Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna, Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen sekä Kirjalansalmen sillan korjaaminen yhdistettynä Kaarinan läntisen ohikulkutien suunnitteluun. Kauppakamarit muistuttavat listalla, että niin vientireittien sujuvuus kuin työssäkäynti kärsii, mikäli luvattu rahoitustason nosto lykkääntyy.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo toteaa, että Varsinais-Suomessa liikenne kasvaa muuta maata nopeammin, mutta tiet ovat huonokuntoisia ja onnettomuuksia on paljon.

”Varsinais-Suomessa liikennemäärät ovat suuret ja tieverkko on vanhaa. Pääteiden liikenne lisääntyi vuonna 2017 koko maassa noin 2,2 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen, ja suurinta kasvu oli juuri Varsinais-Suomen alueella, jossa kasvua oli 5,2 prosenttia. Myös henkilö- ja pakettiautoliikenne pääteillä kasvoi alueellisesti tarkasteltuna eniten Varsinais-Suomessa”, hän sanoo.

Koko maan huonokuntoisista silloista 20 prosenttia ja huonokuntoisista päällysteistä 14 prosenttia (noin 1000 kilometriä) sijaitsee Varsinais-Suomessa. Alueella on myös paljon vanhentuneita liittymäratkaisuja.

Tiestön kehittämisen lisäksi yksi alueen tärkeimmistä liikennehankkeista on Tunnin juna Turusta Helsinkiin. Hanke edistäisi merkittävästi myös yhteistä työssäkäyntialuetta Helsinki–Turku–Tampere eli niin sanottua kasvukolmiota.

”Iloitsemme siitä, että valtiovarainministeriö nosti ratahankkeen esille budjettiesityksessään. Esityksessä ei kuitenkaan luvattu yhtään lisärahaa aiemmin myönnetyn 40 miljoonan euron suunnittelurahan lisäksi. Poliittinen päätös rakentamisesta tarvitaan seuraavan hallituksen aikana”, Leiwo sanoo.

Kauppakamarien liikennehankelistaus on elinkeinoelämän täsmälista Suomen eri alueiden pahimmista liikenteen pullonkauloista ja merkittävistä kehittämiskohteista. Lista tähtää liikennejärjestelmän pitkäjänteiseen kehittämiseen ja tarjoaa työkalun päättäjille.

“Kauppakamarien liikennehankelistauksessa on monia hankkeita, joilla vastataan liikenteen päästövähennystavoitteisiin ja yritysten kuljetustarpeisiin. Esimerkiksi raideyhteyksien kehittäminen vaatii hallitukselta pitkänäköisyyttä, sillä valmistelusta ja kaavoituksesta voi olla pitkä matka siihen, että saadaan valmista jälkeä. Lista onkin erityisen ajankohtainen nyt, kun liikenteen runkoverkkoa ja 12-vuotista ohjelmaa pohditaan”, toteaa listaa koonnut Keskuskauppakamarin liikenneasiantuntija Kaisa Saario.

Lisätietoja:

Kauppakamarien liikennehankelistaus 2018

Kaisa Leiwo, Turun kauppakamarin toimitusjohtaja
kaisa.leiwo@kauppakamari.fi, p. 040 5566 697

Kaisa Saario, Keskuskauppakamarin liikenneasiantuntija
kaisa.saario@chamber.fi, p. 040 5613 597

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.