Maanviljelijät ympäri maailman kokoontuvat tänään Helsinkiin hakemaan yhteistä näkemystä globaalin ruuantuotannon haasteisiin

12.6.2017 06:00 | Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Maanviljelijäjärjestöjen ja -osuuskuntien johtoa ympäri maailman sekä maatalouden asiantuntijoita kansainvälisisistä järjestöistä ja instituutiosta kokoontuu tänään Maailman viljelijäjärjestö WFO:n (World Farmers’ Organisation) yleiskokoukseen Helsinkiin. Finlandia-talossa 12.–15.6.2017 pidettävässä kokouksessa linjataan toiminnan periaatteet maataloustuottajien globaaliin edunvalvontaan vuosille 2018–2028 ja valitaan järjestön johto. Kokoukseen odotetaan kaikkiaan 350 osallistujaa 44 maasta.

Kokouksessa haetaan yhteistä näkemystä, miten globaalia ruuantuotantoa voidaan tehostaa kestävällä tavalla vähentämään nälänhätää ja vastaamaan väestönkasvuun, miten maa- ja metsätaloutta kehittämällä voidaan hillitä ilmastonmuutosta, miten viljelijöiden heikentynyttä asemaa ruokaketjussa voidaan parantaa ja minkälaisin edellytyksin maataloustuotteiden kansainvälistä kauppaa voidaan vapauttaa.

Kokousta isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä Pellervo. Tapahtuma on osa Suomi 100 ja MTK 100 -juhlavuotta.

Kutsumme median edustajat seuraamaan yleiskokousta kaikkina päivinä. WFO järjestää mediatilaisuudet Finlandia-talolla tiistaina 13.6. kello 13.30, jolloin järjestön vastavalittu puheenjohtaja esittäytyy medialounaalla ja keskiviikkona 14.6. kello 11, jolloin esitellään maailman viljelijöiden linjauksia mm. ilmastonmuutoksen hillintään ja ruokaturvaan liittyen.

Olet tervetullut osallistumaan myös maatila- ja yritysvierailupäivään torstaina 15.6. kello 8 alkaen.

Osallistuminen yleiskokoukseen ja mediatapahtumiin edellyttää akkreditoitumista ennakkoon. Kokouksessa on tulkkaus suomeksi.

Akkreditoidu kokoukseen, ilmoittaudu tapahtumiin ja katso ohjelma täältä: https://www.lyyti.fi/reg/WFO_yleiskokous

Lisätietoja kokouksesta

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Johtaja Seppo Kallio, MTK, 040 751 1178
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060 (mediajärjestelyt)
Viestinnän suunnittelija Jami Lauttalammi, MTK, 040 920 9724 (mediajärjestelyt)
Tiedottaja Mia Wikström, SLC, 050 3553 213 (mediajärjestelyt)

Lue lisää WFO:n yleiskokouksesta Helsingissä: http://www.wfo-oma.com/GA2017

Seuraa kokousta somessa: #wfoga2017

Pohjoismaiden maanviljelijät kokoontuvat Hämeenlinnaan ruotimaan alan digitalisoitumista 16.-18.8.201715.8.2017 09:44Kutsu

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC:n laajennettu yleiskokous järjestetään Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolla 16.-18.8.2017. Kokouksessa pohjoismaiset viljelijäjärjestöt keskustelevat muun muassa ruoka-alan digitalisoitumisen haasteista ja mahdollisuuksista sekä osuustoiminnan kilpailueduista ja tulevaisuudennäkymistä. Kokoukseen osallistuu toistasataa viljelijä- ja osuustoimintajärjestöjen edustajaa. Suomella on NBC:n puheenjohtajuus 2015-2017.

Sadonkorjuun kasviksia lautasille15.8.2017 07:00Tiedote

Elokuun loppupuoliskon viikot 33 ja 34 on nimetty Suomessa kasvisten sadonkorjuuviikoiksi. Valtakunnallisia kasvisviikkoja päästään viettämään tänäkin vuonna. Avomaan ammattiviljelijöiden huolenpidossa kasvikset ovat kehittyneet varmasti, vaikkakin kylmyyden takia hitaasti. Joillekin kasveille viileys on jopa etu. Esimerkiksi salaateissa ei ole havaittu laatuongelmia, eivätkä kasvit ole alkaneet kukkia, kuten niille käy helteillä. Myös kukka-, parsa- ja keräkaaleille kesän lämpölukemat ovat olleet riittäviä.

Lähiruoka- ja pienpanimotrendit esillä Herkkujen Suomi-lähiruokatapahtumassa3.8.2017 10:03Tiedote

Tänään alkava lähiruokatapahtuma Herkkujen Suomi ja Syystober-olutjuhla järjestetään Helsingin Rautatientorilla jo seitsemättä kertaa, ja tänä vuonna tapahtuma on uudistunut ja yhtenäistynyt yhdeksi tapahtumakokonaisuudeksi. Tapahtuman teema #Syödäänyhdessä yhdistää oluen ja lähiruuan yhtenäisellä anniskelu- ja ruoka-alueella. Lähiruuan ja suomalaisen oluen tuotanto ja kulutus on kasvanut Suomessa tasaista vauhtia, ja suoramyynti kiinnostaa kuluttajaa ja tuottajaa enemmän kuin koskaan. Herkkujen Suomessa kuluttaja pääsee tutustumaan lähiruoka- ja pienpanimotrendeihin ja ostamaan herkkuja suoraan tuottajalta.