Maakuntauudistus haastaa myös järjestöjohdon

– Tarvitaan myös uudistuvia toimintamalleja, joissa järjestöt ovat maakuntien strategisia kumppaneita ja mukana omassa roolissaan ja omalla vahvuudellaan. Tuloksien saaminen ja työn vaikuttavuus edellyttävät kansallista tukea, paikallista kumppanuutta ja ennen kaikkea järjestöjohdon yhteistä sitoutumista, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi painottaa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n johtajan Anne Knaapin mukaan järjestöillä on juuri nyt tuhannen taalan paikka lähteä laajaan yhteistyöhön rakentamaan uusia maakuntia. Knaapi puhui järjestöjen toiminnanjohtajille tänään järjestetyssä perinteisessä Järjestöjohdon tammifoorumissa Kirkkonummella.

– Järjestöjen tulee vahvasti ottaa työn alle oman toiminnan näkyväksi tekeminen ja järjestötyön sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä hyvinvoinnin edistämiseen tuoma lisäarvo, Knaapi kehottaa.

Järjestöillä on kaikki edellytykset onnistua. Kuten sosiaali- ja terveysministeriön tekemässä selvityksessä (Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros 2017 – yhteenveto ja jatkotoimet) todetaan, järjestöjen kanssa halutaan tehdä yhteistyötä, ja jatkossa ”maakuntien omassa valmistelussa tulisi huomioida paikallisten järjestöpalveluntuottajien runsaus ja kentän rikkaus. Samoin järjestöjen muut roolit olisi tarpeen ottaa aktiivisemmin mukaan valmisteluun.”

Järjestöjen on siis oltava mukana luomassa uusien maakuntien rakenteita, mutta se yksin ei riitä. Järjestöjen on luotava yhteinen tahtotila strategiatyöstä ja yhteinen kieli talouden ja toiminnan ohjauksella.

– Tarvitaan myös uudistuvia toimintamalleja, joissa järjestöt ovat maakuntien strategisia kumppaneita ja mukana omassa roolissaan ja omalla vahvuudellaan. Tuloksien saaminen ja työn vaikuttavuus edellyttävät kansallista tukea, paikallista kumppanuutta ja ennen kaikkea järjestöjohdon yhteistä sitoutumista, Knaapi painottaa

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

Köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen nostettava Suomen talouspolitiikan keskeiseksi tavoitteeksi23.5.2018 15:57Tiedote

SOSTE ja EAPN-Fin vaativat Suomea tarttumaan aktiivisesti köyhyys- tai syrjäytymisriskin vähentämiseen, panostamaan laaja-alaisesti työllisyyspolitiikkaan sekä investoimaan hyvinvointiin, koulutukseen ja asuntoihin. Järjestöjen suosituksia noudattamalla suomalaisesta yhteiskunnasta voidaan tehdä entistä yhdenvertaisempi, eheämpi ja taloudellisesti kestävämpi. Euroopan komission maakohtaiset suositukset Suomelle julkistettiin tänään.

Sosiaalibarometri 2018: Sote-uudistuksen edetessä usko tavoitteiden toteutumiseen heikkenee26.4.2018 10:30Tiedote

Julkaisuvapaa 26.4. klo 10.30 Samalla, kun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelu etenee maakunnissa, arviot sen tavoitteiden toteutumisesta ovat heikentyneet. Tämä selviää vuoden 2018 Sosiaalibarometrin ennakkotuloksista. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt sosiaali- ja terveysjohtajien, järjestöjohtajien sekä sosiaalityöntekijöiden arvioita sote-uudistuksesta ja sen tavoitteiden toteutumisesta. Useat sote-arviot heikentyneet viime vuodesta Sote-uudistusta kokonaisuudessaan huonona pitävien sosiaali- ja terveysjohtajien osuus on noussut 36 prosentista 45 prosenttiin viime vuoteen verrattuna. Arvioiden heikentyminen näkyy myös useimmilla sote-uudistuksen osa-alueilla verrattuna vuoden 2017 tuloksiin: Sote-johtajien enemmistön arvioiden mukaan uudistus epäonnistuu eriarvoisuuden vähentämisessä (2017 47%, 2018 56%) ja sosiaali- ja terveydenhuollon integraation lisäämisessä (2017 40%, 2018 61%). Uudistuksen ei myöskään uskota selkiyttävän nykyistä palvelujen t

SOSTE kehysriihestä: Oikeat toimet eivät auta ilman riittävää rahoitusta11.4.2018 23:18Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkaissut tänään kehysriihineuvotteluiden lopputuloksen. Kohenevan taloustilanteen myötä budjettikehys sisältää lukuisia positiivisia päätöksiä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa, että perusturvan indeksijäädytys ja aiemmat leikkaukset vesittävät kuitenkin suotuisaa kehitystä. Kehysriihen tulos ei vahvista riittävästi perusturvaa ja terveyden tasa-arvoa.