Maailmanlaajuinen fantasiailmiö Nevermoor ilmestyy suomeksi 29.3.

Kirjasarjan ensimmäinen osa Nevermoor on koukuttanut uuden lukijasukupolven fantastisten tarinoiden äärelle. Nyt suomeksi ilmestyvästä Jessica Townsendin esikoisteoksesta on tulossa myös elokuva.

Kansainvälinen kirjasensaatio Nevermoor – Morriganin koetukset julkaistaan suomeksi 29.3. Nevermoor on Jessica Townsendin esikoisromaani, joka aloittaa Morriganin elämästä kertovan sarjan. Lokakuussa englanniksi ilmestyneen kirjan käännösoikeudet on myyty kymmeniin maihin ja sen elokuvaoikeudet on ostanut Twentieth Century Fox.

Fantasiaromaani Nevermoor kertoo kirotun Morrigan Korpin tarinan. Koska Morrigan on syntynyt ehtoona, ajan viimeisenä päivänä, häntä syytetään kaikista onnettomuuksista, sattuivat ne kenelle tahansa. Mutta mikä pahinta, hänen on määrä kuolla yhdentenätoista syntymäpäivänään.

Jaana Kapari-Jatan loistokas suomennos toistaa upeasti alkuteoksen tarkan kekseliästä sanankäyttöä.

”Townsendin taianomaista debyyttiä ympäröi innostuksen hyöky: elokuvasopimus, useita erikielisiä käännöksiä ja runsaasti vertauksia Harry Potteriin. Onneksi tämä erinomaisen viihdyttävä seikkailu todella on sen kaiken arvoinen.”

– The Observer

Jessica Townsend: Australian Queenslandista kotoisin oleva kirjailija on asunut pitkiä aikoja lempikaupungissaan Lontoossa. Hän on työskennellyt mainostoimittajana ja lasten luontolehden toimittajana. Hänen kiinnostuksenkohteitaan ovat julkinen liikenne, hotellit, kuolema, joulu, oopperalaulajat, salaiset järjestöt ja jättikissat – jotka ovat kaikki löytäneet tiensä Nevermoor-sarjaan.

Arvostelukappaleet: hannele.tavi@otava.fi

Astu maailmaan, jossa taikuus on totta.
Astu maailmaan, jonka kaltaista ei ole.

Nevermoor - Morriganin koetukset
Jessica Townsend Kirjailijakuva: Lani Carter

Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin13.8.2018 13:00Tiedote

Kirjailija Pajtim Statovcin (s. 1990) tuotannon kansainvälisestä edustuksesta vastaa jatkossa useita kirjallisuuden nobelisteja, kuten Orhan Pamukia, Mo Yania, Bob Dylania ja José Saramagoa, edustava The Wylie Agency -kirjallisuusagentuuri. Wylie edustaa satoja 1900- ja 2000-lukujen merkittävimpiä kirjailijoita. New Yorkissa ja Lontoossa toimivan agentuurin kirjailijoihin kuuluvat lisäksi mm. Chimamanda Adichie, Milan Kundera, Salman Rushdie, Karl Ove Knausgård, Linn Ullman ja Ali Smith sekä hiljattain edesmennyt Philip Roth. ”Aloitan yhteistyön Wylie Agencyn kanssa suurella ilolla ja mielenkiinnolla. Olen otettu heidän kiinnostuksestaan kirjojani kohtaan. Yhä useampaa suomalaista kirjailijaa edustaa ulkomainen agentti siksi, että Suomessa agentuuritoimintaa on vielä varsin vähän”, Statovci kommentoi sopimusta. Pajtim Statovci on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia nousi kansainväliseksi arvostelumenestykseksi, ja siitä