Määräaikainen asiamies vahvistamaan Elon hallintoa

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo on 11.12.2020 vastaanottanut Finanssivalvonnan päätöksen koskien Fivan 30.9.2020 Elolle toimittamaa kuulemiskirjettä ja Fivan harkintaa asettaa Elolle asiamies.

Kuulemiskirjeen taustalla on kevään 2020 poikkeuksellinen talouskriisi ja tuolloin Elon vakavaraisuusasemaa koskenut tilanne. Finanssivalvonta halusi selvityksen Elon toimista ja päätösperusteista koronakevään haasteellisessa talousympäristössä. Elo antoi vastauksensa kuulemiskirjeeseen 30.10.2020.

Finanssivalvonta on päättänyt asettaa Elolle asiamiehen ja on nimittänyt tähän tehtävään asianajaja, varatuomari Pekka Jaatisen. Jaatinen aloittaa asiamiehenä 14.12.2020.

”Elossa on tehty useita toimia, joilla on jo vahvistettu ja vahvistetaan hallinnon kyvykkyyttä ja osaamista. Toivotamme asianajaja Jaatisen lämpimästi tervetulleeksi. Uskon, että yhteistyömme tulee olemaan hedelmällistä”, toteaa Elon toimitusjohtaja Satu Huber.

Kuten Finanssivalvonta tiedotteessaan toteaa, Finanssivalvonnan päätös ei edellytä yhtiön asiakkailta toimenpiteitä, eikä päätöksellä ole vaikutusta yhtiön tarjoamaan vakuutusturvaan. Finanssivalvonta tarkastelee asiamiehen tarpeellisuutta uudelleen viimeistään kesäkuussa 2021.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Satu Huber, puh. 020 703 5811

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 24 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Yllättävä ilmiö korona-aikana: vanhuuseläkkeen hakeminen on vähentynyt11.11.2020 07:15:00 EETTiedote

Vuosi 2020 on ollut työmarkkinoilla poikkeuksellinen. Koronavirus on kohdellut työpaikkoja eri tavoin. Työt ovat voineet vähentyä tai lisääntyä ja töiden sisältö muuttua merkittävästi. Työeläkkeisiin muutoksilla näyttää olevan yllättävä vaikutus: vanhuuseläkepäätöksiä on annettu reilusti vähemmän vuoden 2020 lokakuussa kuin samaan aikaan viime vuonna. Työeläkeyhtiö Elon tekemän selvityksen mukaan korona on vaikuttanut ihmisten eläkesuunnitelmiin.