Maailman säästöpäivää varjostavat koronakriisi ja kiihtyvä inflaatio - suomalaisten säästöhalut kuitenkin lähes huipussaan

Tuoreet uutiset koronapandemiasta, talouskasvun hidastumisesta ja inflaation kiihtymisestä varjostavat Maailman säästöpäivää, jota vietetään sunnuntaina, 31. lokakuuta. Suurin osa suomalaisista kuitenkin säästää säännöllisesti ja säästöhalut ovatkin tuoreimpien tietojen mukaan nyt lähes huipussaan. Säännöllisessä säästämisessä kunnostautuivat erityisesti nuoret, eläkeläiset ja miehet. Kiihtyvä inflaatio taas haastaa erityisesti asuntovelallisia varautumaan tilanteeseen.

Tuoreet uutiset talouskasvun hidastumisesta ja inflaation sekä koronapandemian kiihtymisestä varjostavat Maailman säästöpäivää, jota vietetään tänä vuonna sunnuntaina, 31. lokakuuta. Maailman säästöpäivän tarkoituksena on lisätä ihmisten tietoisuutta säästämisen tärkeydestä. Sana "Säästö" itsessään tarkoittaa resurssien viisasta ja huolellista käyttöä. Kun taloudellisia resursseja ei ole saatavilla loputtomasti, tulee rahan turvaaminen tärkeäksi yksilölle korkeamman elämäntason saavuttamiseksi ja valtioille niiden talouden turvaamiseksi. Tutkimusten mukaan rahan säästämistä opitaan ensin vanhemmilta lapsuudessa. Siitä tulee kuitenkin tärkeämpää aikuisuuteen siirryttäessä, koska rahan säästäminen on jokaiselle yksilölle välttämätöntä henkilökohtaisella tasolla.

Suomalaisten säästöinto lähes huipussaan

Suomen Pankin Kuluttajien luottamusindikaattorin mukaan suomalaisten kotitalouksien säästöinnostus on syksyllä ollut lähes huipussaan ja talletusten kasvuvauhti on edelleen nopeaa, vaikkakin hitaampaa kuin alkuvuodesta.

Nyt jo puolitoista vuotta jatkuneella koronakriisillä on ollut oma vaikutuksensa kotitalouksien säästämiseen; viime vuonna suomalaiset säästivät aiempaa vähemmän kuukausittain (23 %) kuin Euroopassa keskimäärin (34 %). Säästöt myös kohdistuivat odottamattomia menoja varten ja työttömyyden tai muun tulojen menetyksen vuoksi. Toisaalta pandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi pienentyneet päivittäiset menot tarkoittivat, että osa kuluttajista sai aiempaa enemmän säästöön.

69 % suomalaisista säästää kuukausittain

• Eniten sukanvarteen laittoivat 18-22 -vuotiaat (72 %) ja yli 65-vuotiaat (73 %). Sen sijaan 45-54 -vuotiaista kuukausittain säästi vain 64 %.
  • Miehistä kuukausittain säästi 73 %, naisista 65 %.
  • 62 % oli huolissaan eläkepäiviensä varallisuudesta. Euroopassa vastaava luku oli 54 %.
  • Suomalaiset säästivät pääosin (80 %) pahan päivän varalle ja työttömäksi jäämisen pelossa (40 %).

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskalan mukaan tulokset ovat kaksijakoisia:

- Yleisesti ottaen Suomessa säästettiin viime vuonna kuukausittain vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin. Positiivista on, että esimerkiksi nuoret säästivät tiukassakin tilanteessa ahkerasti. Eläkeläisten tulotaso taas säilyi pandemiasta huolimatta lähes ennallaan, mikä mahdollisti säästämisen jatkumisen. Säästämiseen liittyvissä tutkimustuloksissa on korostunut erityisesti vanhempien tyytymättömyys säästökykyynsä. Tämä kertoo siitä, että koronan yllättävät vaikutukset toivat perheille ylimääräistä taloudellista painetta, eikä säännöllinen säästäminen ollut samalla tavalla mahdollista.

- Nyt kotitalouksien halu säästämiseen on selkeässä kasvussa. Säästämistä ovat mahdollistaneet jo pitkään jatkuneet matalat korot ja moni asuntovelallinen on nauttinut rahan halvasta hinnasta. Inflaation merkkejä on kuitenkin jo ilmassa ja omaa taloutta kannattaakin sopeuttaa asuntolainan koron mahdolliseen kasvuun. Siinä säännöllisellä säästämisellä on erityisen suuri merkitys.

