Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen, Kirjalansalmen sillan korjaaminen sekä Turku–Uusikaupunki-radan kunnostus. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtaja Kaisa Leiwon mukaan Varsinais-Suomen alueella liikenteen korjaus- ja kehittämiskohteita on tällä hetkellä runsaasti, sillä alueemme väylät ovat nyt kovilla.

”Tavaraliikenne alueella kasvoi kuluvan vuoden ensimmäisellä kolmanneksella noin 7 prosenttia ja henkilöliikenne 4 prosenttia, ja kasvu tuskin pysähtyy tähän. Väylien käyttö tulee vain kasvamaan, sillä positiivisen rakennemuutoksen ansiosta alueelle on ennakoitu syntyvän jopa 30 000 uutta työpaikkaa. Työvoiman alueellinen liikkuvuus edellyttää lisää investointeja liikenneinfrastruktuuriin", Leiwo toteaa ja muistuttaa, että kaikki alueen liikennehankkeet ovat erittäin tärkeitä niin liikenteen sujuvuuden kuin myös turvallisuuden kannalta.

Kauppakamarien liikennehankelistaus on elinkeinoelämän täsmälista alueidemme pahimmista liikenteen pullonkauloista ja merkittävistä kehittämiskohteista. Lista tähtää liikennejärjestelmän pitkäjänteiseen kehittämiseen ja tarjoaa työkalun päätöksentekoon liikenteen rahoituksesta.

“Liikennejärjestelmän suunnittelu on murroksessa. Nyt mietitään askelmerkkejä myös tulevalle maakuntauudistukselle, jossa maakunnille siirtyy vastuuta tienpidosta ja liikenteen suunnitelusta”, Keskuskauppakamarin liikenneasiantuntija Kaisa Saario painottaa.

Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on Saarion mukaan suuri merkitys alueiden ja yritysten kilpailukyvylle ja investointipäätöksille. Suomi on viennistä riippuvainen maa, jolla on pidemmät etäisyydet markkinoille kuin monella keskeisellä kilpailijamaalla. Hyvillä liikenneyhteyksillä on ainakin osittain mahdollista kompensoida etäisyyksien aiheuttamaa haittaa kilpailukyvylle.

“Liikenneyhteyksien toimivuus on keskeinen tekijä, kun yritykset tekevät päätöksiä investoinneista ja toimipaikan sijainnista. Keskuskauppakamarin Alueiden kilpailukyky -selvityksen mukaan kuusi kymmenestä yrityksestä valitsee sijaintipaikan liikenneyhteyksien ja työvoiman saatavuuden perusteella”, Saario toteaa.

Kaisa Leiwo, Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtaja
kaisa.leiwo@kauppakamari.fi, p. 040 5566 697

Kaisa Saario, Keskuskauppakamarin liikenneasiantuntija
kaisa.saario@chamber.fi, p. 040 5613 597

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Kauppakamarilta 40 000 euron lahjoitus Turun ammattikorkeakoululle13.11.2017 13:26Tiedote

Turun kauppakamari lahjoittaa Turun ammattikorkeakoululle 40 000 euroa. Lahjoitus tehdään ammattikorkeakoulun varainhankintaan. Kauppakamari tekee myös 10 000 euron sijoituksen Turun KY:n omistamaan kehitys- ja sijoitusyhtiö Monttu Ventures Oy:öön, jonka päätehtävänä on tukea Turun korkeakouluista ponnistavia kasvuyrityksiä. Lahjoituspäätökset tehtiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa viime perjantaina. Turun kauppakamari teki aiemmin tänä vuonna 50 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle. Kauppakamarin mielestä Suomen on tärkeää pitää huolta korkeasta koulutus- ja tutkimustasosta ja haluaa olla mukana tukemassa sitä. Yrityksille on ratkaisevaa turvata tutkimusinfra, joka mahdollistaa menestyksen. Kauppakamarilla on pitkä historia koulutuksen tukijana. Kauppakamarin edustajat olivat muun muassa vaikuttamassa jo 1950-luvulla Turun kauppakorkeakoulun perustamiseen ja osaavan työvoiman merkitystä elinkeinoelämälle on aina pidetty erittäin tärkeänä. Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamar

Kaisa Leiwo Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajaksi27.10.2017 12:09Tiedote

Turun kauppakamarin hallitus on valinnut kauppakamarin edunvalvonnan johtajan, kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwon vt. toimitusjohtajaksi 13.11.2017 alkaen. Uuden toimitusjohtajan valintaprosessi aloitetaan, kun juhlavuoden ohjelma ja juhlallisuudet on viety päätökseen. ”Halusimme ratkaista tilanteen kauppakamarin kannalta mahdollisimman jouhevasti, koska nykyinen toimitusjohtaja Minna Arve siirtyy Turun kaupunginjohtajaksi nopealla aikataululla. Kaisa Leiwo tuntee edunvalvonnan kokonaisuuden ja on vakuuttanut hallituksen kyvyillään hahmottaa vaikuttamisen prosesseja ja viedä asioita eteenpäin”, toteaa kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.