Maaseudun työt löytyvät pian TöitäSuomesta.fi-palvelusta

Työvoimapula vaivaa maaseudun yrityksiä. Samaan aikaan työttömien voi olla vaikea löytää sopivia työtehtäviä. MTK haluaa ratkaista tämän maaseudun työmarkkinoita vaivaavan ongelman julkistamalla maaseudun yrittäjiä ja työnhakijoita yhdistävän TöitäSuomesta-palvelun. - Palvelussa esimerkiksi yrittäjät ja yhdistykset voivat löytää hyviä tekijöitä tekemättömille töille. Työttömät voivat työllistyä monipuolisiin tehtäviin ja täyttää aktiivimallin ehdot myös maaseudulla, toteaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Maaseudun yrityksissä on suuri kasvupotentiaali, mutta työvoiman saatavuus rajoittaa monen yrityksen kehittymistä. Maaseudulle tarvitaan omaa räätälöityä sähköistä työpaikkamarkkinaa. MTK avaa 12.4.2018 www.TöitäSuomesta.fi-palvelun. Tämän palvelun toivotaan ei pelkästään ratkaisevan maaseudun työmarkkinaongelmia vaan myös luovan edellytyksiä maaseudun elinvoiman yleiselle kehittymiselle.

Tuore ammattibarometri kertoo, että työvoiman tarpeet ei alueilla ovat hyvin erilaisia. Lisäksi tulossa oleva kasvukausi korottaa jälleen työvoiman tarvetta. Uutta kausityölakia valmisteltaessa selvisi, että Suomeen tulee vuosittain jopa 15000 kausityöntekijää, työvoimatarve ensi kesänäkin on suuri. Lisäksi maaseudulla on runsaasti piilotyöpotentiaalia, jolla ei tähän saakka ole ollut tarjontakanavaa.

–  www.TöitäSuomesta.fi-palvelu voi muuttaa työnteon ja -tarjoamisen kulttuuria. Töitä tullaan tarjoamaan entistä helpommin ja samalla polku työllistymiseen tai vaikkapa työtehtävien vaihtamiseen helpottuu. Pisimmälle mennessään palvelu edistää maalle muuttoa ja maaseudulta työskentelyä, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo.

CoReorient Oy:n kehittämä karttapohjainen palvelu toimii kännykällä, tabletilla tai tietokoneella, eikä vaadi erillisen mobiilisovelluksen asentamista. Palvelu on kehitetty erityisesti maaseudun yrittäjien ja töiden ehdoilla, ja se tarjoaa myös viranomaisille keinoja työnhaun tukemiseksi. Töitä voidaan tehdä sekä yrittäjänä että palkansaajana. Kirjanpito tai palkkatiedot ja niihin liittyvät verot ja velvoitteet hoituvat suoraan TöitäSuomesta-palveluun yhdistetyn laskutus- ja palkkauspalvelun avulla.

–  On mahtavaa päästä ratkaisemaan merkittävää haastetta yhdessä MTK:n kanssa. TöitäSuomesta-palvelu edistää aktiivimallin vaatimusten täyttämistä maaseudulla. Lisäksi sovellusta voidaan tarvittaessa laajentaa vaikkapa vapaaehtoistyöhön. TöitäSuomesta-palvelun avulla TE-toimisto tai KELA voivat varmistaa, että tehty työ on aidosti aktivoivaa ja yhteiskunnallekin hyödyllistä, CoReorientin toimitusjohtaja Harri Paloheimo toteaa.

–  TöitäSuomesta-palvelun myötä MTK astuu uuteen, yhä aktiivisempaan yhteiskunnalliseen rooliin. Haluamme tehdä kaikkemme, että maaseudun yrittäjyysedellytykset ovat tulevaisuudessa entistä paremmat. Kestäviä jakamis- ja kiertotalousratkaisuja luovasta CoReorient Oy:sta MTK sai  luontevan kumppanin kehitystyöhön, Marko Mäki-Hakola toteaa.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810
markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, CoReorient Oy, puh. 045 601 0390

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.