Maaseudun töitä välittävä TöitäSuomesta.fi-palvelu avautui vauhdikkaasti

Maaseudun monipuoliset työmahdollisuudet löytyvät 12.4.2018 alkaen MTK:n ja CoReorient Oy:n lanseeraamasta www.töitäsuomesta.fi-palvelusta. –Kiinnostus avaamaamme palvelua kohtaan on ylittänyt kaikki odotukset, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Nyt tavoitteenamme on nopeasti vakiinnuttaa tuoreen palvelun paikka osana maamme työnvälityskenttää.

Juuso Lautiainen käyttämässä TöitäSuomesta.fi-palvelua.

Ensimmäiset työpaikkailmoitukset on jo julkaistu. Ja palvelun kysyntä enteilee, että työpaikkoja on pian tarjolla useilta eri toimialoilta marjatiloista koneyrityksiin ja maidontuotannosta maaseutumatkailuun. Palvelu näyttää nopeasti löytävän paikkansa työnantajien parissa.

Palvelun lanseeraus sujuu suunnitelman mukaan ja töiden välittäminen toimii. Pankkitunnuksilla tapahtuva tunnistautuminen onnistuu jo nyt Osuuspankin, Nordean, Aktian, POP:in, Ålandsbankenin ja Handelsbankenin tunnuksilla ja muiden pankkien tunnuksilla lähiaikoina. TöitäSuomesta-palveluun yhdistetyssä Palkkaus.fi-palvelussa voidaan hoitaa kaikki palkanmaksuun liittyvät asiat helposti.

– TöitäSuomesta-palvelu täyttää selvästi tyhjiön, joka maaseudun työmarkkinoiden toimivuudessa on ollut. Toivottavasti maaseudun yrittäjät, yhteisöt ja asukkaat ottavat palvelun nopeasti omakseen. Alku on ollut lupaavaa, koska mukaan on jo nyt lähtenyt suuri joukko maaseudun toimijoita, Mäki-Hakola toteaa.

–TöitäSuomesta-palvelun kehittäminen jatkuu, ja olemme saaneet runsaasti hyviä ideoita palvelun jatkokehitykseen, CoReorientin toimitusjohtaja Harri Paloheimo kertoo.

TöitäSuomesta-palvelun peruskäyttö on käyttäjille maksutonta. MTK haluaa tämän palvelun avulla mahdollistaa työvoiman saannin ja työllistymisen maaseudulla. Samalla maaseudun vetovoima kasvaa entisestään.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, marko.maki-hakola@mtk.fi, puh. 040 502 6810
markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, CoReorient Oy, henni.ahvenlampi@coreorient.com, puh. 045 601 0390

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Juuso Lautiainen käyttämässä TöitäSuomesta.fi-palvelua.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.