Maailmantaloudesta vaihteeksi hyviä uutisia Suomelle

Maailmantalouden uskotaan olevan piristymässä, osoittaa tuore huhtikuussa tehty maailmanlaajuinen Ifo World Economic Survey -suhdannekysely. Saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen mukaan myös euroalueella suhdanneodotukset ovat muuttuneet myönteisimmiksi. Ifo-indikaattorit ovat parantuneet selvästi vuoden tauon jälkeen. Ifo ennustaakin maailmantalouden kasvun kuluvana vuonna olevan 3,4 prosenttia ja euroalueen 1,3 prosenttia. Tämä tietää hyvää Suomen viennille.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Maailmantalouden parantuneet suhdanneodotukset ovat hyvä uutinen Suomen vientivetoiselle taloudelle, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Vuoden jatkunut suhdanneodotusten heikkeneminen näyttää toistaiseksi pysähtyneen, ja piristyvä kasvu poikii suomalaisyrityksille lisää vientikauppoja, toivoo Vuori.

Pääsimme mukaan maailmantalouden kasvuun hieman jälkijunassa, joten nyt olisi suotavaa, että saisimme kasvavasta viennistä vielä ainakin muutaman vuoden vetoapua Suomen talouden kestävyyden vahvistamiseksi, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki

Ifon mukaan talous on piristymässä kaikissa maanosissa Latinalaista Amerikkaa lukuunottamatta. Ifon World Economic -indikaattori nousi alkuvuoden -13.1 pisteestä -2,4 pisteeseen. Euroalueella talousodotukset ovat vahvistuneet erityisesti Saksassa, Ranskassa, Belgiassa, Espanjassa ja jopa Italiassa. IfonEurozone -indikaattori nousi -11.1 pisteestä -6,3 pisteeseen. Indikaattorit ovat toki vielä kaukana vuoden 2018 alkuvuoden huippuluvuista.

Kotamäen ja Vuoren mukaan maailman ja Euroopan taloudessa eletään kuitenkin yhä tilanteessa, jossa yksittäiset asiat, kuten tulehtuneet kauppasuhteen EU:n, USA:n ja Kiinan kesken voivat heilauttaa markkinaodotuksia, kuten viime päivät ovat osoittaneet. Suomessakaan ei ole varaa tuudittautua määräänsä korkeampaan talouskasvuun, mikä on otettava huomioon myös tulevissa hallitusneuvotteluissa.

Ifon mukaan inflaation uskotaan jatkuvan alhaisena. Euroalueen inflaation ennustetaan jäävän kuluvana vuonna 1,5 prosenttiin.

Ifo World EconomicSurvey julkaistaan maailmanlaajuisesti 8.5.2019 klo 08.00 GMT, osoitteessa: www.ifo.de ”World EconomicSurvey”. Siihen sisältyväIfo Euro Area EconomicSurvey julkaistiin jo 2.5.2018. Suomessa kysely julkaistaan yhteistyössä Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n kanssa. Kyselyyn vastasi 1281 talousasiantuntijaa 119 maasta huhtikuussa 2019.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.

Keskuskauppakamarin Raisa Harju jatkaa Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttajana Suomessa22.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu, euroopanlaajuinen koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Kuluttajansuojasääntely pyrkii suojaamaan kuluttajaa moninaisin tavoin. Yrittäjää voi kuitenkin odottaa ikävä yllätys, jos hän ei ole perillä kuluttajansuojasäännöksiin liittyvistä velvoitteistaan.

Kauppakamarikysely: Yrityksiltä tuki voimakkaalle veroelvytykselle20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Voimakkaat verotoimenpiteet, kuten tuloveron alennukset, kotitalousvähennyksen kasvattaminen ja ravintolaruoan ja anniskelun tilapäinen alv-alennus ovat kauppakamarien jäsenyritysten mielestä tehokkaat elvytyskeinot, kun koronan jäädyttämää taloutta yritetään polkaista taas käyntiin. Myös tiestön ja raideliikenteen korjaus- ja parannusinvestoinnit saivat kyselyyn vastanneilta myönteisen tai erittäin myönteisen arvion.