Maaseutumatkailussa ennätyskasvua jopa kylmänä ja sateisena kesänä - tulevat lakimuutokset voivat kiihdyttää tai hidastaa kasvua

Maaseudun matkailuyritysten asiakasmäärien kasvu on suurinta vuosikausiin. Menneen kesän tulokset olisivat erinomaisia, mikäli Venäjältä saapuvien matkailijoiden boomi palautuisi viiden vuoden takaiselle tasolle. Vapaa-ajan matkailu ulkomailta kasvoi peräti 46 prosentissa maaseutumatkailuyrityksistä ja pysyi vuoden 2016 kesän tasolla 42 prosentissa maaseutumatkailuyrityksistä, selviää maaseutumatkailuyrittäjille tehdystä suhdannekyselystä.

Kotimaan matkailijoita vieraili 40 prosentissa yrityksistä enemmän kuin kesällä 2016 ja 42 prosentissa yrityksistä yhtä paljon kuin kesällä 2016. Maaseudulle suuntautuvan kotimaan matkailun suosion kasvua osoittaa myös 16.9. pidetyn Osta tilalta- ja Makumatka maalle -päivien suosio. Mukana tapahtumapäivässä oli yli 200 elintarvikkeiden lähituottaja-, ruokamatkailu- ja maaseutumatkailuyritystä eri puolilta Suomea. Näihin kohteisiin vierailijoita riitti mukavasti, paikoin jopa tungokseen asti. Suomi100-juhlavuoden kunniaksi käynnissä oleva kotimaanmatkailun haastekampanja Löydä Suomesi kannustaa suomalaisia matkustamaan entistä enemmän kotimaassa.

Vaikka kotimaisten matkailijoiden osuus matkailuyrityksissä on 70 prosenttia, ulkomaalaisten merkitys matkailun kasvulle on tärkeää. Suomalainen maaseutu ja luonto kiinnostavat matkailijoita ympäri maailmaa. Erityisesti kasvua tulee Saksan, Keski- ja Etelä-Euroopan sekä Aasian markkinoilta.

Palvelujen paketointi on tärkeää ulkomaalaisille. Maaseutumatkailuyritykset tekevät runsaasti yhteistyötä toisten matkailuyritysten, lähiruoka- ja panimotuottajien, ohjelmapalvelujen ja liikennepalvelujen kanssa. Yrittäjien välistä yhteistyötä palvelujen tuottamisessa ja paketoinnissa ei tule keinotekoisesti estää eikä hidastaa lainsäädännöllä.

Lainsäädännöllä ei saa hidastaa eikä vaikeuttaa maaseutumatkailun kasvua

- Nyt valmistelussa olevat valmismatkalain ja valmismatkaliikelain uudistamiset eivät saa olla hidasteina matkailualan kasvulle eivätkä matkailijan palvelutarpeiden etsimiselle ja löytämiselle, vaatii Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka.

Lainsäädäntöön esitetyt muutokset heikentävät pahimmillaan merkittävästi maaseutumatkailuyritysten toiminnan edellytyksiä ja alalle tuloa. Ne lisäävät tarpeettomasti byrokratiaa ja kustannusrasitteita mm. yritysten varausprosessin, yritysverkostojen ja yhteistuotteiden paketoinnin ja markkinoinnin osalta. Uudistukset eivät myöskään palvele maaseutumatkailutuotteista kiinnostuneita kuluttajia. Pahimmillaan tuotteiden saatavuus ja löydettävyys voi heikentyä ja hinnat karata kohtuuttomiksi.

Vilkas syyssesonki käynnissä

Sadonkorjuuaika, kekri, alkavat ruska- ja syyslomat sekä tuleva pikkujoulukausi takaavat vilskeen maaseutumatkailuyrityksissä syyskaudella. Vetovoimaisten matkailutuotteiden kokoaminen ja markkinointi edellyttävät yritysyhteistyötä ja matkailutuotteiden paketointia asiakkaiden tarpeita vastaavaksi ympäri vuoden.

Syys-joulukuun asiakasmäärien odotetaan pysyvän vuoden 2016 syksyn tasolla tai lisääntyvän kotimaisessa vapaa-ajan matkailussa 78 prosentissa maaseutumatkailuyrityksissä ja ulkomaisessa vapaa-ajan matkailussa 74 prosentissa maaseutumatkailuyrityksissä.

Kirsi Ilola-Ollikka, matkailuyrittäjä, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja,
www.smmy.fi www.matkamaalle.fi p. 040 596 8027
Kimmo Aalto, asiantuntija, MTK ry, maaseutumatkailu ja palveluyrittäjyys, p. 040 179 1618

Valmismatkaliikelain ja valmismatkalain uudistukset:

- HE 120/2017 vp: Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi matkapalveluyhdistelmien tarjoajista, matkapalveluyhdistelmien tarjoajan valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksusta, Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n ja rikoslain 30 luvun muuttamisesta

- HE 105/2017 vp: Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi matkapalveluyhdistelmistä ja kuluttajansuojalain muuttamisesta

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.