Maaseutunuorten valiokunnan kannanotto ihmissuhteiden ja sosiaalisen turvaverkon merkityksestä

12.6.2017 11:04 | Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

”Eivät pienet apinatkaan pärjää, jos niitä ei rapsuteta.” Miksi kuitenkin niin usein oma hyvinvointi, parisuhde ja muut ihmissuhteet ovat viimeisiä huolehdittavia asioita maa- ja metsätalousyrittäjän arjessa? Yksinäisyys on riipaisevaa, ja sattuu kipeästi. Jokainen ansaitsee siis tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi, olla seurassa ja kuulua yhteisöön, muistuttaa MTK:n Maaseutunuorten valiokunta.

– Kukaan ei pärjää yksin. Sosiaaliset suhteet, verkostot ja joukkoon kuulumisen tunne ovat tärkeitä kaikille. Erityisen tärkeää on muiden ihmisten, ystävien ja tuttavien seura yksinyrittäjälle, jolla ei automaattisesti ole työpäivien aikana työyhteisöä ympärillään. Ihmissuhteiden ylläpito vaatii voimia ja panostusta meiltä kaikilta. Valitettavan usein juuri näiden tärkeiden suhteiden ylläpitoon ei riitä voimia silloin, kun niitä eniten tarvittaisiin.

Maaseutunuorten valiokunta pitää ensiarvoisen tärkeänä useita hyvinvointihankkeita, joita yhteiskunnan tuella on aloitettu viljelijöiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Tämä välittämistyö ei kuitenkaan saa jäädä kausiluontoiseksi, vaan sen jatkuvuudesta tulee edelleen huolehtia.

– Hankkeiden tekemä hyvä työ on saatava pysyväksi, ja työtä pitää edelleen kehittää ennaltaehkäisevään ja neuvonnalliseen suuntaan. Hankkeet edistävät omalta osaltaan välittämisen ja puhumisen kulttuuria - kaikesta pitää voida puhua, myös murheista ja riittämättömyyden tunteesta. Kaikkeen pitää uskaltaa pyytää apua.

Maatalousyrittäjyys on sesonkiluontoista ja varsinkin kotieläintiloilla sitovaa. Perhe-elämään ja ihmissuhteisiin edellä mainitut seikat ovat toisinaan haastavia yhdistettäviä.

– Maaseudulla elämisen ehdot on siis turvattava, jotta tiloille vastaisuudessakin löytyy jatkajia ja jatkajille puolisoita. Muun muassa riittävät peruspalvelut, toimivat laajakaistayhteydet ja haja-asutusalueiden yritys- ja yhdistystoiminnan tukeminen ovat oikeita käytännön toimia maaseudun houkuttelevuuden lisäämiseksi työ- ja asuinpaikkoja valittaessa, arvioi Maaseutunuorten valiokunta.

Maaseutunuorten seitsemän teesiä

Maaseutunuorten seitsemän teesiä matkalla kohti rakkauden kesää & hyvinvoivaa loppuvuotta osoitteessa http://www.maaseutunuoret.fi/etusivu/fi_FI/1490603696677/

Maaseutunuoret Farmarissa

Maaseutunuoret muistuttavat pari- ja ihmissuhteiden merkityksestä muun muassa MTK:n osastolla Farmari-maatalousnäyttelyssä. MaNujen Love Cornerista löytyy leikkisä pussauskoppi, mahdollisuus seuranhakuun sekä mukavaa MaNu-seuraa. Perjantaina 16.6. kaltaiseensa seuraan voi etsiytyä Rytmikorjaamolle, jossa MaNuja viihdyttää Telaketju.

----
Lisätietoja & parhaat vinkit rakkauden kesään MTK:n maaseutunuorten valiokunnalta:

Jarno Tuominen, puheenjohtaja, p. 044 352 2904, jarno.tuominen@paimiolainen.com

Aki Makkonen, varapuheenjohtaja, p. 050 379 0817, makkonen.aki86@gmail.com

Heidi Siivonen, sihteeri, maaseutunuorten asiamies, p. 040 5329636, heidi.siivonen@mtk.fi

Pohjoismaiden maanviljelijät kokoontuvat Hämeenlinnaan ruotimaan alan digitalisoitumista 16.-18.8.201715.8.2017 09:44Kutsu

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC:n laajennettu yleiskokous järjestetään Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolla 16.-18.8.2017. Kokouksessa pohjoismaiset viljelijäjärjestöt keskustelevat muun muassa ruoka-alan digitalisoitumisen haasteista ja mahdollisuuksista sekä osuustoiminnan kilpailueduista ja tulevaisuudennäkymistä. Kokoukseen osallistuu toistasataa viljelijä- ja osuustoimintajärjestöjen edustajaa. Suomella on NBC:n puheenjohtajuus 2015-2017.

Sadonkorjuun kasviksia lautasille15.8.2017 07:00Tiedote

Elokuun loppupuoliskon viikot 33 ja 34 on nimetty Suomessa kasvisten sadonkorjuuviikoiksi. Valtakunnallisia kasvisviikkoja päästään viettämään tänäkin vuonna. Avomaan ammattiviljelijöiden huolenpidossa kasvikset ovat kehittyneet varmasti, vaikkakin kylmyyden takia hitaasti. Joillekin kasveille viileys on jopa etu. Esimerkiksi salaateissa ei ole havaittu laatuongelmia, eivätkä kasvit ole alkaneet kukkia, kuten niille käy helteillä. Myös kukka-, parsa- ja keräkaaleille kesän lämpölukemat ovat olleet riittäviä.

Lähiruoka- ja pienpanimotrendit esillä Herkkujen Suomi-lähiruokatapahtumassa3.8.2017 10:03Tiedote

Tänään alkava lähiruokatapahtuma Herkkujen Suomi ja Syystober-olutjuhla järjestetään Helsingin Rautatientorilla jo seitsemättä kertaa, ja tänä vuonna tapahtuma on uudistunut ja yhtenäistynyt yhdeksi tapahtumakokonaisuudeksi. Tapahtuman teema #Syödäänyhdessä yhdistää oluen ja lähiruuan yhtenäisellä anniskelu- ja ruoka-alueella. Lähiruuan ja suomalaisen oluen tuotanto ja kulutus on kasvanut Suomessa tasaista vauhtia, ja suoramyynti kiinnostaa kuluttajaa ja tuottajaa enemmän kuin koskaan. Herkkujen Suomessa kuluttaja pääsee tutustumaan lähiruoka- ja pienpanimotrendeihin ja ostamaan herkkuja suoraan tuottajalta.