Maaseudun matkailuyritykset lainsäätäjien kiusattavina

Suomen hallitus tavoittelee yrityksiä koskevan sääntelyn purkamista. Tällä hetkellä valmisteilla olevan lainsäädännön uudella byrokratialla suorastaan kiusataan maaseudun pieniä matkailuyrittäjiä. Matkailupalveluita tarjoavat maatilat aiotaan samaan aikaan pakottaa taksiyrittäjiksi, matkatoimistoiksi ja anniskeluravintoloiksi.

– Hämmästelemme lainsäätäjien pyrkimyksiä vaikeuttaa maaseutumatkailuyritysten toimintaa, MTK:n asiantuntija Kimmo Aalto kertoo.

Liikenteen palveluita koskeva lakiluonnos on poistamassa matkailupalveluun liittyvät henkilökuljetukset, joissa kuljetus on vain pieni osa palveluntarjoajan tarjoamasta palvelukokonaisuudesta. Maaseudulla ei ole useinkaan saatavilla julkista liikennettä ja vaikutus maaseutumatkailuun olisi suuri.

Alkoholilaissa ollaan kieltämässä ainoastaan tilausta vastaan käytössä olevilta maaseudun juhlatiloilta asiakkaiden alkoholijuomien tarjoilu. Käytännössä alkoholilaista säädettäisiin kieltolaki, joka kieltää alkoholin nauttimisen suljetuissa yksityistilaisuuksissa.

Lait matkapalveluyhdistelmistä ovat siirtämässä maaseutu- ja maatilamatkailuyritykset ja niiden yhteistuotteet ylimitoitettujen vakuusmenettelyjen ja maksukyvyttömyyssuojamaksujen sekä muun lisäsääntelyn piiriin. Sääntelyn tarpeellisuuden ymmärtää esimerkiksi suurissa matkatoimistoissa, mutta lakiesityksen taustalla olevat ongelmat eivät ennen eivätkä nykyiselläänkään ole koskettaneet käytännössä millään muodoin maamme maaseutumatkailuyrityksiä, niiden välisiä yhteispalvelutuotteita eivätkä niiden asiakkaita.

– Hallituksen on lunastettava lupauksensa byrokratian purkamisesta varmistamalla, ettei maaseutu- ja maatilamatkailuyritysten elinkeinoa vaikeuteta. Säädösesitykset tulisi korjata välittömästi, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila vaatii.

Maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto, MTK, puh. 040 179 1618
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK puh. 050 341 3167

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.