Maailman vesipäivää vietetään huomenna - vesioppitunnit kiinnostavat kouluja

Kansainvälistä maailman vesipäivää vietetään torstaina 22.3. Sen juhlistamiseksi HSY tarjosi pääkaupunkiseudun kouluille tilattavaksi maksutta ylimääräisiä vesioppitunteja. Ympäristökasvatuskokonaisuuteen sisältyvät oppitunnit kiinnostivat niin paljon, että ne oli varattu jo alle viikossa.

Kuva oppimateriaalista: veden kierto kaupungissa (kuva:HSY)

Ilmaisia vesioppitunteja saivat tilata perusopetusta antavat koulut Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa ja Kirkkonummella. Kannustimme tilaamaan oppitunteja viikolle 12, jolloin vesipäivää vietetään. 14 koulua tilasi oppitunteja yhteensä noin 50 oppitunnin verran. Kouluista suurin osa saa pidettyä oppitunnin juuri vesipäiväviikolla. Vesipäivän kunniaksi tarjotut tunnit lisäsivät HSY:n tarjoamaa maksutonta ympäristökasvatusta.

Vesioppitunnit käsittelevät esimerkiksi veden kiertokulkua ja juomaveden sekä jäteveden puhdistusta. Oppitunnit lisäävät oppilaiden tietämystä omien valintojen vaikutuksesta veden kulutukseen, jäteveden koostumukseen, viemärijärjestelmän toimivuuteen ja lähivesistön kuntoon.

- Saimme valmiiksi vesipäivän kynnyksellä uusia oppituntikokonaisuuksia, jotka on suunnattu erityisesti yläkouluille. On hienoa, että vesiasiat kiinnostavat kouluja ja oppilaat tutustuvat muun muassa vesihuollon toimintaan ja veden kiertokulkuun, kertoo ryhmäpäällikkö Leena Mikkonen-Young.

Sama vesi aikanaan akveduktissa ja tänään vesijohdossa

Erityisen kiehtovaa vedessä onkin sen jatkuva kierto maapallolla. Sama elintärkeä vesi, joka on aikanaan virrannut Rooman valtakunnan akvedukteissa, saattaa tänään löytyä vesijohtovetenä suomalaiskoululaisen vesilasista.

Kansainvälisen maailman vesipäivän teemana on tänä vuonna ”Nature for water”. Teeman alla käsitellään erilaisia luonnon tarjoamia ratkaisuja veteen liittyviin ongelmiin kuten tulviin, kuivuuteen tai veden saastumiseen.

Lisätietoa: www.worldwaterday.org

Faktalaatikko:

• HSY on tarjonnut maksutonta neuvontaa mm. jätteen määrän vähentämisestä, lajittelusta, kestävästä kuluttamisesta ja vesiteemasta yhteensä yli 30 000 päiväkotilapselle ja koululaiselle vuonna 2017.
  • Ympäristökasvatuskokonaisuuden on saanut pääkaupunkiseudulla vuosien varrella jo 99 kummikoulua ja uusi haku on juuri käynnistynyt.
  • Veteen liittyviä oppitunteja on tarjottu koululaisille vuodesta 2015.
  • Oppituntikuvaukset löytyvät täältä.
  • Tarjoamamme ympäristökasvatuksen toteuttaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.
  • HSY:lle on myönnetty FEE Suomen ympäristökasvatuksen ruusu vuonna 2016.

Lisätietoja: ryhmäpäällikkö Leena Mikkonen-Young, puh. 045 657 8744

Kuva oppimateriaalista: veden kierto kaupungissa (kuva:HSY)

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.