Maankäyttö- ja rakennuslaissa turvattava elinkeinojen elinvoima sekä vahvistettava maanomistajan oikeuksia

Käynnissä olevan maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) kokonaisuudistuksen toteutusmallilla on merkittävä vaikutus siihen, minkälaisessa toimintaympäristössä Suomen yritykset ja elinkeinoelämä uudet haasteet ja mahdollisuudet kohtaavat.

– MTK, SLC, Rakennusteollisuus ja Elinkeinoelämän keskusliitto
TIEDOTE 15.1.2021

Mittavan MRL-uudistuksen valmistelu lähenee loppua, ja julkista lausuntokierrosta odotetaan maaliskuulle. MTK:n, SLC:n, Rakennusteollisuus RT:n ja ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yhteisessä MRL-webinaarissa 15.1. keskustellaan, onko elinkeinoelämän ääntä kuultu riittävästi.

Yksi uudistuksen tärkeistä tavoitteista on ollut alueidenkäytön suunnittelujärjestelmän yksinkertaistaminen. Nyt on pidettävä huoli siitä, että se toteutuu, järjestöt toteavat yhdessä.

– MTK pyrkii uudistuksessa viemään etenkin omistusoikeutta ja korvaustasoja maanomistajalle suotuisampaan suuntaan. Maanomistajat kokevat voimattomuutta kaavoituksessa tai pelkäävät sekavuutta ja lisäbyrokratiaa tavallisille metsänomistajille ja viljelijöille, MTK:n lakimies Leena Kristeri toteaa.

Uudistuksessa on tärkeää kehittää kaavoituksen ja rakentamisen sääntelyä niin, että poistetaan turhat viiveet kaavoituksesta sekä helpotetaan kaavoituksen ja rakentamisen käynnistymistä.

– Lakiin lisättäväksi esitetyt kaava-aloiteoikeus ja mahdollisuus tehdä kaavaehdotuksia ovat keskeisiä ja erittäin kannatettavia uudistuksia ja vastaavat osaltaan kaavoituksen vauhdittamiseen. Näillä uudistuksilla edistetään samalla ripeää kaupunkikehitystä ja ilmaston muutoksen hillintää, kun mm. uusiutuvan ja vähähiilisen energiantuotannon hankkeet saavat vauhtia, EK:n johtava asiantuntija Satu Räsänen sanoo.

Suurimmissa kasvukeskuksissa tonttimaan niukkuus vaikeuttaa asuntohankkeiden käynnistymistä. Maanomistajien aloitteilla saadaan uusia ja täydennysrakennettavia alueita asuntorakentamiseen piiriin.

– Kuntien antaessa esimerkiksi rakennusliikkeille mahdollisuuden valmistella kaavaa saadaan aikaan toteutumiskelpoisia hankkeita ja lisäresursseja kaavoitukseen. Meillä on jo hyviä esimerkkejä siitä, kuinka kuntien ja rakennusliikkeiden yhteistyössä on toteutettu erityisesti täydennysrakennushankkeita, joissa asuntoja on rakennettu hyville sijainneille valmiiden palvelujen ja liikenneyhteyksien varrelle. Kaavamonopoli säilyy silti aina kunnalla, Rakennusteollisuus RT:n elinkeinoasioista vastaava johtaja Anu Kärkkäinen toteaa.

Maanomistajat odottavat uudistukselta avoimuutta sekä laadukasta vuorovaikutusta.

– Esimerkiksi luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on tärkeää, mutta luonnonsuojelun tulee olla joko vapaaehtoista tai perustua lakiin. Vapaaehtoisissa suojelutoimissa kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Toimiva vuorovaikutus ja ennustettavuus ovat pitkäjänteisen metsänkäytön edellytyksiä. Korvausten on lisäksi tietenkin toteuduttava oikeudenmukaisesti, jos maanomistajan oikeuksia kaavoituksella rajataan, painottaa SLC:n varapuheenjohtaja Thomas Antas.

Keskustelua aiheesta voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #MRLuudistus.

• Leena Kristeri, lakimies, MTK, puh. 040 507 4088
  • Thomas Antas, varapuheenjohtaja, SLC, puh. 050 3079919
  • Satu Räsänen, johtava asiantuntija, EK, puh. 040 192 0273
  • Anu Kärkkäinen, johtaja, Rakennusteollisuus, puh. 050 337 6699

Tiedotustilaisuus 25.2. klo 9: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä??24.2.2021 12:49:30 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * - * - * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

KUTSU TIEDOTUSTILAISUUTEEN: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä? 19.2.2021 11:04:10 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * * * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

MTK:n #maakasvuun esityksillä elvytetään koko Suomea17.2.2021 09:57:37 EETTiedote

Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäinen versio toimitetaan komissiolle maaliskuussa. Viime viikolla hallitus tiivisti ohjelman painotuksen neljään pilariin. MTK näkee pilareissa mahdollisuuksia ja nostaa esille jokaiseen pilariin kärkikeinon, joilla on ilmastohyötyjä sekä myönteisiä talous-, työllisyys- ja tuottavuusvaikutuksia. Ennen kaikkea on tärkeä saavuttaa iso muutos korvaamalla fossiilisia raaka-aineita biotalouden tuotteilla. - Haluamme nostaa kestävän rahoituksen kriteereitä täyttäviä kokonaisuuksia, joilla edistetään alueiden välistä tasavertaisuutta ja esimerkiksi sote-palveluiden viisasta uudistumista, toteaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.