Maaseudun matkailuyritykset lainsäätäjien kiusattavina

Suomen hallitus tavoittelee yrityksiä koskevan sääntelyn purkamista. Tällä hetkellä valmisteilla olevan lainsäädännön uudella byrokratialla suorastaan kiusataan maaseudun pieniä matkailuyrittäjiä. Matkailupalveluita tarjoavat maatilat aiotaan samaan aikaan pakottaa taksiyrittäjiksi, matkatoimistoiksi ja anniskeluravintoloiksi.

– Hämmästelemme lainsäätäjien pyrkimyksiä vaikeuttaa maaseutumatkailuyritysten toimintaa, MTK:n asiantuntija Kimmo Aalto kertoo.

Liikenteen palveluita koskeva lakiluonnos on poistamassa matkailupalveluun liittyvät henkilökuljetukset, joissa kuljetus on vain pieni osa palveluntarjoajan tarjoamasta palvelukokonaisuudesta. Maaseudulla ei ole useinkaan saatavilla julkista liikennettä ja vaikutus maaseutumatkailuun olisi suuri.

Alkoholilaissa ollaan kieltämässä ainoastaan tilausta vastaan käytössä olevilta maaseudun juhlatiloilta asiakkaiden alkoholijuomien tarjoilu. Käytännössä alkoholilaista säädettäisiin kieltolaki, joka kieltää alkoholin nauttimisen suljetuissa yksityistilaisuuksissa.

Lait matkapalveluyhdistelmistä ovat siirtämässä maaseutu- ja maatilamatkailuyritykset ja niiden yhteistuotteet ylimitoitettujen vakuusmenettelyjen ja maksukyvyttömyyssuojamaksujen sekä muun lisäsääntelyn piiriin. Sääntelyn tarpeellisuuden ymmärtää esimerkiksi suurissa matkatoimistoissa, mutta lakiesityksen taustalla olevat ongelmat eivät ennen eivätkä nykyiselläänkään ole koskettaneet käytännössä millään muodoin maamme maaseutumatkailuyrityksiä, niiden välisiä yhteispalvelutuotteita eivätkä niiden asiakkaita.

– Hallituksen on lunastettava lupauksensa byrokratian purkamisesta varmistamalla, ettei maaseutu- ja maatilamatkailuyritysten elinkeinoa vaikeuteta. Säädösesitykset tulisi korjata välittömästi, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila vaatii.

Maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto, MTK, puh. 040 179 1618
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK puh. 050 341 3167

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.