Maaseutumatkailun vetovoima kasvussa - piilevää potentiaalia vielä paljon hyödyntämättä

Maaseudulle suuntautuva matkailu kasvoi reilusti touko- elokuun aikana ja kesäsesonki olikin maaseudulla erityisen vilkasta. Kotimaisille maaseutumatkailuyrityksille suunnatuissa suhdannekyselyissä tiedusteltiin yritysten kasvunäkymiä vuodelta 2018, sekä miten matkailua jatkossa edistetään.

Maaseutumatkailuyrittäjille tehdyssä valtakunnallisessa kyselyssä 62% vastanneiden yritysten mukaan kotimaisten matkailijoiden määrä kasvoi verrattuna viime vuoteen (2017) ja 25% mukaan matkailuvirta pysyi samana. Ulkomaan osalta kasvuluvut olivat erittäin hyvät; ulkomaisten matkailijoiden määrä kasvoi 48% mielestä ja 37% yrityksistä oli sitä mieltä, että määrä oli kesän 2017 tasolla. Vertailussa ja tuloksia peilatessa on syytä huomioida, että matkailuvuosi 2017 oli kokonaisuudessaan huomattavan kasvun aikaa erityisesti ulkomaisten matkailijamäärien osalta.

Suomen neljä vuodenaikaa, luonto aktiviteetteineen sekä puhdas ja herkullinen suomalainen lähiruoka antavat hyvän kasvualustan matkailun ympärivuotiseen edistämiseen ja kehittämiseen maaseutualueilla ympäri Suomen. Kyselyyn vastanneiden yritysten mukaan käytännön toimet ja toimiva yhteistyö ovat avaimia matkailijamäärien kasvulle sekä näkyvyyden ja tunnettavuuden lisäämiselle.

Tänä kesänä mitattiin kotimaan kaikkien aikojen lämpöennätys ja helteistä kotimaan matkailukesää vauhditti menestyksekäs Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma:n kanssa yhteistyössä toteutettu 100 syytä lomailla Suomessa -kampanja. Lähilomailun kasvua voi odottaa jatkossakin, sillä matkailijoiden tietoisuus matkailun ympäristövaikutuksista sekä lähilomailun helppoudesta ja eduista lisääntyy. Maaseudun matkailuyritykset panostavat entistäkin enemmän vastuulliseen ja kestävään liiketoimintaan sekä luonnonympäristön huomioonottoon.

Tulevan matkailuvuoden odotetaan lähtevän hurjalla vauhdilla liikkeelle, sillä suomalainen maaseutu on vahvasti esillä tammikuussa 2019 International Grüne Woche -messuilla Berliinissä. Grüne Woche -tapahtuman lisäksi ruokamatkailua maaseudullemme kehitetään osana elintarvikkeiden vientiä muun muassa Lomalaidun ry:n ja MTK:n vetämässä marraskuussa käynnistyvässä yhteishankkeessa. Maaseudun kiinnostavia ja vetovoimaisia matkailukohteita tulee hyödyntää jatkossakin, esimerkiksi maamme alueellisten matkailuorganisaatioiden ja Visit Finlandin markkinointi- ja myyntikampanjoiden avulla. Maaseutumatkailun kotimaisen ja kansainvälisen myynnin lisäämiseen paneudutaan alan yrityksille ja kehittäjille 23.10.2018 järjestettävässä Matka maalle -myyntitapahtumassa Keski-Suomessa Laukaalla.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry, puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka, puh. 040 596 8027
Lomalaidun ry, toiminnanjohtaja Kimmo Aalto, puh. 040 1791 618

Lähde: Maaseutumatkailun suhdanteet ja kehittäminen - kyselyt maaseutumatkailuyrittäjille 3/2018, 6/2018 ja 9/2018. Kyselyihin vastanneita maaseutumatkailuyrityksiä yhteensä 154 ympäri Suomen. Kyselyn toimeksiantajina Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry, Lomalaidun ry ja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.