Maakuntauudistus haastaa myös järjestöjohdon

– Tarvitaan myös uudistuvia toimintamalleja, joissa järjestöt ovat maakuntien strategisia kumppaneita ja mukana omassa roolissaan ja omalla vahvuudellaan. Tuloksien saaminen ja työn vaikuttavuus edellyttävät kansallista tukea, paikallista kumppanuutta ja ennen kaikkea järjestöjohdon yhteistä sitoutumista, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi painottaa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n johtajan Anne Knaapin mukaan järjestöillä on juuri nyt tuhannen taalan paikka lähteä laajaan yhteistyöhön rakentamaan uusia maakuntia. Knaapi puhui järjestöjen toiminnanjohtajille tänään järjestetyssä perinteisessä Järjestöjohdon tammifoorumissa Kirkkonummella.

– Järjestöjen tulee vahvasti ottaa työn alle oman toiminnan näkyväksi tekeminen ja järjestötyön sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä hyvinvoinnin edistämiseen tuoma lisäarvo, Knaapi kehottaa.

Järjestöillä on kaikki edellytykset onnistua. Kuten sosiaali- ja terveysministeriön tekemässä selvityksessä (Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros 2017 – yhteenveto ja jatkotoimet) todetaan, järjestöjen kanssa halutaan tehdä yhteistyötä, ja jatkossa ”maakuntien omassa valmistelussa tulisi huomioida paikallisten järjestöpalveluntuottajien runsaus ja kentän rikkaus. Samoin järjestöjen muut roolit olisi tarpeen ottaa aktiivisemmin mukaan valmisteluun.”

Järjestöjen on siis oltava mukana luomassa uusien maakuntien rakenteita, mutta se yksin ei riitä. Järjestöjen on luotava yhteinen tahtotila strategiatyöstä ja yhteinen kieli talouden ja toiminnan ohjauksella.

– Tarvitaan myös uudistuvia toimintamalleja, joissa järjestöt ovat maakuntien strategisia kumppaneita ja mukana omassa roolissaan ja omalla vahvuudellaan. Tuloksien saaminen ja työn vaikuttavuus edellyttävät kansallista tukea, paikallista kumppanuutta ja ennen kaikkea järjestöjohdon yhteistä sitoutumista, Knaapi painottaa

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

Kutsu toimituksille: MS SOSTE 2018 avajaistilaisuuteen ja risteilylle 9.-10.10.5.10.2018 17:28Kutsu

M/S SOSTE avajaiset Aika: tiistai 9.10. klo 13 - 15 Paikka: Tennispalatsin Finnkino (Salomonkatu 15, Helsinki) M/S SOSTEn avajaisissa tapahtuman suojelija Juha Sipilä puhuu tulevaisuuden yhteiskunnasta. Toimittaja, tuottaja Arman Alizad pitää puheenvuoron arjen hyvinvoinnista, hyvän tekemisestä ja ihmisten tukemisesta. Lisäksi toimittaja ja tietokirjailija Anu Partanen pohtii puheenvuorossaan, millainen on yhteiskunta todella tarjoaa asukkailleen eniten vapautta ja millainen on hyvinvointivaltion tulevaisuus. Avajaisissa jaetaan myös vuoden 2018 SOSTE -palkinto. Palkinnon tarkoituksena on kiinnittää myönteisellä tavalla huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen sekä hyvinvointi-investointien merkitykseen. Avajaisten juontajana toimii Jasmin Hamid. M/S SOSTE -tapahtuman avajaiset pidetään Tennispalatsin Finnkinossa (Salomonkatu 15, Helsinki) ti 9.10.2018 klo 13.00 alkaen. Tilaisuus on maksuton. M/S SOSTE 2018 Horisontissa hyvinvointi - Välfärd i sikte Aika: t

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.