Maaseutumatkailun vetovoima kasvussa - piilevää potentiaalia vielä paljon hyödyntämättä

Maaseudulle suuntautuva matkailu kasvoi reilusti touko- elokuun aikana ja kesäsesonki olikin maaseudulla erityisen vilkasta. Kotimaisille maaseutumatkailuyrityksille suunnatuissa suhdannekyselyissä tiedusteltiin yritysten kasvunäkymiä vuodelta 2018, sekä miten matkailua jatkossa edistetään.

Maaseutumatkailuyrittäjille tehdyssä valtakunnallisessa kyselyssä 62% vastanneiden yritysten mukaan kotimaisten matkailijoiden määrä kasvoi verrattuna viime vuoteen (2017) ja 25% mukaan matkailuvirta pysyi samana. Ulkomaan osalta kasvuluvut olivat erittäin hyvät; ulkomaisten matkailijoiden määrä kasvoi 48% mielestä ja 37% yrityksistä oli sitä mieltä, että määrä oli kesän 2017 tasolla. Vertailussa ja tuloksia peilatessa on syytä huomioida, että matkailuvuosi 2017 oli kokonaisuudessaan huomattavan kasvun aikaa erityisesti ulkomaisten matkailijamäärien osalta.

Suomen neljä vuodenaikaa, luonto aktiviteetteineen sekä puhdas ja herkullinen suomalainen lähiruoka antavat hyvän kasvualustan matkailun ympärivuotiseen edistämiseen ja kehittämiseen maaseutualueilla ympäri Suomen. Kyselyyn vastanneiden yritysten mukaan käytännön toimet ja toimiva yhteistyö ovat avaimia matkailijamäärien kasvulle sekä näkyvyyden ja tunnettavuuden lisäämiselle.

Tänä kesänä mitattiin kotimaan kaikkien aikojen lämpöennätys ja helteistä kotimaan matkailukesää vauhditti menestyksekäs Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma:n kanssa yhteistyössä toteutettu 100 syytä lomailla Suomessa -kampanja. Lähilomailun kasvua voi odottaa jatkossakin, sillä matkailijoiden tietoisuus matkailun ympäristövaikutuksista sekä lähilomailun helppoudesta ja eduista lisääntyy. Maaseudun matkailuyritykset panostavat entistäkin enemmän vastuulliseen ja kestävään liiketoimintaan sekä luonnonympäristön huomioonottoon.

Tulevan matkailuvuoden odotetaan lähtevän hurjalla vauhdilla liikkeelle, sillä suomalainen maaseutu on vahvasti esillä tammikuussa 2019 International Grüne Woche -messuilla Berliinissä. Grüne Woche -tapahtuman lisäksi ruokamatkailua maaseudullemme kehitetään osana elintarvikkeiden vientiä muun muassa Lomalaidun ry:n ja MTK:n vetämässä marraskuussa käynnistyvässä yhteishankkeessa. Maaseudun kiinnostavia ja vetovoimaisia matkailukohteita tulee hyödyntää jatkossakin, esimerkiksi maamme alueellisten matkailuorganisaatioiden ja Visit Finlandin markkinointi- ja myyntikampanjoiden avulla. Maaseutumatkailun kotimaisen ja kansainvälisen myynnin lisäämiseen paneudutaan alan yrityksille ja kehittäjille 23.10.2018 järjestettävässä Matka maalle -myyntitapahtumassa Keski-Suomessa Laukaalla.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry, puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka, puh. 040 596 8027
Lomalaidun ry, toiminnanjohtaja Kimmo Aalto, puh. 040 1791 618

Lähde: Maaseutumatkailun suhdanteet ja kehittäminen - kyselyt maaseutumatkailuyrittäjille 3/2018, 6/2018 ja 9/2018. Kyselyihin vastanneita maaseutumatkailuyrityksiä yhteensä 154 ympäri Suomen. Kyselyn toimeksiantajina Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry, Lomalaidun ry ja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.

Suomelle kaksi pohjoismaista Embla-ruokapalkintoa Islannissa: Ainoa Winery ja Hävikki-Battle1.6.2019 21:38:02 EESTTiedote

Lauantai-iltana 1.6.2019 palkittiin pohjoismaisen ruokakilpailun EMBLA:n voittajat Islannin Reykjavikissa. Ainoa Winery voitti palkinnon Pohjoismainen ruoka-artesaani ja Pohjoismainen ruokakasvattaja-palkinto myönnettiin Motivan konseptille Hävikki-Battle. Nyt toista kertaa järjestetyssä pohjoismaisessa ruokakilpailussa kilpaili yhteensä 48 ehdokasta, joista seitsemän Suomesta ja myös seitsemän Ahvenanmaalta.