Maanviljelijät protestoivat rehuohran tuontia vastaan Vaasan satamassa 9.11. – kutsumme median seuraamaan tapahtumaa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan satamaan suuntautuvan mielenilmaisun torstaina 9.11. kello 11. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista.

Pohjalaisviljelijät osoittavat mieltään, koska Lantmännen Agro tuo maahan 3 000 tonnin rehuohralastin Ruotsista. MTK:n johtokunnan mielestä toimi on vihamielinen, koska vastaava määrä ja laatu rehuohraa olisi ollut saatavilla Suomesta edullisempaan hintaan. Tuonti lisää rehuohran tarjontaa kotimaisilla markkinoilla ja vaikeuttaa viljanviljelijöiden heikkoa taloustilannetta. Tuomalla jäännöseriä Ruotsista, vetää ruotsalaisomisteinen Lantmännen Agro suomalaisen rehuviljan tuottajahintoja entistäkin alemmas.

Valtiovalta on pyrkinyt helpottamaan viljelijöiden heikkoa taloustilannetta, jota satovahingot ovat monilla maatiloilla entisestään vaikeuttaneet. Viljelijöiden mielestä myös Suomessa toimivien rehukauppiaiden tulee tuntea vastuunsa ja suosia tässä tilanteessa suomalaisia rehuja tuonnin sijaan etenkin, kun hintakin selkeästi puoltaa suomalaisen käyttöä.

Ruotsista tuotuna rehuohratonnin arvo Suomessa nousee yli 170 euron. Rehuohran hinta Enköpingissä Ruotsissa on tällä hetkellä 1 400 kruunua tonnilta eli noin 142 euroa. Rahdin ja muiden lisäkulujen lasketaan olevan vähintään 30 euroa tonnilta. Vastaavan erän ostaminen Suomesta maksaisi Lantmännen Agron omien ostohintatietojen mukaan 137 euroa tonnilta.

Viljelijöiden kokoontumisajat ja paikat

Rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu Vaasan Vaskiluodon satamaan torstaina 9.11. kello 11.00 Ruotsin Västeråsista.

Viljelijät saapuvat aamulla Vaasan lähettyvillä oleville kokoontumispisteille omalla traktorilla tai autolla. Näistä paikoista viljelijät ajavat letkassa kohti Vaasan Vaskiluodon satamaa:

– kokoontuminen torstaina 9.11 kello 9.00 Koivulahden St1 (Kokkolantie 1134, 66530 Koivulahti), josta yhteislähtö kello 9.30

– kokoontuminen torstaina 9.11 kello 9.00 Fladan St 1 (Rantatie 1, 65520 Helsingby), josta yhteislähtö kello 9.30.

Kutsumme median seuraamaan mielenilmaisua kokoontumispaikoille ja Vaasan satamaan.

Lisätietoja
Esa Similä, maanviljelijä, MTK:n peltokasvivaliokunnan puheenjohtaja, 0400 906 266

Yrjö Ojaniemi, toiminnanjohtaja, MTK-Etelä-Pohjanmaa, 040 520 0258
Ari Perälä, kenttäpäällikkö, MTK-Etelä-Pohjanmaa, 040 176 6680

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.