Maami Snellmanin romaani Merena ja lumottu peili Lasten LukuVarkaus -palkinnon finalistiksi

Valtakunnallinen Lasten LukuVarkaus -palkinto on jaettu vuodesta 2001 saakka ja sen suuruus on 3500€. Maami Snellmanin maagista realismia edustava teos vie lukijansa vuoteen 1941 pikkulottien aikaan. Kirja on samalla kunnianosoitus 100 vuotta täyttäneelle Lotta Swärd -järjestölle.
Merena ja lumottu peili tarjoaa maagista realismia yli 9-vuotiaille.

Helsinkiläinen kirjailija Maami Snellman on varhaiskasvatuksen ja sanataiteen opettaja, joka on kirjoittanut useita lasten- ja nuortenkirjoja. Merena ja lumottu peili sisältää jännittävän historiallisen seikkailun ja rohkean päähenkilön. Huumoria tarinaan tuo kahden hyvin erilaisen aikakauden törmäys: Merena puhuu ja käyttäytyy oudolla tavalla 1940-luvun ihmisten mielestä.

Merena käy peruskoulun viidettä luokkaa. Hän viihtyy itsekseen, koska muut oppilaat ovat niin erilaisia ja Merenasta tuntuu, ettei hän kuulu joukkoon. Hänellä on kuitenkin ihastuttava isomummi Fina, jonka kanssa hän lukee kirjoja ja kertoo tarinoita. Kun Merenan kesäloma alkaa, Fina kuolee. Ennen kuolemaansa Fina mainitsee Merenalle kreivitär Mulleswärdistä ja Hovilan kylästä, mutta hän ei ehdi sanoa aivan kaikkea. Kun äiti sitten tuo Merenalle Finan piirongin laatikosta ovaalinmuotoisen peilin, alkaa tapahtua kaikenlaista kummallista − eikä aikaakaan, kun Merena löytää itsensä keskeltä seikkailua. Pian hän oivaltaa matkanneensa vuoteen 1941 ja tutkivansa kreivitär Fredrika Mulleswärdin kartanoa, jossa tuntuu olevan jotakin salaperäistä. Kuka kreivitär Mulleswärd oikein on? Ja mitä varten kartano on hylätty? Entä miten Merena pääsee takaisin kotiin?

Lasten LukuVarkaus -kirjallisuuspalkinnon perustivat vuonna 2001 Stora Enso Oyj sekä Varkauden kaupunki. Vuosittain jaettava palkinto on arvoltaan 3 500 euroa. Esiraati luki Suomessa ja suomen kielellä vuonna 2021 julkaistut, palkinnon kategoriaan kuuluvat lastenromaanit. Esiraadin valitsemista finaalikirjoista (6 kpl) voittajakirjan valitsee lapsiraati, joka koostuu kuudesta varkautelaisesta alakoulun oppilaasta. Voittajakirja julkistetaan Vekara-Varkaus festivaaliviikolla ke 15.6.2022 klo 13.00.

Merena ja lumottu peili tarjoaa maagista realismia yli 9-vuotiaille.
Kansikuva: Laura Palmroth
Kuva: Eppu Nuotio