Maakuntauudistus haastaa myös järjestöjohdon

– Tarvitaan myös uudistuvia toimintamalleja, joissa järjestöt ovat maakuntien strategisia kumppaneita ja mukana omassa roolissaan ja omalla vahvuudellaan. Tuloksien saaminen ja työn vaikuttavuus edellyttävät kansallista tukea, paikallista kumppanuutta ja ennen kaikkea järjestöjohdon yhteistä sitoutumista, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi painottaa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n johtajan Anne Knaapin mukaan järjestöillä on juuri nyt tuhannen taalan paikka lähteä laajaan yhteistyöhön rakentamaan uusia maakuntia. Knaapi puhui järjestöjen toiminnanjohtajille tänään järjestetyssä perinteisessä Järjestöjohdon tammifoorumissa Kirkkonummella.

– Järjestöjen tulee vahvasti ottaa työn alle oman toiminnan näkyväksi tekeminen ja järjestötyön sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä hyvinvoinnin edistämiseen tuoma lisäarvo, Knaapi kehottaa.

Järjestöillä on kaikki edellytykset onnistua. Kuten sosiaali- ja terveysministeriön tekemässä selvityksessä (Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros 2017 – yhteenveto ja jatkotoimet) todetaan, järjestöjen kanssa halutaan tehdä yhteistyötä, ja jatkossa ”maakuntien omassa valmistelussa tulisi huomioida paikallisten järjestöpalveluntuottajien runsaus ja kentän rikkaus. Samoin järjestöjen muut roolit olisi tarpeen ottaa aktiivisemmin mukaan valmisteluun.”

Järjestöjen on siis oltava mukana luomassa uusien maakuntien rakenteita, mutta se yksin ei riitä. Järjestöjen on luotava yhteinen tahtotila strategiatyöstä ja yhteinen kieli talouden ja toiminnan ohjauksella.

– Tarvitaan myös uudistuvia toimintamalleja, joissa järjestöt ovat maakuntien strategisia kumppaneita ja mukana omassa roolissaan ja omalla vahvuudellaan. Tuloksien saaminen ja työn vaikuttavuus edellyttävät kansallista tukea, paikallista kumppanuutta ja ennen kaikkea järjestöjohdon yhteistä sitoutumista, Knaapi painottaa

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.

SOSTE liittyy Sociala Oy:n perustajaosakkaaksi25.5.2018 14:16Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on liittynyt alustapalvelu Sociala Oy:n kantaosakkaaksi. SOSTEn hallitus päätti osakkuudesta kokouksessaan 23.5. Sociala Oy toimii yhteiskunnallisena, yleishyödyllisenä ja voittoa tavoittelemattomana yrityksenä sosiaali- ja terveysalalla. Yhtiö toimii alustatoimijana sote-palveluita tuottaville järjestöille ja muille pienille palveluntuottajille. ”SOSTE tukee sosiaali- ja terveysjärjestöjä kehittämään toimintaansa muuttuvassa toimintaympäristössä. Tähän tähtää myös kantaosakkuus Sociala Oy:ssä. Järjestöjen palveluita on koottava yhteen ja tehtävä näkyväksi. Digitaalisilla alustoilla ja niitä käyttävillä palveluekosysteemeillä on tässä ratkaiseva rooli”, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi kertoo. ”Järjestöjen odotetaan ottavan paikkansa tasavertaisena kumppanina sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Uusien avauksien aika on nyt”, SOSTEn Knaapi lisää. Maakunta- ja soteuudistus korostaa järjestöjen välisen yhteistyön tärkeyttä. Sosiaali

Köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen nostettava Suomen talouspolitiikan keskeiseksi tavoitteeksi23.5.2018 15:57Tiedote

SOSTE ja EAPN-Fin vaativat Suomea tarttumaan aktiivisesti köyhyys- tai syrjäytymisriskin vähentämiseen, panostamaan laaja-alaisesti työllisyyspolitiikkaan sekä investoimaan hyvinvointiin, koulutukseen ja asuntoihin. Järjestöjen suosituksia noudattamalla suomalaisesta yhteiskunnasta voidaan tehdä entistä yhdenvertaisempi, eheämpi ja taloudellisesti kestävämpi. Euroopan komission maakohtaiset suositukset Suomelle julkistettiin tänään.