Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 11

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.

Viljelijöiden kokoontumispaikka Vaasan Vaskiluodon satamassa

Pohjalaiset viljelijät osoittavat mieltään, koska Lantmännen Agro tuo maahan 3 000 tonnin rehuohralastin Ruotsista. MTK:n johtokunnan mielestä toimi on vihamielinen, koska vastaava määrä ja laatu rehuohraa olisi ollut saatavilla Suomesta edullisempaan hintaan. Tuonti lisää rehuohran tarjontaa kotimaisilla markkinoilla ja vaikeuttaa viljanviljelijöiden heikkoa taloustilannetta. Tuomalla jäännöseriä Ruotsista, vetää ruotsalaisomisteinen Lantmännen Agro suomalaisen rehuviljan tuottajahintoja entistäkin alemmas.

Valtiovalta on pyrkinyt helpottamaan viljelijöiden heikkoa taloustilannetta, jota satovahingot ovat monilla maatiloilla entisestään vaikeuttaneet. Viljelijöiden mielestä myös Suomessa toimivien rehukauppiaiden tulee tuntea vastuunsa ja suosia tässä tilanteessa suomalaista rehuohraa tuonnin sijaan etenkin kun hinta puoltaa selkeästi kotimaista.

Ruotsista tuotuna rehuohratonnin arvo Suomessa nousee yli 170 euron. Rehuohran hinta Enköpingissä Ruotsissa on tällä hetkellä 1 400 kruunua tonnilta eli noin 142 euroa. Rahdin ja muiden lisäkulujen lasketaan olevan vähintään 30 euroa tonnilta. Vastaavan erän ostaminen Suomesta maksaisi Lantmännen Agron omien hintatietojen mukaan 137 euroa tonnilta.

Viljelijöiden kokoontumisajat ja paikat

Rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu Ruotsin Västeråsista Vaasan Vaskiluodon satamaan torstaina 9.11. kello 11.00.

Viljelijät saapuvat aamulla Vaasan lähettyvillä oleville kokoontumispisteille traktorilla tai autolla. Viljelijät ajavat letkassa kohti Vaasan satamaa näistä paikoista:

– kokoontuminen torstaina 9.11. kello 9.00 Koivulahden St1 (Kokkolantie 1134, 66530 Koivulahti), josta yhteislähtö kello 9.30

– kokoontuminen torstaina 9.11. kello 9.00 Fladan St 1 (Rantatie 1, 65520 Helsingby), josta yhteislähtö kello 9.30.

Kutsumme median seuraamaan mielenilmaisua Vaasan satamaan.

Lisätietoja

Esa Similä, maanviljelijä, MTK:n peltokasvivaliokunnan puheenjohtaja, 0400 906 266
Yrjö Ojaniemi, toiminnanjohtaja, MTK-Etelä-Pohjanmaa, 040 520 0258

Viljelijöiden kokoontumispaikka Vaasan Vaskiluodon satamassa

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.