Lähteet:
Intrumin European Consumer Payment Report 2020 vertailee eurooppalaisten kuluttajien taloudellisen hyvinvoinnin tilaa
Suomen Pankki | säästäminen ja sijoittaminen
Tilastokeskus | Kuluttajien luottamusindikaattori

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Suomalaisten säästäminen lisääntyi pandemian aikana - inflaation pelko kuitenkin varjostaa toipumista ja motivoi vahvistamaan taloustaitoja30.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Tänään julkaistun Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan suomalaiset kuluttajat uskovat eurooppalaisia todennäköisemmin oman taloutensa palaavan pandemiaa edeltäneeseen normaalitilaan. Suomalaisista 39 prosenttia sanoo, että koronapandemia on lakannut vaikuttamasta tai se ei ole koskaan vaikuttanutkaan negatiivisesti heidän talouteensa. Koko Euroopassa vastaava luku on 29 prosenttia. Silti huoli inflaatiosta varjostaa suomalaisten luottamusta omaan talouteen. Naisista yli 70 prosenttia pelkää hintojen nousun vaikuttavan taloudelliseen hyvinvointiinsa. Suomalaiset haluavatkin parantaa entisestään omia talouslukutaitojaan ja opettaa lapsilleen järkevää rahan käyttöä.

Yrityksillä ennätysvähän maksuviiveitä25.11.2021 11:31:23 EET | Tiedote

Suomen talous on elpymässä, yritysten luotonkysynnässä näkyy kasvua ja elinkeinoelämän luottamus on kohonnut erityisesti rakentamisessa, vähittäiskaupassa sekä teollisuudessa. Pitkään jatkuneen talouden vähäisen aktiivisuuden seuraukset näkyvät toistaiseksi edelleen yritysten maksuviiveissä, joita on tällä hetkellä ennätysvähän. Konkurssit ovat kuitenkin nousussa ja koronan aiheuttama talouden heilahdus ilmenee myös tavanomaista suurempana lopettavien yritysten määrinä.

Black Friday lähestyy - eurooppalainen tutkimus osoittaa, että lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa edistääkseen kestävää elämäntapaa23.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Kasvava kiinnostus kestävään kehitykseen näkyy suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja jo lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Vastuullisuus näkyy myös kuluttajien odotuksissa yrityksille; kolmasosa suomalaisista ja 41 prosenttia Z-sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin. Suomessa kestävän kuluttamisen trendin etunenässä ovat ostovoimaiset suuret ikäluokat, kun taas Euroopassa nuoret kuluttavat muita ikäluokkia vastuullisemmin.

Intrum AB - Osavuosikatsaus heinä-syyskuu 202121.10.2021 11:49:37 EEST | Tiedote

Koko neljänneksen ajan suotuisa taloudellinen ilmapiiri, jota tukivat asteittainen normalisoituminen, kulutuksen kasvaminen ja vahvat talouskasvunäkymät. Kausiluonteisesti maltillisempi vuoden 2021 kolmas vuosineljännes, erityisesti verrattuna poikkeuksellisen vahvaan, elpymiseen perustuvaan vuoden 2020 kolmanteen vuosineljännekseen. Korkea talouden aktiivisuus ja palveluidemme kasvava kysyntä, joka johtuu talouden elpymisestä ja kasvuodotuksista, mutta myös rahoituspalveluasiakkaiden tarpeesta hoitaa taseensa ennakoivasti. Muutosohjelma etenee suunnitellusti, kun globaalien toimipisteiden käyttöönotto on suunniteltua nopeampi ja toimeksiantojen siirtoja nopeutetaan.

Koronapandemian vaikutukset ikääntyneen talouteen keskimääräistä vähäisemmät1.10.2021 10:03:09 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset suomalaisiin ovat olleet epätasaiset. Yhteiskunnan kovimman taloudellisen paineen alla ovat olleet nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Skaalan toisessa päässä on joukko, joihin talouden myllerryksen vaikutus on ollut vähäinen - ikääntyvät suomalaiset.Yli 65-vuotiaiden suomalaisten taloudellinen tilanne onkin säilynyt koronapandemian aikana pääosin ennallaan.