Maanviljelijät ympäri maailman kokoontuvat tänään Helsinkiin hakemaan yhteistä näkemystä globaalin ruuantuotannon haasteisiin

Maanviljelijäjärjestöjen ja -osuuskuntien johtoa ympäri maailman sekä maatalouden asiantuntijoita kansainvälisisistä järjestöistä ja instituutiosta kokoontuu tänään Maailman viljelijäjärjestö WFO:n (World Farmers’ Organisation) yleiskokoukseen Helsinkiin. Finlandia-talossa 12.–15.6.2017 pidettävässä kokouksessa linjataan toiminnan periaatteet maataloustuottajien globaaliin edunvalvontaan vuosille 2018–2028 ja valitaan järjestön johto. Kokoukseen odotetaan kaikkiaan 350 osallistujaa 44 maasta.

Kokouksessa haetaan yhteistä näkemystä, miten globaalia ruuantuotantoa voidaan tehostaa kestävällä tavalla vähentämään nälänhätää ja vastaamaan väestönkasvuun, miten maa- ja metsätaloutta kehittämällä voidaan hillitä ilmastonmuutosta, miten viljelijöiden heikentynyttä asemaa ruokaketjussa voidaan parantaa ja minkälaisin edellytyksin maataloustuotteiden kansainvälistä kauppaa voidaan vapauttaa.

Kokousta isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä Pellervo. Tapahtuma on osa Suomi 100 ja MTK 100 -juhlavuotta.

Kutsumme median edustajat seuraamaan yleiskokousta kaikkina päivinä. WFO järjestää mediatilaisuudet Finlandia-talolla tiistaina 13.6. kello 13.30, jolloin järjestön vastavalittu puheenjohtaja esittäytyy medialounaalla ja keskiviikkona 14.6. kello 11, jolloin esitellään maailman viljelijöiden linjauksia mm. ilmastonmuutoksen hillintään ja ruokaturvaan liittyen.

Olet tervetullut osallistumaan myös maatila- ja yritysvierailupäivään torstaina 15.6. kello 8 alkaen.

Osallistuminen yleiskokoukseen ja mediatapahtumiin edellyttää akkreditoitumista ennakkoon. Kokouksessa on tulkkaus suomeksi.

Akkreditoidu kokoukseen, ilmoittaudu tapahtumiin ja katso ohjelma täältä: https://www.lyyti.fi/reg/WFO_yleiskokous

Lisätietoja kokouksesta

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Johtaja Seppo Kallio, MTK, 040 751 1178
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060 (mediajärjestelyt)
Viestinnän suunnittelija Jami Lauttalammi, MTK, 040 920 9724 (mediajärjestelyt)
Tiedottaja Mia Wikström, SLC, 050 3553 213 (mediajärjestelyt)

Lue lisää WFO:n yleiskokouksesta Helsingissä: http://www.wfo-oma.com/GA2017

Seuraa kokousta somessa: #wfoga2017

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.