Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.

Palkinnon kriteerit

Vuoden Kellokas -palkinto jaetaan nyt 21. kerran. Valinnassa huomioidaan palkittavan toimiminen alueellisesti ja valtakunnallisesti maaseutumatkailun hyväksi, liiketoiminnan pitkäjänteisyys ja laatu sekä verkostoituminen muiden alueen yrittäjien kanssa.

Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen

Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas, Härkäniemen Tuvat yrittäjineen on vuosikymmenten ajan edistänyt maaseutuyrittäjyyttä alueellisissa ja valtakunnallisissa verkostoissa niin maaseutumatkailun, luontoyrittäjyyden kuin maa- ja metsätalouden aloilla. Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:ssä yrittäjät ovat olleet mukana perustajajäsenenä sen perustamisvuodesta 1995 lähtien. Yrityksen toiminta on alusta lähtien nojannut sosiaaliseen vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Tämä näkyy niin yrityksen arvoissa, toimintaympäristössä ja sen tuottamissa matkailupalveluissa.

Yritys ja sen yrittäjät ovat olleet aktiivisia alueellaan. He ovat olleet mukana käynnistämässä matkailuyrittäjien yhteistyötä ja osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin. Erityisen paljon osaamista ja kokemusta yrityksellä on sähköisten myyntikanavien hyödyntämisessä ja asiakastuntemuksessa. Heillä on myös vahva osaaminen Venäjän matkailumarkkinoista.

Luksusta ja luonnonrauhaa

Härkäniemen Tuvat tarjoaa matkailijoille luksusta ja luonnonrauhaa maatilan yhteydessä kaikkina vuodenaikoina, vain 10 minuutin ajomatkan päässä Mikkelin torilta.

Matkailuyritys toimii maatilan yhteydessä perinteisen sukutilan yhteydessä. Visulahden Pulkkinen on toiminut samalla paikalla saman suvun voimin jo lähes 300 vuoden ja 9 sukupolven ajan.
Vuonna 1992 Vesa Pulkkinen käynnisti matkailutoiminnan kahdella huvilalla Härkäniemessä, josta se on laajentunut vuosien varrella. Vuosina 2004-2005 Pulkkiset rakensivat viisi huvilaa ja 2006 valmistui vielä yksi uusi huvila lisää.

Matleena Pulkkinen jatkaa tilan matkailutoimintaa ja sen toimintojen kehittämistä, markkinointia ja myyntiä. Kehitys on tilalla jatkuva prosessi. 8.6.2020 Härkäniemen Tuvat hyväksyttiin mukaan Visit Finlandin kestävää kehitystä edistävään Sustainable Travel Finland -ohjelmaan.

Härkäniemen Tupien kahdeksan korkeatasoista huvilaa luovat upeat puitteet monimuotoiseen lomanviettoon järviluonnon keskellä. Perinteisestä suomalaisesta puusta rakennettujen huviloiden luonnonmukaiset rakennusmateriaalit takaavat hyvän hengitysilman. Jokaisen huvilalla on oma laituri ja soutuvene. Huviloiden lähiympäristö puhtaine luomumetsineen ja järvialueineen luo mahdollisuudet marjastukseen, sienestykseen, kalastukseen, kävelyyn ja pyöräilyyn.

Ohjattuja retkiä ja ohjelmia pienryhmille lähiluontoon on tarjolla monista teemoista, esimerkkeinä villiyrtti-, marja- ja sieniretket sekä hemmotteluhoidot ja saunaohjelmat. Pidempiä retkiä on kehitteillä Saimaa Geopark -kohteisiin.

Huviloiden lähimetsät ovat sertifioituja luomukeruualueita. Tilan metsät ovat myös FSC-sertifioituja. Rantametsät ja huviloiden lähimetsät ovat sertifikaatin mukaisia säästömetsiä. Tilan metsissä harjoitetaan sertifikaatin mukaista ja kestävää puuntuotantoa.

Härkäniemen Tupien hankinnoissa ja palveluissa suositaan paikallisia pienyrityksiä, ja matkailijat voivat kysyä suosituksia parhaiden paikallisten palvelujen, ruokatarvikkeiden ja -tuotteiden löytämisessä. Suosimalla paikallisia pienyrityksiä voidaan parantaa lähialueen taloutta ja elinkeinojen säilymistä. Suosimalla perheomisteisia maatilamatkailuyrityksiä autetaan pitämään maaseudun asuttuna ja elinvoimaisena.

yrittäjä Matleena Pulkkinen, 0400 176 027, matleena.pulkkinen@harkaniementuvat.fi
www.harkaniementuvat.fi

Lisätietoa huomionosoituksesta antaa:
Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka, 040 596 8027.

---------

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valtakunnallinen järjestö, joka toimii yrittäjiensä edunvalvojana ja elinkeinon kehittämisen moottorina yhteistyössä julkisen sektorin ja muiden alan toimijoiden kanssa. Yhdistyksen kotipaikka on Helsinki ja jäsenistö levittäytyy koko valtakuntaan aina Lappia myöten.

www.smmy.fi
www.matkamaalle.fi

What do you want to do ?
New mailCopy

Kutsu Maatalouden ilmastotiekartan julkistustilaisuuteen verkossa 15.7. klo 10-11.3013.7.2020 11:21:10 EESTKutsu

Maatalouden ilmastotiekartta on nyt valmistunut. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan, mitä matka kohti ilmastoneutraalia ja kestävämpää maataloutta tarkoittaa, ja mitä se vaatii pellonkäytöltä, hiilensidonnalta ja energiaratkaisuilta. Maataloustuottajat ovat ilmastonmuutoksen etulinjassa ja osa ratkaisua. Maatalouden ilmastotiekartan on valmistellut Luonnonvarakeskus (Luke) Maa- ja metsätalouden Keskusliitto MTK:n ja Svenska lantbrukproducenternas centralförbund SLC:n toimeksiannosta.

Kutsu Maatalouden ilmastotiekartan julkistustilaisuuteen verkossa 15.7. klo 10-11.304.7.2020 08:00:00 EESTKutsu

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Vuoden 2020 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys on Luomajärven Hevoskievari Ikaalisista10.6.2020 12:42:54 EESTTiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle sekä kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus. Tänä vuonna tunnustuksen saa Luomajärven Hevoskievari¸ Satu ja Mika Haagmann, Ikaalisista. Hevoskievari on kehittänyt ja uudistanut toimintaansa raikkain ideoin.