Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 11

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.

Viljelijöiden kokoontumispaikka Vaasan Vaskiluodon satamassa

Pohjalaiset viljelijät osoittavat mieltään, koska Lantmännen Agro tuo maahan 3 000 tonnin rehuohralastin Ruotsista. MTK:n johtokunnan mielestä toimi on vihamielinen, koska vastaava määrä ja laatu rehuohraa olisi ollut saatavilla Suomesta edullisempaan hintaan. Tuonti lisää rehuohran tarjontaa kotimaisilla markkinoilla ja vaikeuttaa viljanviljelijöiden heikkoa taloustilannetta. Tuomalla jäännöseriä Ruotsista, vetää ruotsalaisomisteinen Lantmännen Agro suomalaisen rehuviljan tuottajahintoja entistäkin alemmas.

Valtiovalta on pyrkinyt helpottamaan viljelijöiden heikkoa taloustilannetta, jota satovahingot ovat monilla maatiloilla entisestään vaikeuttaneet. Viljelijöiden mielestä myös Suomessa toimivien rehukauppiaiden tulee tuntea vastuunsa ja suosia tässä tilanteessa suomalaista rehuohraa tuonnin sijaan etenkin kun hinta puoltaa selkeästi kotimaista.

Ruotsista tuotuna rehuohratonnin arvo Suomessa nousee yli 170 euron. Rehuohran hinta Enköpingissä Ruotsissa on tällä hetkellä 1 400 kruunua tonnilta eli noin 142 euroa. Rahdin ja muiden lisäkulujen lasketaan olevan vähintään 30 euroa tonnilta. Vastaavan erän ostaminen Suomesta maksaisi Lantmännen Agron omien hintatietojen mukaan 137 euroa tonnilta.

Viljelijöiden kokoontumisajat ja paikat

Rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu Ruotsin Västeråsista Vaasan Vaskiluodon satamaan torstaina 9.11. kello 11.00.

Viljelijät saapuvat aamulla Vaasan lähettyvillä oleville kokoontumispisteille traktorilla tai autolla. Viljelijät ajavat letkassa kohti Vaasan satamaa näistä paikoista:

– kokoontuminen torstaina 9.11. kello 9.00 Koivulahden St1 (Kokkolantie 1134, 66530 Koivulahti), josta yhteislähtö kello 9.30

– kokoontuminen torstaina 9.11. kello 9.00 Fladan St 1 (Rantatie 1, 65520 Helsingby), josta yhteislähtö kello 9.30.

Kutsumme median seuraamaan mielenilmaisua Vaasan satamaan.

Lisätietoja

Esa Similä, maanviljelijä, MTK:n peltokasvivaliokunnan puheenjohtaja, 0400 906 266
Yrjö Ojaniemi, toiminnanjohtaja, MTK-Etelä-Pohjanmaa, 040 520 0258

Viljelijöiden kokoontumispaikka Vaasan Vaskiluodon satamassa

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät protestoivat rehuohran tuontia vastaan Vaasan satamassa 9.11. – kutsumme median seuraamaan tapahtumaa8.11.2017 14:03Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan satamaan suuntautuvan mielenilmaisun torstaina 9.11. kello 11. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista.