Maailman suurin etäTET -jakso avaa työelämän ovet lähes 4000 nuorelle

Talous ja nuoret TATin ja viiden toimialaliiton yhdessä järjestämään etäTET -viikkoon osallistuu marraskuussa peräti 3849 nuorta, 98 koulua ja 17 yritystä eri puolilta Suomea.

Etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso mahdollistaa nuorten työelämäkokemukset poikkeusajoista ja asuinpaikasta huolimatta. Tapahtuma toteutetaan yhdessä Finanssialan, Kemianteollisuuden, Teknologiateollisuuden, Palvelualojen työnantajat Paltan sekä Kaupan liiton kanssa

Kukin viidestä toimialasta järjestää viikon aikana oman TET-päivän, joiden aikana tutustutaan paitsi toimialaan yleisesti, myös toimialaa edustaviin yrityksiin ja työntekijöiden uratarinoihin. Viikon aikana nuoret saavat kattavan käsityksen uramahdollisuuksista eri toimialoilla.

-  Etäyhteyksillä järjestettävä tapahtuma mahdollistaa työelämään tutustumisen kaikille, maantieteellisestä sijainnista huolimatta. Toimialaliittojen kanssa olemme suunnitelleet kokonaisuuden, jossa nuoret pääsevät toiminnallisten harjoitteiden kautta tutustumaan toden teolla erilaisiin aloihin, kertoo TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

EtäTET avaa mahdollisuuksia niin valtakunnallisille kuin paikallisillekin yritykselle esitellä toimintaansa nuorille. Aiemmin tänä vuonna järjestetyssä Finanssialan etäTETissä nuoret kokivat erityisesti uratarinat yhtenä parhaimmista anneista koko viikolla.

-   Nuoret ilmiselvästi janoavat tietoa siitä, miten ja millaisella polulla työntekijät ovat kulkeneet ja löytäneet tiensä nykyisiin työpaikkoihin. Erityisesti koulutustausta ja työssä hankitut opit ja taidot tuntuvat olevan tärkeitä tietoja nuorille ja ne vahvistavat TATinkin tavoitteita siinä, että me haluamme enemmän positiivista puhetta työstä ja työelämästä, Järvelä jatkaa

Nuorille esittäytyvät muun muassa parkanolainen Fennosteel, sekä Kiilto Oy Pirkanmaalta. Mukana ovat myös muun muassa Nordea, Kyberturvallisuusyhtiö Nixu Oyj, Suomalainen kirjakauppa ja Onninen.

Maailman suurin etäTET on viikon mittainen työelämään tutustumisjakso, joka järjestetään 22. – 26.11.2021. Etäyhteyksien avulla toteutettavan TET-jakson järjestävät yhdessä Talous ja nuoret TAT, Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. EtäTETiin osallistuu 3849 yläasteen tai toisen asteen opiskelijaa.

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Teemme töitä nuorten työelämäja taloustaitojen eteen yhdessä koulujen, yliopistojen, yritysten, kuntien ja säätiöiden kanssa.

Yrityskylään osallistuminen lisää tutkitusti nuorten ymmärrystä yhteiskunnan toiminnasta ja siihen vaikuttamisesta25.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Nuorten Tulevaisuusraportin tutkimuksen mukaan TATin Yrityskylään osallistuneiden nuorten mielestä yhdenvertaisuuden tavoittelu, ilmastonmuutoksen torjuminen ja verojen maksaminen ovat jokaisen velvollisuuksia. Ero on huomattava verrattuna sellaisiin nuoriin, joilla Yrityskylä-oppimiskokemusta ei ole. TATin Nuorten tulevaisuusraportti –tutkimukseen vastasi lähes 15 000 yläkoululaista ja toisen asteen opiskelijaa.

Tulevaisuuslupaus: Maailman suurin etäTET tutustuttaa nuoret ympäri Suomea viiteen eri toimialaan14.9.2021 10:07:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon teemalla #tulevaisuuslupaus. Mukana ovat Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Yrittäjät pitävät Suomen liikkeessä!  – Valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. kiitetään yrittäjiä 3.9.2021 12:47:10 EEST | Tiedote

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen sunnuntaina 5.9.2021. Perinteisten tapahtumien sijaan tänä vuonna keskitytään nimenomaan kiittämään yrittäjien tekemästä työstä yhteiskunnan hyväksi. Päivä on kunnianosoitus yrittäjien sitkeydelle samalla kannustaen tavallisia suomalaisia kiittämään haluamiaan yrittäjiä.