjuhlassa 8.4. jaettavat kirjat ovat Tyrvään Tyykityttöjen aikaansaannos.