Maanviljelijät protestoivat rehuohran tuontia vastaan Vaasan satamassa 9.11. – kutsumme median seuraamaan tapahtumaa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan satamaan suuntautuvan mielenilmaisun torstaina 9.11. kello 11. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista.

Pohjalaisviljelijät osoittavat mieltään, koska Lantmännen Agro tuo maahan 3 000 tonnin rehuohralastin Ruotsista. MTK:n johtokunnan mielestä toimi on vihamielinen, koska vastaava määrä ja laatu rehuohraa olisi ollut saatavilla Suomesta edullisempaan hintaan. Tuonti lisää rehuohran tarjontaa kotimaisilla markkinoilla ja vaikeuttaa viljanviljelijöiden heikkoa taloustilannetta. Tuomalla jäännöseriä Ruotsista, vetää ruotsalaisomisteinen Lantmännen Agro suomalaisen rehuviljan tuottajahintoja entistäkin alemmas.

Valtiovalta on pyrkinyt helpottamaan viljelijöiden heikkoa taloustilannetta, jota satovahingot ovat monilla maatiloilla entisestään vaikeuttaneet. Viljelijöiden mielestä myös Suomessa toimivien rehukauppiaiden tulee tuntea vastuunsa ja suosia tässä tilanteessa suomalaisia rehuja tuonnin sijaan etenkin, kun hintakin selkeästi puoltaa suomalaisen käyttöä.

Ruotsista tuotuna rehuohratonnin arvo Suomessa nousee yli 170 euron. Rehuohran hinta Enköpingissä Ruotsissa on tällä hetkellä 1 400 kruunua tonnilta eli noin 142 euroa. Rahdin ja muiden lisäkulujen lasketaan olevan vähintään 30 euroa tonnilta. Vastaavan erän ostaminen Suomesta maksaisi Lantmännen Agron omien ostohintatietojen mukaan 137 euroa tonnilta.

Viljelijöiden kokoontumisajat ja paikat

Rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu Vaasan Vaskiluodon satamaan torstaina 9.11. kello 11.00 Ruotsin Västeråsista.

Viljelijät saapuvat aamulla Vaasan lähettyvillä oleville kokoontumispisteille omalla traktorilla tai autolla. Näistä paikoista viljelijät ajavat letkassa kohti Vaasan Vaskiluodon satamaa:

– kokoontuminen torstaina 9.11 kello 9.00 Koivulahden St1 (Kokkolantie 1134, 66530 Koivulahti), josta yhteislähtö kello 9.30

– kokoontuminen torstaina 9.11 kello 9.00 Fladan St 1 (Rantatie 1, 65520 Helsingby), josta yhteislähtö kello 9.30.

Kutsumme median seuraamaan mielenilmaisua kokoontumispaikoille ja Vaasan satamaan.

Lisätietoja
Esa Similä, maanviljelijä, MTK:n peltokasvivaliokunnan puheenjohtaja, 0400 906 266

Yrjö Ojaniemi, toiminnanjohtaja, MTK-Etelä-Pohjanmaa, 040 520 0258
Ari Perälä, kenttäpäällikkö, MTK-Etelä-Pohjanmaa, 040 176 6680

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.