Maailman vesipäivää vietetään huomenna - vesioppitunnit kiinnostavat kouluja

Kansainvälistä maailman vesipäivää vietetään torstaina 22.3. Sen juhlistamiseksi HSY tarjosi pääkaupunkiseudun kouluille tilattavaksi maksutta ylimääräisiä vesioppitunteja. Ympäristökasvatuskokonaisuuteen sisältyvät oppitunnit kiinnostivat niin paljon, että ne oli varattu jo alle viikossa.

Kuva oppimateriaalista: veden kierto kaupungissa (kuva:HSY)

Ilmaisia vesioppitunteja saivat tilata perusopetusta antavat koulut Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa ja Kirkkonummella. Kannustimme tilaamaan oppitunteja viikolle 12, jolloin vesipäivää vietetään. 14 koulua tilasi oppitunteja yhteensä noin 50 oppitunnin verran. Kouluista suurin osa saa pidettyä oppitunnin juuri vesipäiväviikolla. Vesipäivän kunniaksi tarjotut tunnit lisäsivät HSY:n tarjoamaa maksutonta ympäristökasvatusta.

Vesioppitunnit käsittelevät esimerkiksi veden kiertokulkua ja juomaveden sekä jäteveden puhdistusta. Oppitunnit lisäävät oppilaiden tietämystä omien valintojen vaikutuksesta veden kulutukseen, jäteveden koostumukseen, viemärijärjestelmän toimivuuteen ja lähivesistön kuntoon.

- Saimme valmiiksi vesipäivän kynnyksellä uusia oppituntikokonaisuuksia, jotka on suunnattu erityisesti yläkouluille. On hienoa, että vesiasiat kiinnostavat kouluja ja oppilaat tutustuvat muun muassa vesihuollon toimintaan ja veden kiertokulkuun, kertoo ryhmäpäällikkö Leena Mikkonen-Young.

Sama vesi aikanaan akveduktissa ja tänään vesijohdossa

Erityisen kiehtovaa vedessä onkin sen jatkuva kierto maapallolla. Sama elintärkeä vesi, joka on aikanaan virrannut Rooman valtakunnan akvedukteissa, saattaa tänään löytyä vesijohtovetenä suomalaiskoululaisen vesilasista.

Kansainvälisen maailman vesipäivän teemana on tänä vuonna ”Nature for water”. Teeman alla käsitellään erilaisia luonnon tarjoamia ratkaisuja veteen liittyviin ongelmiin kuten tulviin, kuivuuteen tai veden saastumiseen.

Lisätietoa: www.worldwaterday.org

Faktalaatikko:

• HSY on tarjonnut maksutonta neuvontaa mm. jätteen määrän vähentämisestä, lajittelusta, kestävästä kuluttamisesta ja vesiteemasta yhteensä yli 30 000 päiväkotilapselle ja koululaiselle vuonna 2017.
  • Ympäristökasvatuskokonaisuuden on saanut pääkaupunkiseudulla vuosien varrella jo 99 kummikoulua ja uusi haku on juuri käynnistynyt.
  • Veteen liittyviä oppitunteja on tarjottu koululaisille vuodesta 2015.
  • Oppituntikuvaukset löytyvät täältä.
  • Tarjoamamme ympäristökasvatuksen toteuttaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.
  • HSY:lle on myönnetty FEE Suomen ympäristökasvatuksen ruusu vuonna 2016.

Lisätietoja: ryhmäpäällikkö Leena Mikkonen-Young, puh. 045 657 8744

Kuva oppimateriaalista: veden kierto kaupungissa (kuva:HSY)

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi