Maailman vesipäivää vietetään huomenna - vesioppitunnit kiinnostavat kouluja

Kansainvälistä maailman vesipäivää vietetään torstaina 22.3. Sen juhlistamiseksi HSY tarjosi pääkaupunkiseudun kouluille tilattavaksi maksutta ylimääräisiä vesioppitunteja. Ympäristökasvatuskokonaisuuteen sisältyvät oppitunnit kiinnostivat niin paljon, että ne oli varattu jo alle viikossa.

Kuva oppimateriaalista: veden kierto kaupungissa (kuva:HSY)

Ilmaisia vesioppitunteja saivat tilata perusopetusta antavat koulut Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa ja Kirkkonummella. Kannustimme tilaamaan oppitunteja viikolle 12, jolloin vesipäivää vietetään. 14 koulua tilasi oppitunteja yhteensä noin 50 oppitunnin verran. Kouluista suurin osa saa pidettyä oppitunnin juuri vesipäiväviikolla. Vesipäivän kunniaksi tarjotut tunnit lisäsivät HSY:n tarjoamaa maksutonta ympäristökasvatusta.

Vesioppitunnit käsittelevät esimerkiksi veden kiertokulkua ja juomaveden sekä jäteveden puhdistusta. Oppitunnit lisäävät oppilaiden tietämystä omien valintojen vaikutuksesta veden kulutukseen, jäteveden koostumukseen, viemärijärjestelmän toimivuuteen ja lähivesistön kuntoon.

- Saimme valmiiksi vesipäivän kynnyksellä uusia oppituntikokonaisuuksia, jotka on suunnattu erityisesti yläkouluille. On hienoa, että vesiasiat kiinnostavat kouluja ja oppilaat tutustuvat muun muassa vesihuollon toimintaan ja veden kiertokulkuun, kertoo ryhmäpäällikkö Leena Mikkonen-Young.

Sama vesi aikanaan akveduktissa ja tänään vesijohdossa

Erityisen kiehtovaa vedessä onkin sen jatkuva kierto maapallolla. Sama elintärkeä vesi, joka on aikanaan virrannut Rooman valtakunnan akvedukteissa, saattaa tänään löytyä vesijohtovetenä suomalaiskoululaisen vesilasista.

Kansainvälisen maailman vesipäivän teemana on tänä vuonna ”Nature for water”. Teeman alla käsitellään erilaisia luonnon tarjoamia ratkaisuja veteen liittyviin ongelmiin kuten tulviin, kuivuuteen tai veden saastumiseen.

Lisätietoa: www.worldwaterday.org

Faktalaatikko:

• HSY on tarjonnut maksutonta neuvontaa mm. jätteen määrän vähentämisestä, lajittelusta, kestävästä kuluttamisesta ja vesiteemasta yhteensä yli 30 000 päiväkotilapselle ja koululaiselle vuonna 2017.
  • Ympäristökasvatuskokonaisuuden on saanut pääkaupunkiseudulla vuosien varrella jo 99 kummikoulua ja uusi haku on juuri käynnistynyt.
  • Veteen liittyviä oppitunteja on tarjottu koululaisille vuodesta 2015.
  • Oppituntikuvaukset löytyvät täältä.
  • Tarjoamamme ympäristökasvatuksen toteuttaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.
  • HSY:lle on myönnetty FEE Suomen ympäristökasvatuksen ruusu vuonna 2016.

Lisätietoja: ryhmäpäällikkö Leena Mikkonen-Young, puh. 045 657 8744

Kuva oppimateriaalista: veden kierto kaupungissa (kuva:HSY)

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä