Maailman vesipäivää vietetään huomenna - vesioppitunnit kiinnostavat kouluja

Kansainvälistä maailman vesipäivää vietetään torstaina 22.3. Sen juhlistamiseksi HSY tarjosi pääkaupunkiseudun kouluille tilattavaksi maksutta ylimääräisiä vesioppitunteja. Ympäristökasvatuskokonaisuuteen sisältyvät oppitunnit kiinnostivat niin paljon, että ne oli varattu jo alle viikossa.

Kuva oppimateriaalista: veden kierto kaupungissa (kuva:HSY)

Ilmaisia vesioppitunteja saivat tilata perusopetusta antavat koulut Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa ja Kirkkonummella. Kannustimme tilaamaan oppitunteja viikolle 12, jolloin vesipäivää vietetään. 14 koulua tilasi oppitunteja yhteensä noin 50 oppitunnin verran. Kouluista suurin osa saa pidettyä oppitunnin juuri vesipäiväviikolla. Vesipäivän kunniaksi tarjotut tunnit lisäsivät HSY:n tarjoamaa maksutonta ympäristökasvatusta.

Vesioppitunnit käsittelevät esimerkiksi veden kiertokulkua ja juomaveden sekä jäteveden puhdistusta. Oppitunnit lisäävät oppilaiden tietämystä omien valintojen vaikutuksesta veden kulutukseen, jäteveden koostumukseen, viemärijärjestelmän toimivuuteen ja lähivesistön kuntoon.

- Saimme valmiiksi vesipäivän kynnyksellä uusia oppituntikokonaisuuksia, jotka on suunnattu erityisesti yläkouluille. On hienoa, että vesiasiat kiinnostavat kouluja ja oppilaat tutustuvat muun muassa vesihuollon toimintaan ja veden kiertokulkuun, kertoo ryhmäpäällikkö Leena Mikkonen-Young.

Sama vesi aikanaan akveduktissa ja tänään vesijohdossa

Erityisen kiehtovaa vedessä onkin sen jatkuva kierto maapallolla. Sama elintärkeä vesi, joka on aikanaan virrannut Rooman valtakunnan akvedukteissa, saattaa tänään löytyä vesijohtovetenä suomalaiskoululaisen vesilasista.

Kansainvälisen maailman vesipäivän teemana on tänä vuonna ”Nature for water”. Teeman alla käsitellään erilaisia luonnon tarjoamia ratkaisuja veteen liittyviin ongelmiin kuten tulviin, kuivuuteen tai veden saastumiseen.

Lisätietoa: www.worldwaterday.org

Faktalaatikko:

• HSY on tarjonnut maksutonta neuvontaa mm. jätteen määrän vähentämisestä, lajittelusta, kestävästä kuluttamisesta ja vesiteemasta yhteensä yli 30 000 päiväkotilapselle ja koululaiselle vuonna 2017.
  • Ympäristökasvatuskokonaisuuden on saanut pääkaupunkiseudulla vuosien varrella jo 99 kummikoulua ja uusi haku on juuri käynnistynyt.
  • Veteen liittyviä oppitunteja on tarjottu koululaisille vuodesta 2015.
  • Oppituntikuvaukset löytyvät täältä.
  • Tarjoamamme ympäristökasvatuksen toteuttaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.
  • HSY:lle on myönnetty FEE Suomen ympäristökasvatuksen ruusu vuonna 2016.

Lisätietoja: ryhmäpäällikkö Leena Mikkonen-Young, puh. 045 657 8744

Kuva oppimateriaalista: veden kierto kaupungissa (kuva:HSY)

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja