Maanviljelijät ympäri maailman kokoontuvat tänään Helsinkiin hakemaan yhteistä näkemystä globaalin ruuantuotannon haasteisiin

Maanviljelijäjärjestöjen ja -osuuskuntien johtoa ympäri maailman sekä maatalouden asiantuntijoita kansainvälisisistä järjestöistä ja instituutiosta kokoontuu tänään Maailman viljelijäjärjestö WFO:n (World Farmers’ Organisation) yleiskokoukseen Helsinkiin. Finlandia-talossa 12.–15.6.2017 pidettävässä kokouksessa linjataan toiminnan periaatteet maataloustuottajien globaaliin edunvalvontaan vuosille 2018–2028 ja valitaan järjestön johto. Kokoukseen odotetaan kaikkiaan 350 osallistujaa 44 maasta.

Kokouksessa haetaan yhteistä näkemystä, miten globaalia ruuantuotantoa voidaan tehostaa kestävällä tavalla vähentämään nälänhätää ja vastaamaan väestönkasvuun, miten maa- ja metsätaloutta kehittämällä voidaan hillitä ilmastonmuutosta, miten viljelijöiden heikentynyttä asemaa ruokaketjussa voidaan parantaa ja minkälaisin edellytyksin maataloustuotteiden kansainvälistä kauppaa voidaan vapauttaa.

Kokousta isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä Pellervo. Tapahtuma on osa Suomi 100 ja MTK 100 -juhlavuotta.

Kutsumme median edustajat seuraamaan yleiskokousta kaikkina päivinä. WFO järjestää mediatilaisuudet Finlandia-talolla tiistaina 13.6. kello 13.30, jolloin järjestön vastavalittu puheenjohtaja esittäytyy medialounaalla ja keskiviikkona 14.6. kello 11, jolloin esitellään maailman viljelijöiden linjauksia mm. ilmastonmuutoksen hillintään ja ruokaturvaan liittyen.

Olet tervetullut osallistumaan myös maatila- ja yritysvierailupäivään torstaina 15.6. kello 8 alkaen.

Osallistuminen yleiskokoukseen ja mediatapahtumiin edellyttää akkreditoitumista ennakkoon. Kokouksessa on tulkkaus suomeksi.

Akkreditoidu kokoukseen, ilmoittaudu tapahtumiin ja katso ohjelma täältä: https://www.lyyti.fi/reg/WFO_yleiskokous

Lisätietoja kokouksesta

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Johtaja Seppo Kallio, MTK, 040 751 1178
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060 (mediajärjestelyt)
Viestinnän suunnittelija Jami Lauttalammi, MTK, 040 920 9724 (mediajärjestelyt)
Tiedottaja Mia Wikström, SLC, 050 3553 213 (mediajärjestelyt)

Lue lisää WFO:n yleiskokouksesta Helsingissä: http://www.wfo-oma.com/GA2017

Seuraa kokousta somessa: #wfoga2017

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.