Maaseutumatkailussa ennätyskasvua jopa kylmänä ja sateisena kesänä - tulevat lakimuutokset voivat kiihdyttää tai hidastaa kasvua

Maaseudun matkailuyritysten asiakasmäärien kasvu on suurinta vuosikausiin. Menneen kesän tulokset olisivat erinomaisia, mikäli Venäjältä saapuvien matkailijoiden boomi palautuisi viiden vuoden takaiselle tasolle. Vapaa-ajan matkailu ulkomailta kasvoi peräti 46 prosentissa maaseutumatkailuyrityksistä ja pysyi vuoden 2016 kesän tasolla 42 prosentissa maaseutumatkailuyrityksistä, selviää maaseutumatkailuyrittäjille tehdystä suhdannekyselystä.

Kotimaan matkailijoita vieraili 40 prosentissa yrityksistä enemmän kuin kesällä 2016 ja 42 prosentissa yrityksistä yhtä paljon kuin kesällä 2016. Maaseudulle suuntautuvan kotimaan matkailun suosion kasvua osoittaa myös 16.9. pidetyn Osta tilalta- ja Makumatka maalle -päivien suosio. Mukana tapahtumapäivässä oli yli 200 elintarvikkeiden lähituottaja-, ruokamatkailu- ja maaseutumatkailuyritystä eri puolilta Suomea. Näihin kohteisiin vierailijoita riitti mukavasti, paikoin jopa tungokseen asti. Suomi100-juhlavuoden kunniaksi käynnissä oleva kotimaanmatkailun haastekampanja Löydä Suomesi kannustaa suomalaisia matkustamaan entistä enemmän kotimaassa.

Vaikka kotimaisten matkailijoiden osuus matkailuyrityksissä on 70 prosenttia, ulkomaalaisten merkitys matkailun kasvulle on tärkeää. Suomalainen maaseutu ja luonto kiinnostavat matkailijoita ympäri maailmaa. Erityisesti kasvua tulee Saksan, Keski- ja Etelä-Euroopan sekä Aasian markkinoilta.

Palvelujen paketointi on tärkeää ulkomaalaisille. Maaseutumatkailuyritykset tekevät runsaasti yhteistyötä toisten matkailuyritysten, lähiruoka- ja panimotuottajien, ohjelmapalvelujen ja liikennepalvelujen kanssa. Yrittäjien välistä yhteistyötä palvelujen tuottamisessa ja paketoinnissa ei tule keinotekoisesti estää eikä hidastaa lainsäädännöllä.

Lainsäädännöllä ei saa hidastaa eikä vaikeuttaa maaseutumatkailun kasvua

- Nyt valmistelussa olevat valmismatkalain ja valmismatkaliikelain uudistamiset eivät saa olla hidasteina matkailualan kasvulle eivätkä matkailijan palvelutarpeiden etsimiselle ja löytämiselle, vaatii Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka.

Lainsäädäntöön esitetyt muutokset heikentävät pahimmillaan merkittävästi maaseutumatkailuyritysten toiminnan edellytyksiä ja alalle tuloa. Ne lisäävät tarpeettomasti byrokratiaa ja kustannusrasitteita mm. yritysten varausprosessin, yritysverkostojen ja yhteistuotteiden paketoinnin ja markkinoinnin osalta. Uudistukset eivät myöskään palvele maaseutumatkailutuotteista kiinnostuneita kuluttajia. Pahimmillaan tuotteiden saatavuus ja löydettävyys voi heikentyä ja hinnat karata kohtuuttomiksi.

Vilkas syyssesonki käynnissä

Sadonkorjuuaika, kekri, alkavat ruska- ja syyslomat sekä tuleva pikkujoulukausi takaavat vilskeen maaseutumatkailuyrityksissä syyskaudella. Vetovoimaisten matkailutuotteiden kokoaminen ja markkinointi edellyttävät yritysyhteistyötä ja matkailutuotteiden paketointia asiakkaiden tarpeita vastaavaksi ympäri vuoden.

Syys-joulukuun asiakasmäärien odotetaan pysyvän vuoden 2016 syksyn tasolla tai lisääntyvän kotimaisessa vapaa-ajan matkailussa 78 prosentissa maaseutumatkailuyrityksissä ja ulkomaisessa vapaa-ajan matkailussa 74 prosentissa maaseutumatkailuyrityksissä.

Kirsi Ilola-Ollikka, matkailuyrittäjä, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja,
www.smmy.fi www.matkamaalle.fi p. 040 596 8027
Kimmo Aalto, asiantuntija, MTK ry, maaseutumatkailu ja palveluyrittäjyys, p. 040 179 1618

Valmismatkaliikelain ja valmismatkalain uudistukset:

- HE 120/2017 vp: Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi matkapalveluyhdistelmien tarjoajista, matkapalveluyhdistelmien tarjoajan valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksusta, Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n ja rikoslain 30 luvun muuttamisesta

- HE 105/2017 vp: Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi matkapalveluyhdistelmistä ja kuluttajansuojalain muuttamisesta

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Kansainvälinen kananmunapäivä 13.10. juhlistaa suomalaista kananmunaa – Kananmuna on terveellinen ja turvallinen ruoka13.10.2017 13:42Tiedote

Kansainvälisenä kananmunapäivänä muistutamme, että suomalaisia kananmunia voi syödä ja niistä voi valmistaa ruokaa turvallisin mielin. Terveellinen kananmuna on turvallinen elintarvike, sillä sen tuotantoa valvotaan tarkasti ja suomalainen kananmunatuotanto on salmonellavapaata. Siksi kotimaisia munia voi huoletta käyttää jopa raakana. Kaikki kaupoissamme myynnissä olevat kananmunat ovat kotimaisia, sillä tuotantomme riittää kattamaan kysynnän. Kananmunapäivää on hyvä juhlistaa senkin takia, että kananmunien kulutus Suomessa on korkeimmillaan 21 vuoteen.