Maaseudun matkailuyritykset lainsäätäjien kiusattavina

Suomen hallitus tavoittelee yrityksiä koskevan sääntelyn purkamista. Tällä hetkellä valmisteilla olevan lainsäädännön uudella byrokratialla suorastaan kiusataan maaseudun pieniä matkailuyrittäjiä. Matkailupalveluita tarjoavat maatilat aiotaan samaan aikaan pakottaa taksiyrittäjiksi, matkatoimistoiksi ja anniskeluravintoloiksi.

– Hämmästelemme lainsäätäjien pyrkimyksiä vaikeuttaa maaseutumatkailuyritysten toimintaa, MTK:n asiantuntija Kimmo Aalto kertoo.

Liikenteen palveluita koskeva lakiluonnos on poistamassa matkailupalveluun liittyvät henkilökuljetukset, joissa kuljetus on vain pieni osa palveluntarjoajan tarjoamasta palvelukokonaisuudesta. Maaseudulla ei ole useinkaan saatavilla julkista liikennettä ja vaikutus maaseutumatkailuun olisi suuri.

Alkoholilaissa ollaan kieltämässä ainoastaan tilausta vastaan käytössä olevilta maaseudun juhlatiloilta asiakkaiden alkoholijuomien tarjoilu. Käytännössä alkoholilaista säädettäisiin kieltolaki, joka kieltää alkoholin nauttimisen suljetuissa yksityistilaisuuksissa.

Lait matkapalveluyhdistelmistä ovat siirtämässä maaseutu- ja maatilamatkailuyritykset ja niiden yhteistuotteet ylimitoitettujen vakuusmenettelyjen ja maksukyvyttömyyssuojamaksujen sekä muun lisäsääntelyn piiriin. Sääntelyn tarpeellisuuden ymmärtää esimerkiksi suurissa matkatoimistoissa, mutta lakiesityksen taustalla olevat ongelmat eivät ennen eivätkä nykyiselläänkään ole koskettaneet käytännössä millään muodoin maamme maaseutumatkailuyrityksiä, niiden välisiä yhteispalvelutuotteita eivätkä niiden asiakkaita.

– Hallituksen on lunastettava lupauksensa byrokratian purkamisesta varmistamalla, ettei maaseutu- ja maatilamatkailuyritysten elinkeinoa vaikeuteta. Säädösesitykset tulisi korjata välittömästi, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila vaatii.

Maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto, MTK, puh. 040 179 1618
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK puh. 050 341 3167

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu19.9.2018 11:40Tiedote

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.