Maankäyttösektoria koskevassa LULUCF-asetuksessa alustava sopu

Euroopan komissio, neuvosto ja parlamentti pääsivät alustavaan sopuun maankäyttösektorin (LULUCF) ilmastotavoitteita säätelevästä asetuksesta. Neuvottelujen lopputulos tarkoittaa, että EU-alueen maankäyttösektorin nieluja tulee lisätä 15 % alle kymmenessä vuodessa.

Neuvottelujen lopputuloksena osapuolet sopivat, että EU:n maankäyttösektorin tulee vuonna 2030 sitoutua poistamaan ilmakehästä -310 Mt CO2, tästä Suomen osuus on -17,8 Mt. Vuoden 2030 jälkeisestä ajasta ei päästy sopuun, mutta komissio antaa asiasta uuden lainsäädäntöehdotuksen myöhemmin.

- Ilmastolain mukaan EU-alueen tulee olla hiilineutraali vuonna 2050. Maankäyttösektorin nieluilla on tässä tärkeä, mutta rajallinen rooli, sanoo Metsäteollisuus ry:n kansainvälisten ja EU-metsäasioiden päällikkö Maija Rantamäki.

Suomessa uuden LULUCF-asetuksen tavoitteeseen pääseminen vaatii merkittäviä toimenpiteitä koko maankäyttösektorilla, joka kattaa viljelysmaat, metsät, metsityksen ja metsäkadon. Metsäteollisuus ry katsoo, että metsien osalta on tärkeää panostaa metsien kasvukunnon lisäämiseen esimerkiksi toteuttamalla metsänhoitotoimenpiteet oikea-aikaisesti ja hoitamalla hoitorästit.

- Tavoitteiden saavuttamiseksi on koko maankäyttösektorilla tehtävä merkittäviä käytännön toimenpiteitä. Metsissä taimikoiden ja nuorten metsien hoitoa on lisättävä ja metsien ravinnetaloutta parannettava. Oikein ajoitetut metsänhoitotoimenpiteet ovat tärkeässä roolissa myös nieluja pienentävien metsätuhojen ennaltaehkäisyssä, Rantamäki painottaa.

LULUCF-asetus on osa EU:n heinäkuussa 2020 julkaisemaa ilmastopakettia (ns. 55-valmiuspaketti), joka sisältää 12 lainsäädäntöehdotusta. Kaikki paketin lainsäädäntöehdotukset ovat nyt edenneet kolmikantaneuvotteluvaiheeseen.

Lisätietoja: Maija Rantamäki, +358 40 828 012, maija.rantamaki@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 74 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työelämäpoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 74,000 people. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

EU:n kestävän rahoituksen alainen esitys monimuotoisuuskriteeristöksi ei huomioi metsien erilaisuutta eikä kansallisia erityispiirteitä28.11.2022 15:45:01 EET | Tiedote

Komission alainen kestävän rahoituksen platformi julkaisi tänään raporttinsa, joka sisältää tekniset kriteerit luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi metsätaloudessa. Esitys kriteeristöksi ei ota riittävästi huomioon metsien erilaisuutta eikä kansallisia erityispiirteitä. Lisäksi se uhkaa laskea merkittävästi metsätalouden kannattavuutta ja pitkän ajan hiilinieluja.

Metsäteollisuus jatkaa pitkäjänteistä vastuullisuustyötään: vastuullisuussitoumusten väliraportti kuvaa myönteistä kehitystä23.11.2022 08:58:29 EET | Tiedote

Metsäteollisuuden vastuullisuussitoumusten toinen väliraportti kertoo omaehtoisten vastuullisuussitoumusten ohjaavan koko alaa entistä vastuullisempaan suuntaan. Raportin tulokset kuvaavat myönteistä kehitystä kohti asetettuja kunnianhimoisia tavoitteita: Sertifiointiaste nousee, lahopuuta, järeitä puita ja lehtipuustoa on metsissä aiempaa enemmän, vesistökuormitus vähenee ja uusiutuvan energian osuus metsäteollisuuden energiantuotannossa lähenee 90 prosentin tavoitetta.

Seppo Parvi jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana22.11.2022 13:38:10 EET | Tiedote

Stora Enson talousjohtaja ja Suomen maajohtaja Seppo Parvi on valittu jatkamaan Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana. Puheessaan yhdistyksen syyskokoukselle Parvi korosti uusiutuvan puun olennaista osaa eurooppalaisessa materiaali- ja energiaomavaraisuudessa, tärkeänä osana Euroopan menestystä ja turvallisuutta. Kokouksen vieraana puhunut kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo alleviivasi puheessaan teollisuuden vakaan ja ennustettavan toimintaympäristön merkitystä.