Maaseudun työt löytyvät pian TöitäSuomesta.fi-palvelusta

Työvoimapula vaivaa maaseudun yrityksiä. Samaan aikaan työttömien voi olla vaikea löytää sopivia työtehtäviä. MTK haluaa ratkaista tämän maaseudun työmarkkinoita vaivaavan ongelman julkistamalla maaseudun yrittäjiä ja työnhakijoita yhdistävän TöitäSuomesta-palvelun. - Palvelussa esimerkiksi yrittäjät ja yhdistykset voivat löytää hyviä tekijöitä tekemättömille töille. Työttömät voivat työllistyä monipuolisiin tehtäviin ja täyttää aktiivimallin ehdot myös maaseudulla, toteaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Maaseudun yrityksissä on suuri kasvupotentiaali, mutta työvoiman saatavuus rajoittaa monen yrityksen kehittymistä. Maaseudulle tarvitaan omaa räätälöityä sähköistä työpaikkamarkkinaa. MTK avaa 12.4.2018 www.TöitäSuomesta.fi-palvelun. Tämän palvelun toivotaan ei pelkästään ratkaisevan maaseudun työmarkkinaongelmia vaan myös luovan edellytyksiä maaseudun elinvoiman yleiselle kehittymiselle.

Tuore ammattibarometri kertoo, että työvoiman tarpeet ei alueilla ovat hyvin erilaisia. Lisäksi tulossa oleva kasvukausi korottaa jälleen työvoiman tarvetta. Uutta kausityölakia valmisteltaessa selvisi, että Suomeen tulee vuosittain jopa 15000 kausityöntekijää, työvoimatarve ensi kesänäkin on suuri. Lisäksi maaseudulla on runsaasti piilotyöpotentiaalia, jolla ei tähän saakka ole ollut tarjontakanavaa.

–  www.TöitäSuomesta.fi-palvelu voi muuttaa työnteon ja -tarjoamisen kulttuuria. Töitä tullaan tarjoamaan entistä helpommin ja samalla polku työllistymiseen tai vaikkapa työtehtävien vaihtamiseen helpottuu. Pisimmälle mennessään palvelu edistää maalle muuttoa ja maaseudulta työskentelyä, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo.

CoReorient Oy:n kehittämä karttapohjainen palvelu toimii kännykällä, tabletilla tai tietokoneella, eikä vaadi erillisen mobiilisovelluksen asentamista. Palvelu on kehitetty erityisesti maaseudun yrittäjien ja töiden ehdoilla, ja se tarjoaa myös viranomaisille keinoja työnhaun tukemiseksi. Töitä voidaan tehdä sekä yrittäjänä että palkansaajana. Kirjanpito tai palkkatiedot ja niihin liittyvät verot ja velvoitteet hoituvat suoraan TöitäSuomesta-palveluun yhdistetyn laskutus- ja palkkauspalvelun avulla.

–  On mahtavaa päästä ratkaisemaan merkittävää haastetta yhdessä MTK:n kanssa. TöitäSuomesta-palvelu edistää aktiivimallin vaatimusten täyttämistä maaseudulla. Lisäksi sovellusta voidaan tarvittaessa laajentaa vaikkapa vapaaehtoistyöhön. TöitäSuomesta-palvelun avulla TE-toimisto tai KELA voivat varmistaa, että tehty työ on aidosti aktivoivaa ja yhteiskunnallekin hyödyllistä, CoReorientin toimitusjohtaja Harri Paloheimo toteaa.

–  TöitäSuomesta-palvelun myötä MTK astuu uuteen, yhä aktiivisempaan yhteiskunnalliseen rooliin. Haluamme tehdä kaikkemme, että maaseudun yrittäjyysedellytykset ovat tulevaisuudessa entistä paremmat. Kestäviä jakamis- ja kiertotalousratkaisuja luovasta CoReorient Oy:sta MTK sai  luontevan kumppanin kehitystyöhön, Marko Mäki-Hakola toteaa.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810
markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, CoReorient Oy, puh. 045 601 0390

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.